Gå til innhold

"Santa Rosa" får 3G-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

saksa

Ny bærbar-plattform neste år

IDF: Intels «Santa Rosa» vil starte raskere og gi fem ganger så rask overføringshastighet. Selve juvelen i kronen når det gjelder den nye plattformens trådløsmuligheter er imidlertid WiMax. Intel planlegger å integrerte både WLAN- og WiMax-brikker i sin bærbarplattform fra 2008. WiMax-teknologien skal kunne gi en overføringshastighet på minimum 1 megabit i sekundet. http://www.idg.no/pcworld/article17188.ece

Lenke til kommentar
Vil man trenge eget 3G-abonnement for å bruke 3G på pcen i tillegg til på mobilen? Eller er det mulig å få to simkort på samme abonnement, så man slipper å switche fra mobil til pc og slik?

6956919[/snapback]

 

Arrester meg om jeg tar feil,men har ikke Telenor en slik ordning med to simkort.

Mener å ha vært borti noe de kaller tvilling :hmm:

Lenke til kommentar
For oss vanlige dødelige er ikke det særlig aktuelt i og med at alle dagens 3G-abonnement har fastpris og dermed er det ikke økonomisk forsvarlig å ha ett eget abonnement kun til pc'en... mulig dette blir ett produkt som kun blir gøy for proffbrukere og fullstendig uinterresant for oss andre.

6957671[/snapback]

Problemet er at leverandørene tar blodpris for 3G. Om du skal surfe fra pc så er det vel muligens greies å ha fastpris.. og da kommer det fort på 550Kr mnd med f.eks Telenor.. Og 3G er ikke akkurat hurra hurra hastigheter.. er en grunn til at 3G er en flopp. Gi meg heller WiMax eller annen 4G teknologi som støtter hastigheter på 100Mbit - 1000Mbit og dekning i hele norge. Da skal jeg betale 550Kr mnd for det :p

Lenke til kommentar

Hm.. hvor er det meningen at man skal putte in SIM-kortet som man trenger for å komme seg på 3G-nettet? Jeg regner med at det kommer en slisse el.l. på kanten av den bærbare da? Eller på undersiden?

 

Uansett: trenger vi dette? Det er mulig at selgere på farten vil omfavne dette, men 3G er ganske tregt - og veldig dyrt å bruke for oss som ikke får mobilabonnementet betalt av arbeidsgiver. Dessuten tar denne (unyttige?) teknologien opp plass på allerede små hovedkort og kanskje også bruker en plass på utsiden av maskinen, som kunne vært brukt til andre (mer nyttige?) utvidelser.

 

Nja... jeg er skeptisk til om jeg vil ha dette. Bedre med Wimax eller 4G da, som nevnt ovenfor av NoWiSee.

Lenke til kommentar
På de nye Dell-maskinene jeg kjøper nå for tiden (Latitude, blant annet 620), så er det faktisk allerede plass for sim-kort under batteriet.

6958861[/snapback]

Serriøst? Så alt framtidig 3G-teknologi skal være sim-kort bassert? Det er jo et regelrett DRAP for 3g-basserte løsninger.

6958944[/snapback]

Ikke fortvil

Som regel går det mellom 10 og 15 år mellom hvert generasjonskifte.. men siden de fleste anser 3G for å være en flopp så tipper jeg det kan være muligheter for at de lanserer 4G ganske mye tidligere enn dette.. kanskje så tidlig som 2010. NTT DoCoMo i japan har allerede testet 4G nettverk hvor de har fått til 100Mbit i fart og 1Gbit stasjonært ..

 

jeg gleder meg bare til jeg kan sitte på bussen og streame film i HD kvalitet.. sånne vikitge ting :D

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Hva er det med 3G som gjør at det ansees som en flopp? Er det for lav hastighet det er snakk om?

6962555[/snapback]

Lav hastighet er blandt de faktorene som gjør 3G til en flopp.. det er da ingen som ville kjøpt seg ISDN linje i dag for å surfe på nett, og siden du i de fleste tilfeller få ca den hastigheten med 3G så er det ikke noe kundene ønsker å betale i dyre dommer for. Teoretisk høyeste hastigheten for 3G er 384 kb/s, men da skal du stå stille rett ved senderen.

 

For lite hastighet i forhold til pris kanskje... begrenset antall telefoner som støtter det, dårlig dekning...

6963221[/snapback]

Dekning er også et problem. Arealdekning for 3G i Norge utgjør 12.8% av landaraelet. Kjekt å ha trådløst internett helt til du prøver å kjøre en tur ut på landet.

 

Hvor mange her kan nevne 3G tjenester som tilbys av de store aktørene? Og hvor mange av dere er det som benytter dere av disse tjenestene?

 

Jeg sier ikke at 3G er ubrukelig, for jeg har selv 3G telefon. Men jeg bruker ikke mye 3G tjenester. Grunnen er de horribelt høye prisene på tjenester som ikke tilfredstiller mitt krav til stabilitet og kvalitet. Telenor har i år som en siste krampetrekning prøvd å få folk til å bruke videotelefoni ved å tilby dette gratis. Veldig greit når kjæresten min også har 3G telefon og telenor abb. Hurra for gratis samtaler. Men dette er ikke noe vi kommer til å bruke når det ikke er gratis lengere, hvertfall ikke når mobilene våre har mulighet for IP telefoni og innebygget WLAN.

 

Og som mobilt internett klarer jeg ikke å se at 3G skal klare å slå gjennom. Hvem vil ha ISDN hastighet når det finnes teknologi for å gi oss betraktelig høyere hastigheter til lavere pris. Les: http://www.idg.no/produkter/nettverkteleko...article8773.ece ” Skal vi tro en studie utført av master-student Per Andreas Alnes vil det kunne være lønnsomt å bygge ut Wimax-nett her i landet. Ifølge den nyutdannede sivilingeniøren fra NTNU er det mulig å bygge et Wimax-nett i de største byene med kostnader tilsvarende 20 - 30 kroner per abonnent per måned.”

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...