Gå til innhold

Nvidia G80 avbildet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
..og da er rykteflommen igang  :)

 

Lurer på hvorfor det er vifte OG vannkjøling på kortet...

6983320[/snapback]

 

Tja har lenge lurt på hvorfor det ikke har vært mulig å klargjøre dagens kjøleløsninger for for eksempel tilkobling til vannkjøling.

 

En såkalt dobbeløsning der en vifte kan brukes til kjøleløsning for de som ikke har vannkjøling og for de brukerne som nettop har dette så er det bare å plugge inn kablene...

Lenke til kommentar
to strømplugger ja...dersom ytelsen ikke knuser R600 så tror jeg at jeg vil vente å se hvordan R600 blir.

6983462[/snapback]

Ryktene skal ha det til at R600 ligger endel over G80 i strømforbruk.

 

Dette G80 kortet som er avbildet i denne tråden er revisjon 1 av PCB. Har kommet et ny revisjon siden...

 

G80 (tidligere kjent som NV50) er helt nytt, og kan sees på som en av de største arkitektur-endringene nVidia har hatt siden den origianale GeForce 256

Lenke til kommentar
De endelige spesifikasjonene for G80 er foreløpig ikke kjent. Nylige spekulasjoner går ut på at brikken får en "Unified Shader"-arkitektur med hele 700 millioner transistorer, og en 384-bit minnebuss med 768 MB GDDR4-minne.

De uthevede tallene er svært sansynlige når man ser på dette bildet. Det er lett å se at det er 12 brikker i stedet for dagens 8. Det gjør at minnebussen økes med 50% fra 256bit til 384bit. Siden de raskeste og beste brikkene er på 64MiB så er det naturlig at det er 768MiB minne på kortet.

 

De ryktene jeg har lest sier også at det skal komme en litt billigere versjon av kortet med 10 brikker, 320bit minnebuss og trolig 320MiB minne (640MiB er et mulig alternativ).

 

Rettet.

Lenke til kommentar

Det ser nesten ut som de var nødt til å bruke 12 og ikke 16 minnebrikker fordi det ikke var plass til 16. Det er jo 4 på hver side av GPU-en, men det er ikke noe plass under GPU-en til flere minnebrikker.

 

Det er forresten veldig sannsynlig at de har en 512bit minnekontroller, ser ikke for meg at de lager noe så rart som en 384bit minnekontroller. 256+128bit ser jeg som usannsynlig pga ytelsesproblematikken...

Lenke til kommentar
Det er forresten veldig sannsynlig at de har en 512bit minnekontroller, ser ikke for meg at de lager noe så rart som en 384bit minnekontroller. 256+128bit ser jeg som usannsynlig pga ytelsesproblematikken...

6983600[/snapback]

Hvorfor skal 384bit minnebus være noe problem? Det er ikke noen regel som sier at det MÅ være 128 eller 256 eller 512 for at det skal bli god ytelse.

 

512 bit er veldig komplisert grunnet PCB og antall punkter under GPU.

Lenke til kommentar
Det er forresten veldig sannsynlig at de har en 512bit minnekontroller, ser ikke for meg at de lager noe så rart som en 384bit minnekontroller. 256+128bit ser jeg som usannsynlig pga ytelsesproblematikken...

6983600[/snapback]

Jeg tviler på at det blir noe problem. Hittil har minnekontrolleren vært stykket opp i 4 individuelle minnebusser på 64bit og koblet internt via en crossbar. Jeg ser ikke noen ytelsemessige problemer ved å øke til 6 individuelle minnebusser. Jo, mer jo bedre.

 

Dersom GDDR4-minnet er på 2000 "effektive MHz" så vil minnebåndbredden bli formidable 96 GB/s. Til sammenligning er dagens raskeste minnebuss den som sitter på Radeon X1950XTX med 64 GB/s (2000 "effektive MHz" GDDR3-minne). 50% bedre er ikke noe å kimse av. Det er ganske formidabelt.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen sto på spillfixsiden megagames.com:

Earlier today some information regarding the possible specs of nVidia's upcoming G80 based boards surfaced on VR-Zone, only to be "quietly" removed later. Thankfully X-bit labs managed to collect the information on the new cards and we can now present it to you below.

 

The most important aspect of the leaked documentation are the specs revealed:

 

- Unified Shader Architecture;

- Support FP16 HDR+MSAA;

- Support GDDR4 memories;

- Close to 700M transistors (G71 - 278M / G70 - 302M);

- New AA mode: VCAA;

- Core clock scalable up to 1.5GHz;

- Shader performance: 2x Pixel/12x Vertex over G71;

- 8 TCPs & 128 stream processors;

- Much more efficient than traditional architecture;

- 384-bit memory interface (256-bit+128-bit);

- 768MB memory size (512MB+256MB)

 

The unified shader architecture suggests, what the experts have been saying for a while now, that the cards will be support DX10.

 

According to the same, leaked, information the G80 will surface in November in two varieties, the GeForce 8800 GTX and GeForce 8800 GT priced at a mere USD 649 and USD 449-499 respectively. The GTX model (higher-end) will feature a 384-bit memory interface, a hybrid water and air cooler and 7 TCPs while the GT will have a 320-bit memory interface, a standard air cooler, and 6 TCPs.

 

No one has actually explained what TCP actually stands for although Techreport has uncovered an nVidia patent which refers to thread control processors. According to the same patent these TCPs will be used to set the function of the unified shader processors.

Lenke til kommentar

Det er forresten veldig sannsynlig at de har en 512bit minnekontroller, ser ikke for meg at de lager noe så rart som en 384bit minnekontroller. 256+128bit ser jeg som usannsynlig pga ytelsesproblematikken...

6983600[/snapback]

 

Det er set før med skæve tal.

XGI Volari V8600 har en 192bit ram-kreds. Altså 3x64bit.

Jeg tror det er en god løsning. jeg har bare svært ved at forstå idéen med 256bit + 128bit. Kunne der være et integreret fysik-kort til de sidste 128bit?

Lenke til kommentar
to strømplugger ja...dersom ytelsen ikke knuser R600 så tror jeg at jeg vil vente å se hvordan R600 blir.

6983462[/snapback]

Ryktene skal ha det til at R600 ligger endel over G80 i strømforbruk.

 

Dette G80 kortet som er avbildet i denne tråden er revisjon 1 av PCB. Har kommet et ny revisjon siden...

 

G80 (tidligere kjent som NV50) er helt nytt, og kan sees på som en av de største arkitektur-endringene nVidia har hatt siden den origianale GeForce 256

6983479[/snapback]

 

Blir interessant å se strømforbruket ja:

 

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2845&p=3

 

"It looks like there are going to be two high end GPU specs for power, with a 225W and a 300W spec. We mentioned during Computex that we're expecting the upcoming DX10 GPUs from ATI and NVIDIA to begin pushing the power envelopes much higher than we've seen in the past, and the fact that we're seeing discussion of specs for 225W and 300W GPUs means that we should probably expect even higher power consumption cards from graphics vendors."

 

Blir interessant å se om dette slår til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...