Gå til innhold

Pentax-klone fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samsung har annonsert et digitalt speilreflekskamera som later til å være identisk med Pentax K10D. Men har Samsung gjort noen forbedringer med firmwaren?

Spørs om Pentax ville låne bort A/D-konverteren sin da, siden de ikke skriver noe om det... Det ville jo være veldig rart om Pentax godtok at Samsung fikk ta alle deres kameraer, skifte merkelapper og selge dem som egne, selv om de samarbeider. Ville ikke vært veldig rart om Pentax ønsket at Samsung skulle bidra i utviklingen også, men det kan selvfølgelig være at de får tilstrekkelig godt betalt for arbeidet sitt da.

 

Det er i hvert fall gledelig at Pentax K10D (og dermed denne klonen, går jeg ut fra) ser ut til å få et hyggelig prisnivå; Foto & Video har lagt den ut til 8995,- for kamerahuset nå (9990,- for 18-55 kit), og det er jo litt over halvparten av hva D200 kostet da den kom :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hadde dere giddet å teste noen Pentax kameraer så ville dere vist at f.eks. K100D har mulighet for å legge inn brennvidder manuellt når en bruker eldgamle objektiver. På den måten virker bildestabilisering med alle Pentax objektiver - også de med M42 fatning. Dette har helt sikkert K10D også og er altså ikke noe unikt for Samsung.

Lenke til kommentar
Hadde dere giddet å teste noen Pentax kameraer så ville dere vist at f.eks. K100D har mulighet for å legge inn brennvidder manuellt når en bruker eldgamle objektiver. På den måten virker bildestabilisering med alle Pentax objektiver - også de med M42 fatning. Dette har helt sikkert K10D også og er altså ikke noe unikt for Samsung.

6912346[/snapback]

 

Det var jeg ikke klar over, og Pentax nevnte det uansett ikke i sin pressemelding.

 

Forøvrig er det gjerne andre grunner enn GIDDALØSHET for at enkelte ting ikke testes. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er tilfelle med pentax, men enkelte merker er flinkere enn andre til å stille testeksemplarer til disposisjon.

 

Vi jobber her for å gi dere best mulig stoff, så jeg setter pris på tilbakemeldinger og ny info, men gjerne med en litt annen tone. ;)

Lenke til kommentar

Om dere er giddalause eller ikke er noe som er helt utenfor hva dette dreier seg om. At ingen Pentax digital speilrefleks er testet av dere kan neppe skyldes på andre enn dere selv. Andre tilsvarende nettsteder som dere klarer å få det til og magasiner i trykt form klarer også å få det til. Dersom dere gjør et valg om å kun skrive om et utvalg produsenter sine kameraer så synes jeg selv dere burde opplyse om slikt i forbindelse med artiklene. Da blir det mulig for oss å avgjøre hvor objektive dere er. Det er nettopp det dette handler om - deres egen troverdighet i omtaler av f.eks. Nikon og Canon kameraer. Hvordan kan dere f.eks. gjøre anbefalinger her på akam.no når enkelte produsenter er fraværende i tester hos dere?

Lenke til kommentar
Om dere er giddalause eller ikke er noe som er helt utenfor hva dette dreier seg om. At ingen Pentax digital speilrefleks er testet av dere kan neppe skyldes på andre enn dere selv. Andre tilsvarende nettsteder som dere klarer å få det til og magasiner i trykt form klarer også å få det til. Dersom dere gjør et valg om å kun skrive om et utvalg produsenter sine kameraer så synes jeg selv dere burde opplyse om slikt i forbindelse med artiklene. Da blir det mulig for oss å avgjøre hvor objektive dere er. Det er nettopp det dette handler om - deres egen troverdighet i omtaler av f.eks. Nikon og Canon kameraer. Hvordan kan dere f.eks. gjøre anbefalinger her på akam.no når enkelte produsenter er fraværende i tester hos dere?

6914460[/snapback]

 

Det foreligger overhodet ingen føringer ang å foretrekke enkelte produsenter fremfor andre. Jeg har bare jobbet her i tre uker, men såvidt meg bekjent har vi i utgangspunktet samme holdning til alle produsenter, uavhengig av personlige preferanser. Det er imidlertid produsenter som er flinkere enn andre til å skaffe til veie informasjon når vi ber om det, sende oss testeksemplarer, innkalle til pressekonferanse, etc.

 

Det ser forøvrig ut til at det kommer en test av Pentax K10D.

 

Da er det nok off-topic for denne gang, og innlegg i denne tråden som går utover emnet vil bli slettet. Ønsker noen å diskutere noe annet, kan en ny tråd evt lages om det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...