Gå til innhold

Detaljer om Office "12" for Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra at microsoft fortsetter å lage office til mac da...

6901129[/snapback]

 

Ja microsoft har alltid gjort, det. Forhold mellom de to selskapene er nok ikke så dårlig som mange skulle tro. Microsoft er avhengig av Apple som inovatør, da microsoft på sin side er et lite kreativt selskap og tar de fleste av ideene sine fra Apple. Det meste av Windows sitt brukergrensesnitt er jo hentet fra Mac OS, papirkurv, vinduer, ikoner, scroll bars osv osv, er hentet rett fra Mac. De fleste av de nye funksjonene i Vista er hentet fra OSx. Apple har med tid å stunder akseptert at det de gjør i dag vil dukke opp i windows om 3 til 5 år.

 

På sin side drar Apple nytte av microsoft gjennom at Microsoft skriver, patcher for Windows media player innhold til Quicktime, og lager Office for Mac slik at macbrukere kan arbeide med og se filer med samme formater som er i bruk på PC.

 

Men når balanse blir fordreid blir også denne denne skjøre freden rykket litt. Feks så ønsker nå Microsoft å lansere MP3 spillere Zune og har innrømt dette i media. Motrekket til Apple har da hvert å si at de ønsker å vidreutvikle sin iWork til en fullblods office pakke, ved å legge til regneark som den tidligere ikke har hatt. På denne måte ønsker de da å konkurere Office for mac.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Syns det blir litt for mye å si at Microsoft er avhengig av Apple. Riktig nok bidrar Apple til å gjøre Windows mye bedre, men Microsoft er i stand til å finne på ting selv (selv om de ofte ikke er like gjennomtenkte). Dessuten er det ikke Apple som er kjempe oppfinnesomme. De tar idéer fra hele programvare industrien og tilpasser/forbedrer så de passer bedre til Apple sin stil.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det eneste av de viktige bruker funksjonene i Windows som microsoft har funnet på selv Startmenyen, og den er i grunn ikke særlig praktisk (hvem har fått det for seg at alle programmene skal komme ut av en liten knapp).

 

Macintosh kom i 1985, og var den første Personlige Datamaskinen med Iconer, Vinduer, Papirkurv osv. I dag har Microsoft, Vinduer, Papirkurv og Iconer, klart hadde det hvert slik at ingen andre enn Apple kunne brukt disse tingene ville det jo ikke eksistert andre systemer enn Macintosh (noe ingen ville hvert tjent med) så det er positivt at Microsoft har tatt etter. Men det nytter ikke å påstå at microsoft er et kreativt selskap som er i stand til å skape ting selv.

 

Microsoft har oppigjennom hele PC historien vist stor mangel på kreativitet, hver gang det dukker opp nye markeder kommer Microsoft løpende etter når de forstår at dette er noe det lønner seg å satse på. De har aldri gått foran og kommet med nye ideer. Jeg har personlig ingenting i mot Microsoft, men ikke en gang de villeste pc tilhengerne kan vel påstå at de er kreative og nyskapende. Se bare denne listen:

 

Apple kom først med grafisk brukergrensesnitt med system 1 - Microsoft fulgte med Windows,

Word Perect var først med en avansert teksbehandler - Microsoft fulgte etter med Word,

Lotus laget det første regnearket - Microsoft fulgte etter med Exel,

Nettscape skapte den første populære nettleseren Navigator - Microsoft følgte etter med Exel,

Apple integrerte media avspilleren Quick time i oprativsystemet - Microsoft fulgte etter med Windows media Player,

Apple integrerte 3d i i det grafiske brukergrensesnittet med OSx 10.1 - Microsoft kommer 6 år etter med Vista (men det er snakk om overdreven og lite funksjonell 3D)

 

Kan nevne tusen andre ommeråder som microsoft har kopiert andre. Satt å leste om de viktigste nye funksjonene i Vista, og alle med unntak av tre av dem er funksjoner som OSx har hatt fra starten av for 6 år siden. Men det vi er avhengig av noen som går foran og skaper produkter for kreative mennesker som er åpne for nye ting, og andre som kommer etter og selger dem til kjedelige konservative mennesker. Sånn sett mener jeg at Apple og Microsoft lever i Symbiose, og jeg tviler på om Microsoft hadde greid å omstille seg til å bli et kreativt selskap hvis Apple hadde forsvunnet. De ville nok sagt men sikkert forsvunnet og en ny markedsleder med en mer kreativ bedriftstruktur ville tatt over deres plass. Den eneste grunnen til at Microsoft i dag er markedsleder er at de har hatt Apple til å skape kreative ideer for dem.

 

Windows 1 var jo en kopi av Mac sitt System 1, som Bill Gates kopierte da han lånte en Macintosh fordi Microsoft hadde som oppdrag å utvikle programmer til Macen. Han inngikk også et løfte om at Microsoft ikke skulle skape et grafisk brukergrensesnitt tilsvarende System 1 til pc plattformen, men det løfte var som kjent ikke så veldig mye verdt...

Lenke til kommentar

Poenget er at Microsoft ikke bare hermer etter Apple. Og mye av det Microsoft hermer etter Apple, har Apple hermet etter andre.

De fleste av de nye funsjonene i OS X de siste årene har andre kommet med før Apple.

 

F.eks:

  • Søk
    Vet ikke hvem som var først, men Google og MSN (Microsoft) var lenge før Apple
  • Widgets
    Konfabulator (nå eid av Yahoo kom med det først), tror Longhorn hadde planer en sidebar (men ikke bruk av Widget/Javascript teknologien) før Tiger kom.
  • Spaces
    Brukt i lengre tid i Linux miljøet
  • Speech
    Kom først i Windows XP.
  • Fast user switching
    Rigktig nok er WinXP sin variant lang fra så fast
  • Foreldrekontroll
    Var vel planlagt før Tiger kom
     
     
    Andre ting:
  • Screensharing
  • Bildefremvisning i iChat
  • Filesharing
  • Smart groups
  • Synkronisering

Men det skal sies at Apple er de mest nytenkende i hele bransen og når de implimenterer ting gjør de gjerne det på sin måte. Men som jeg prøvde å si, tror jeg Microsoft ville klart seg fint. Men noen funsjoner/programmer ville kanskje forsvunnet eller ikke vært like gode vis Apple hadde forsvunnet.

Lenke til kommentar

Enig at Apple også tar ting fra, andre men de tar trossalt i deer fra sære lukede utviklermiljøer og gjør dem lettere å bruke og bringer dem ut til folk flest. Hva angår spaces er jeg helt enig de er veldig sent ute med det, det er en genial funksjon og jeg har savnet den i Windows og OSx helt siden jeg prøvde Linux for første gang :)

 

Speech hvis dette er snakk om talegjenkjenning, så har jo Macintosh hatt talegjenkjenning i sitt system helt fra begynnelsen av 90 tallet, så hvis dette kom med Windows XP så var nok Apple en del år tidligere ute.

 

Søk er jo naturlig i alle operativsystemer, men OSx sin søkefunksjon er i hvertfall mye raskere og mindre kronglete enn Windows sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...