Gå til innhold

Kan avlytte Skype-samtalene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
So? de kan allerede avlytte mobil og fasttelefon...

6914983[/snapback]

 

Ja all mobil og fastelefon kan avlyttes, men det er kun politiet som har lov, og kun etter det er gitt rettslig tillatelse. Kravene finnes i eget lov-/regelverk. Men alle leverandører av mobil/telefontjenester må ha løsninger som gir denne muligheten.

 

MSN kan i realiteten avlyttes enkelt i dag. Det er ikke mye kryptering der etter det jeg vet. Spørsmålsstillingen er vel neppe om at vi skal avlyttes, men om det skal stilles krav til systemer for PC til PC kommunikasjon om de skal ha innbygd tekniske muligheter for avlytting dersom rettslig tillatelse er gitt. For Skype betyr det at kryteringsalgoritmer må gis til myndighet som har denne tillatelsen.

 

Ellers er jo dette det evigvarende dilemmaet mellom forebygging av kriminalitet/terror og personvern.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

MSN-samtaler sendes som ren tekst mellom sender og mottaker.

Men det er selvsagt ikke noe problem å legge inn et program som krypterer hele røkla.

 

SimpLite er et slikt program. Gratis og sikkert.

 

 

Men som noen andre nevnte. Jeg kan ikke se for meg at samferdselsdep. gidder å begi seg ut på dette med å overlytte lynmeldinger eller pc-til-pc-ip-telefoni. Det finnes hauger av programmer man kan bruke, og jeg nedlegger rett og slett veto mot at mine skattepenger skal brukes på å saumfare internett for nye programmer og gjøre de overlyttingsklare :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...