Gå til innhold

"Ekte" firekjerne kommer høsten 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si så tidlig, men jeg ser ingen grunn til at det skal være en annen sokkel.

 

Forresten, denne fremgangsmåten med å øke antall kjerner har Intel brukt både på Netburst- (dobbelkjerne) og nå Core-arkitekturen (fire kjerner), i motsetning til AMD som går rett på "ekte" flerkjerneteknologi (dette tar selvfølgelig lenger tid). Er det noen som har litt mer peiling enn meg som har lyst til å kommentere hvilke fordeler og ulemper dette gir?

Lenke til kommentar
Dette blir spennende.. I og med at det er AMD som går ut og kaller to prosessorløsningen for uekte, kan det tenkes de holder noe skjult for offentligheten? :p

6964280[/snapback]

 

Hva er så ekte og hva er uekte+

om jeg tar to lammeskinn og syr meg en jakke er den da mere uekte enn om jeg tar et saueskinn og syr meg en jakke :)

Synest bare den delen om ekte/uekte blir for dum, ellers blir det spennende å se når disse kommer både fra amd ogintel.

Lenke til kommentar

Bryr meg ikke om det er ekte eller uekte jeg heller, det som betyr

noe er jo hvordan disse presterer i ytelse.

Blir "ekte" 4 kjerner raskere en "uekte"?

Eller er det andre ting som er bedre/dårligere?

 

Kom igjen Simen, forklar ;)

 

Vi går virkelig en spennende tid i møte, mye nytt på IT fronten :D

 

 

 

Vinci

Lenke til kommentar

En "ikke ekte" tokjerneprosessor vil ha omtrent den samme ytelsen som to seperate prosessorer siden kommunikasjonen mellom kjernene går på samme måte som der.

En "ekte" tokjerneprosessor har bare to kjerner. Disse kjernene kommuniserer da veldig mye fortere, noe som øker ytelsen betydelig. Man unngår også mye varme siden det er en god del unødvendig elektronikk som går vekk. Men de er noe mer kompliserte å konstruere.

 

Nå snakket jeg om tokjerneprosessor, men det gjelder selvfølgelig også for fire eller enda flere kjerner.

Lenke til kommentar

Den "ekte versjonen", Yorkfield, vil bli kjappere da den får hele den 8mb cachen delt, og ikke 2x4mb slik som på Kentsfield.

 

Er jo mye mye billigere å produsere den "uekte" versjonen da, så er bare bra for oss det, vil nå jeg si.

 

Tror ikke folk flest bryr seg om HVA som er inni en prosessor, selv om AMD dør etter å rakke ned på den måten.

Lenke til kommentar
... om jeg tar to lammeskinn og syr meg en jakke er den da mere uekte enn om jeg tar et saueskinn og syr meg en jakke  :)

Synest bare den delen om ekte/uekte blir for dum, ellers blir det spennende å se når disse kommer både fra amd ogintel.

6964321[/snapback]

 

Det er vel ikke snakk om du lager jakka av skinn eller ull, men hvordan du syr sammen jakka. ;)

Lenke til kommentar

Hvis man kjører entrådete applikasjoner som ikke lar seg kjøre på flere kjerner vil alle single, falske multicore og ekte multicore yte likt, gitt at de består av samme intern teknologi i hver kjerne.

 

Hvis man kjører flere tråder som er helt eller veldig uavhengige av hverandre (f.eks en server på en tråd og regner ut pi med noen desimaler på den andre) så vil jeg tro at "falsk" og "ekte" multicore yter ganske likt siden de ikke er avhengige av å utveksle data.

 

Hvis man kjører flere tråder som er avhengige av hverandre så kan man vel forvente at lavere båndbredde mellom kjernene vil gi lavere ytelse for "falsk" multicore?

 

-k

Lenke til kommentar

En av grunnene til at AMD er 'litt' negativ til 2x2 på en chip er vel kanskje at de ikke kan kjøre det selv, da minne kontroleren sitter i cpu kjernen, og om du hadde puttet to stk på en chip hadde dem kriget om minne resursene. Intel som har minnekontrolleren i chipsetet treger ikke bry seg om det.

 

 

Er vel mest markesførings messig 'drittslenging av AMD. Ikke at Intel er noe bedre når AMD kommer ut med noe bedre enn det de har.

 

 

Blir uansett spennende å se hvordan K8L(quadcore) saken til AMD gjør det mot Intels cpuer når den kommer neste år.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar
Hvis man kjører entrådete applikasjoner som ikke lar seg kjøre på flere kjerner vil alle single, falske multicore og ekte multicore yte likt, gitt at de består av samme intern teknologi i hver kjerne.

Det stemmer ikke nødvendigvis.

 

Med en "falsk" multicore som består av to helt separate prosessorer som tilfeldigvis sitter på samme sokkel med totalt 4 MiB cache vil de hver for seg ha f.eks. 2 MiB cache. Maks cache for en enkelttrådet prosess blir da 2 MiB.

 

Med en "ekte" multicore bestående av to "integrerte" prosessorer fra samme silisiumbrikke med totalt 4 MiB cache vil også en enkelttrådet prosess ha tilgjengelig 4 MiB cache.

 

Hvis den enkelttrådete prosessen har en minnebruk som er mellom 2 MiB og 4 MiB, så vil den ha en klar fordel av å kjøre på den "ekte" multicore-prosessoren.

 

Fordelen kan også være tydelig selv for enkelttrådete prosesser under 2 MiB, fordi andre mindre prosesser også kan caches under multitaskingen.

