Gå til innhold

Priskutt fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt morsomt å se GHz-myten til de grader knust. Billigprosessoren Celeron på 3,6GHz vil koste under en fjortendedel av toppmodellen på 2,66GHz. :D

 

Forøvrig ser jeg ikke noen varslede priskutt på Core 2 Duo. Jeg spådde tidligere i dag ingen nevneverdige prisfall på Core 2 Duo E6300 - E6600 rundt nyttår og hvis tabellen stemmer så ser det ut til at jeg får rett :)

 

Forøvrig ser jeg ikke spor av den ryktede Core 2 Quad Q6600 (4-kjerne på 2,4GHz)

Lenke til kommentar
P4 skal jo fases ut i 1.kvartal, så priskuttene der er ikke overraskende.

6900272[/snapback]

For å flisespikke litt: De skal fases ut i perioden februar til april.

 

In Q2 the Pentium is reborn with the E1000 series, with a Conroe- L core, and in Q3 the 400 Celeron series also with a Conroe-L core.

6900332[/snapback]

Man kan hvertfall gjøre gode kjøp på Netburst, de siste revisjonene har jo både lavt effektforbruk og gode klokkeegenskaper.. Sammen med lav pris, så finner de sikkert veien inn i mange billigmaskiner og gir mye ytelse for lite penger.

 

Hva er Conroe-L core? Single core variant?

 

Det er Dalaren som må synke, når det er sagt har både den og Euroen steget ganske mye den siste perioden. Dollaren er vel snart tilbake der den "hører hjemme", bare synd Euroen har fulgt med. Kjøpte akkurat Intel aksjene mine da kursen var som lavest og har fått med hele dollaroppgangen, utenom har Intel aksjene hatt en fin oppgang. Bare synd at jeg kjøpte så få, ellers kunne det ha blitt endel penger utav det :)

Lenke til kommentar
Hva er Conroe-L core? Single core variant?

6900641[/snapback]

Ja. Det som er kjent om den hittil er at den blir basert på Core-arkitekturen, kommer i salg i 2. kvartal 2007, har en enkelt kjerne, har 1MiB cahce og 800FSB. Klokkehastighetene blir på 1,4, 1,6 og 1,8GHz i starten og modellnavnene blir henholdsvis E1020, E1040 og E1060. Produktnavnet er foreløbig ukjent men det spekuleres i enten Pentium eller Core 2 Solo. Med disse spesifikasjonene forundrer det meg om ikke iTDP senkes vesentlig i samme slengen. F.eks ned til 35W.

Lenke til kommentar
Hva er Conroe-L core? Single core variant?

6900641[/snapback]

Ja. Det som er kjent om den hittil er at den blir basert på Core-arkitekturen, kommer i salg i 2. kvartal 2007, har en enkelt kjerne, har 1MiB cahce og 800FSB. Klokkehastighetene blir på 1,4, 1,6 og 1,8GHz i starten og modellnavnene blir henholdsvis E1020, E1040 og E1060. Produktnavnet er foreløbig ukjent men det spekuleres i enten Pentium eller Core 2 Solo. Med disse spesifikasjonene forundrer det meg om ikke iTDP senkes vesentlig i samme slengen. F.eks ned til 35W.

6900971[/snapback]

Tror du at Conroe-L blir egentlig en dobbelkjerne med den ene kjernen defekt? (eller kanskje det vil være variasjon??)
Lenke til kommentar

Jeg tror Conroe-L vil bli egne kjerner, men Intel kan nok også koble ut defekte deler av Conroe for å få de til å bli salgbare som et billigere produkt. Siden produksjonsvolumet for Conroe-L trolig blir større enn for Conroe så tror jeg at de aller fleste prosessorer som selges som billigutgaven også vil være den ekte billigutgaven. Det fåtallet som er reduserte Conroer blir neppe mulig å låse opp slik GPU'er har blitt. Låsen sitter nok like hardt som maks multiplier-låsen og låsen for L2 cahce når den har blitt redusert på tidligere prosessorer.

Lenke til kommentar
Snekker`n: Den type brukere kan like gjerne beholde sin mange år gamle PC eller kjøpe en brukt PC. De har ikke noe behov for en prosessor i klassen Pentium D.

6903353[/snapback]

 

Det kan du si,men om de trenger en ny maskin er det slettes ikke dumt med litt ekstra for en slikk og ingenting.

De jeg bygger slike maskiner for er opptatt av en ting,nemmelig pris og blir disse blandt de rimeligste prosessorne så kjøper jeg sikkert inn et titalls stykker til det formålet. for det kan neppe skade å kunne levere en billig maskin med ekstr ytelse på kjøpet :)

Lenke til kommentar
Her blir det jo mulig å gjøre et kupp for dem som ikke er avhenig av det siste hele tiden og som ikke bryr seg om ekstrem ytelse,men bruker maskinen til surfing på nett og betaling av regninger.

Utgjør forresten ikke det segmentet størstedelen av maskinparken i de tusen hjem  :)

6902873[/snapback]

Jeg er enig i det. Det er relativt få som kjøper de kraftige pcene. Men til slikt bruk vil en gammel PII med Ubuntu (eller lignende) være mer enn tilstrekkelig.
Lenke til kommentar
ser ut som intel er slapp nå

for dem kutter priser for å få mere av markedet?

som AMD tar over! =p

6905842[/snapback]

De kutter ikke prisene på de nyeste CPUene da, men så har de heller ingen grunn til det, da AMD i praksis ikke har noe å stille opp med enda. Netburst CPUene blir satt ned pga de skal fases ut. Akkurat dette har vel vært ventet en god stund nå, så jeg vil ikke si at det er noen overraskelser, dvs bortsett fra at jeg hadde ventet at de kuttet prisene på Conroe(forsåvidt allerede bra priset), men som andre har sagt; det gjør de ikke med mindre de må og akkurat nå klarer de vel ikke å levere nok av dem.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...