Gå til innhold

vannrakket, tips & triks


just-_-me

Anbefalte innlegg

heisan

så på "discovery channel" forleden dag, på "mythbusters" (de gjør noe så sinnsykt mye rart... :!: )

 

dem lagde en sånn "vannrakket" med vann og luft, fylt på en brusflaske.

men husker ikke helt hvordan blanndings forholdet var.

blir det ikke noe slik som 1/3del vann, og resten luft?

har kompressor, så det blir ikke noe problem :dribble:

 

hva er det som egentlig skjer inni flaska? er det lufttrykket som får vannet til og blåse ut i en veldig stor fart?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger: Ei 0,5 litersflaske, 1 litersflaske eller 1,5 , en kompressor, vann (har vel forhåpentligvis alle) , og et (helst to) endestykke til en vannslange (vet ikke hva det heter, men det er det du kan styre om du vil har spredd vann, elle stråle).

 

Fyll flaska med ca 1/3 eller ca 1/2. Så setter du endestykket til vannslangen inn i tuten på flaska(endestykket må være helt åpent), så har du vel et sånt trykkluftverktøy til kompressoren som ligner litt på en pistol(beste jeg fant på :p, se på vedlagt bilde nederst til høyre ) og dette setter du inn i endestykket til slangen. Dette må pressest sammen, men ikke for hardt. Så kan du skyte den.

 

 

Jeg har vel skutt opp til 50 meter med dette. Det kan bli ganske kraftig så ikke skyt på noen :tease:

 

 

Fant ikke paint, og derfor kunne jeg ikke merke ut kompressorverktøyet du trenger :( Men som sagt, nederst til høyre...

 

 

Det som skjer er at det er vann inni fra før, og derfor når du blåser med kompressoren blir det så stort trykk at den må fyker, ellers så sprenger botnen. Det har jeg vært med på. Sinnsykt smell :!:

post-85422-1158479993_thumb.jpg

Endret av Sluven
Lenke til kommentar

Et lite tips for å gjøre dette med mentosen mer sikkert:

Hell ut litt cola fra flaska, og teip fast mentosen under korken, eller lignende. Skrur du igjen korken først, kan du vippe flasken over, slik at du rekker å komme deg litt unna før det evt. eksploderer.

 

For de som ikke har kompressor, det fungerer nesten like bra med en sykkelpumpe.

Lenke til kommentar

fyyyfaen den fløy!

jeg lavde skikelige greier, med kran osv.

 

jeg tok slangen fra kompressoren og satte innpå en rør-stomp, rør-stompen festet jeg i et 90-grader ben, så satte jeg en ventil oppå der, også satte jeg den hvite rørstompen oppå der igjen. for bedre forklaring, sjekk bilder.

 

 

 

Bilder: (av konstruksjonen min) :)

 

post-38181-1159030438_thumb.jpg

Flaske klar for utskyting. surret litt teip og div. rundt tuten for og få den trang nok, men samtidig ikke for trang, for da sitter den fast og det kan eksplodere :dribble:

 

post-38181-1159030711_thumb.jpg

Rampe klar for utskyting, flaske settes nedi det hvite røret (som er et 32mm rør)

 

post-38181-1159030742_thumb.jpg

Her er krana jeg vrir på etter at flaske er fyllt, og satt nedi, og kompressor koblet til.

da vrir jeg på den, og flaska flyr til helvette!!

 

post-38181-1159030819_thumb.jpg

her har jeg tatt slangen som kommer fra kompressor og satt direkte innpå en rør-stomp

 

post-38181-1159030921_thumb.jpg

oversikts-bilde 1

 

post-38181-1159031003_thumb.jpg

oversikts-bilde 2

 

 

Alle delene hadde jeg liggende :thumbup:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Det du også kan prøve på er å helle Cola Light oppi samt Mentos for så å skru igjen korken fort som faen :p

 

Innbiller meg at trykket kan bli ganske høyt da

6880452[/snapback]

En i klassen gjor det inne i klasserommet. Fy flate det sprutet. Takplatene løftet seg! Anbefales å prøve ute, med mindre du vil bli gjenomvåt av cola :p

Lenke til kommentar

heisann ... jeg og driver og tester på detta / ekspriminterer (:p)

 

En metode som jeg bruker , er jo og helle oppi vann / cola først .... koble til kompressoren i utskytnings rampa

(via slange :p )...

så når du starter kompressoren ... da skyter den seg ut ... (etter 5-10 sec)

 

har selv klart 20/30 m høyde på det ...