Lenke til kommentar
En av grunnene til at AMD er 'litt' negativ til 2x2 på en chip er vel kanskje at de ikke kan kjøre det selv, da minne kontroleren sitter i cpu kjernen, og om du hadde puttet to stk på en chip hadde dem kriget om minne resursene.  Intel som har minnekontrolleren i chipsetet treger ikke bry seg om det.

6966259[/snapback]

AMDs løsning som kommer senere i år blir i likhet med Intels løsning 2x dobbelkjerner, så sånn sett er ikke den ene bedre enn den andre inntil videre.*
Lenke til kommentar
En av grunnene til at AMD er 'litt' negativ til 2x2 på en chip er vel kanskje at de ikke kan kjøre det selv, da minne kontroleren sitter i cpu kjernen, og om du hadde puttet to stk på en chip hadde dem kriget om minne resursene.  Intel som har minnekontrolleren i chipsetet treger ikke bry seg om det.

6966259[/snapback]

AMDs løsning som kommer senere i år blir i likhet med Intels løsning 2x dobbelkjerner, så sånn sett er ikke den ene bedre enn den andre inntil videre.*

6967085[/snapback]

 

Nei men det spiller vel ingen rolle mener jeg, vi kan jo se på det som en "forsmak" eller akkurat som med andre cpuer som kommer med de svakeste først som regel. :)

Lenke til kommentar
En av grunnene til at AMD er 'litt' negativ til 2x2 på en chip er vel kanskje at de ikke kan kjøre det selv, da minne kontroleren sitter i cpu kjernen, og om du hadde puttet to stk på en chip hadde dem kriget om minne resursene.  Intel som har minnekontrolleren i chipsetet treger ikke bry seg om det.

6966259[/snapback]

AMDs løsning som kommer senere i år blir i likhet med Intels løsning 2x dobbelkjerner, så sånn sett er ikke den ene bedre enn den andre inntil videre.*

6967085[/snapback]

Og den er vel strengt tatt enda mindre elegant? Den trenger vel også 2 sokler? Noe som er veldig upraktisk i forhold til Intels løsning og må vel også være endel dårligere mth ytelse?

 

Ekte/uekte diskusjonen er også litt farlig, er det 4 kjerner så er det 4 kjerner, ingen av dem er ment å være falske og veldig mye tyder vel på at ytelsen øker betydelig. Tipper også at det er en billigere løsning for oss kjøpere(høyere yield?). At det kommer en bedre løsning på ett senere tidspunkt er noe man aldri kommer utenom, jeg vil nesten si det er forventningsrett :)

Lenke til kommentar
Bryr meg ikke om det er ekte eller uekte jeg heller, det som betyr noe er jo hvordan disse presterer i ytelse.

Blir "ekte" 4 kjerner raskere en "uekte"?

Eller er det andre ting som er bedre/dårligere?

6964347[/snapback]

"Ekte" firekjerne vil nok yte noe bedre enn "falsk" firekjerne i noen situasjoner. Prosessorene vil kunne utveksle informasjon uten å gå via FSB. Noe som vil avlaste FSB for båndbredde og gjøre responstider mellom kjernene kjappere. Flertrådete programmer vil ofte ha veldig god nytte av at responstiden for kommunikasjon mellom kjernene blir kjappere. Det kommer selvsagt an på programmet.

 

Angående ekte vs. falsk så er fire kjerner fire kjerner uansett hvordan de er koblet sammen. Hadde det vært snakk om 1 CPU-kjerne med 4-trådet HyperThreading så kunne man begynnt å snakke om falske kjerner.

Lenke til kommentar
<..>  Intel som har minnekontrolleren i chipsetet treger ikke bry seg om det.

6966259[/snapback]

AMDs løsning som kommer senere i år blir i likhet med Intels løsning 2x dobbelkjerner, så sånn sett er ikke den ene bedre enn den andre inntil videre.*

6967085[/snapback]

Og den er vel strengt tatt enda mindre elegant? Den trenger vel også 2 sokler? Noe som er veldig upraktisk i forhold til Intels løsning og må vel også være endel dårligere mth ytelse?

6968836[/snapback]

Tvert i mot. AMDs første firekjerne blir riktignok på to sokler noe som betyr mer varme, mer plass og dyrere hovedkort, men ytelsemessig er det bare fordeler slik jeg ser det. Ved overgang fra 2 til 4 kjerner vil AMD samtidig øke fra 2 til 4 minnebusser. Dette øker minnebåndbredden med DDR2-800 fra 12,8GB/s til 25,6GB/s. Intel har ikke en slik økning og holder seg på 12,8GB/s. I programmer der man virkelig utnytter fire kjerner vil trolig minnebåndbredden hjelpe godt på å fôre prosessoren med nok data. Med fire minnebusser blir det trolig også enklere og billigere å få mye raskt minne. F.eks 4 brikker a 1GiB med raske responstider. Noen hovedkort vil sikkert komme med 8 minneporter slik at det blir mulig å ha 16GiB minne på en "vanlig" desktop-maskin. Uten at jeg tror det er mange som vil benytte seg av den muligheten, selv den typen pengesterke entusiaster som kjøper firekjernesystemer. Siden AMDs prosessorer ikke kommuniserer på systembussen slik intels kentsfield vil så vil ikke AMDs løsning belaste systembussen ekstra.

 

Kentsfield vil elektrisk sett være lik noen av intels Xeon 2-sokkelsystem der begge de dobbeltkjernene er koblet på samme FSB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...