Da slipper jeg og springe framm osv ... har elektrisk styring ..(på og skyte den ut )

.(untatt og helle oppi vann osv ... men )

 

har tenkt og lage en mekanisme som får flaska til og stå helt rett så den skyter rett opp ...

(kan vell inrømme at jeg har hatt noen nesten ulykker pga at den har ennten stått bitte-litt skjeft eller dutte ut av stillingen i siste sekund ...)

 

 

 

.... ;)

Lenke til kommentar

Stadig folk som lager vannraketter ser jeg, husker jeg lage en for noen år siden. Den fungerte slik at flasken lå inni et lang rør(les bazooka) og var holdt fastrundt flensen mens man pumpet trykk. Det ble litt "vel" hjemmelaget men jeg hadde ikke noen kompressor.

 

Brukte en ståpumpe med trykkmåler, jeg pleide å skyte på ca 13 bar, og med ca 300 mL vann (Hvis man ikke er redd for matte og fysikk er det mulig å regne ut optimal vannmengde). Da føk raketten ca 100 meter opp i været, evt knuste det jeg siktet på. Ganske festlig egentlig.

 

Ett tips er å sette trykk på flasken, ca 2-3 bar, og varme flaskenunnen opp over en gassbrenner, veldig forsiktig. Da vil plasten bli myk og bunnen vil sige utover, slik at flasken blir aerodynamisk. En kan også bruke varmt vann til dette, men det er farligere, for hvis flasken skulle slå hull, noe som er lett å gjøre første gang man gjør det, vild et sprute kokende vann overalt. Gassbrenner er mye tryggere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

vi gjorde et slikt eksperiment for 11 år siden på ungdomsskolen (damn, jeg begynner å bli gammel).

 

Du trenger ikke kompressor for å gjennomføre en høytflygende rakett. Vi brukte noe så enkelt som en sykkelpumpe. Så er det bare å pumpe til trykket blir så stort at slangen til pumpen blir presset ut av flaskehalsen og "whoosh" så flyr raketten av gårde..

 

:)

Lenke til kommentar

Når jeg var på leir i sommer så målte jeg trykket til 3 bar, så når du sitter ved kompressorn og ser at han nærmer seg 3bar, da er det bare å dukke. Neida.. den er ikke farlig. Men husk å bruk 1/3 vann, da dette gir best forhold luft/vann..

Og en ting til, lag gjerne ei papirkjegle som du fester øverst på raketten for litt mindre luftmotstand.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg forsket litt på vannraketter i sommer og da kom jeg fram til at den beste løsningen var å borre hull i en bruskork for å så tre en tynn slange igjenomm hullet og så kobla jeg den tynne slangen over på en overgang til den "vanlige" kompressorslangen og så hadde jeg på en ventil midt på slangen så jeg kunne stå et stykke unna flaska etter som at jeg klarte å sprenge en flaske når jeg sendte opp raketter.

 

jeg fikk også til å lage en rakett med flere "kammre" ved at jeg tok hullsag og lagde hull i bunnen på en flaske og så tok åpningen på en annen flaske og putta inni. for å få det tett tok jeg å smeltet plast fra en annen flaske rundt hullet og lot det tørke.

jeg "seriekoblet" fire raketter slik og de hadde en sinnsyk flygetid

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg og en kompis lagde en vannrakett her i sommer, brukte en U formet stålbit som vi tredde gjennom 4 øyebolter. Denne holdt nakken på flasken nede på en gummipropp. I denne gummiproppen limte vi fast en sykkelventil. Alt dette satt fast i en planke, ventilen stakk gjennom planken. Pumpet opp med sykkelpumpe til 140 psi (9+ bar), sto da med rompa til raketten. I U'en hadde vi festet en klessnor, og en tråd til som var festet i en stang i bakken, som hindret U'en i å drepe oss (noe den såvidt ikke gjorde i første forsøk.)

 

Rakett er vel egentlig ikke ordet, for før den var kommet 2 cm over bakken var alt vannet ute (5dl). Resten av høyden kom av denne ekslosjonen. Selv om vi tapet fast 100-500g stein på toppen forsvant flaska nærmere 30-40 meter til himmels (antatt, men halvveis opp Tyholttårnet var den i allefall.)

 

Så noen som har forslag til en måte å forsinke vannstrømmen ut? Vi prøvde å kile noen stiener i halsen, men de sneik seg ut i eksplosjonen uansett.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...