Gå til innhold

Windows Vista RC1 tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En RC skal være stabil. Beta kan være ustabil, RC er som navnet tyder på en Release Candidate. Dvs utvikleren kan godt tenke seg å gi ut denne versjonen.

6855543[/snapback]

Og derfor er det bare å riste på hodet over Microsofts noe underlige bruk av termen RC... :no: For dette er definitivt ingen slippkandidat, uansett hvordan man snur og vender på det! Men det gir kanskje litt mer publisitet å bruke RC1 enn det logiske beta 3...

Endret av mortenj
Lenke til kommentar

"Og med disse søkene gjør det plutselig ingenting at Microsoft valgte å kutte ut det nye filsystemet WinFS; det innebygde søket fungerer så utmerket at WinFS ikke lenger er relevant."

 

Betyr det at søket er veldig hurtig? Det burde være hurtig nok til å søke igjennom endel hundre gig på få sekunder om det skal være en god erstatning for et database-basert system i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
"Og med disse søkene gjør det plutselig ingenting at Microsoft valgte å kutte ut det nye filsystemet WinFS; det innebygde søket fungerer så utmerket at WinFS ikke lenger er relevant."

 

Betyr det at søket er veldig hurtig? Det burde være hurtig nok til å søke igjennom endel hundre gig på få sekunder om det skal være en god erstatning for et database-basert system i mine øyne.

 

AtW

6855628[/snapback]

 

Jeg er ikke 100% sikker, men tror Vista indekserer en hel del info slik at søket skal gå raskere....mener jeg leste det et eller annet sted.

Lenke til kommentar
En RC skal være stabil. Beta kan være ustabil, RC er som navnet tyder på en Release Candidate. Dvs utvikleren kan godt tenke seg å gi ut denne versjonen.

6855543[/snapback]

Og derfor er det bare å riste på hodet over Microsofts noe underlige bruk av termen RC... :no: For dette er definitivt ingen slippkandidat, uansett hvordan man snur og vender på det! Men det gir kanskje litt mer publisitet å bruke RC1 enn det logiske beta 3...

6855627[/snapback]

Hvis det har med markedsføring å gjøre og er en løgn for at det skal høres bedre ut enn det er så bryter det faktisk med markedsføringsloven i norge.

 

Jeg tror ikke det kalles RC på grunn av reklameeffekten, men fordi det var meningen at den er mulig å lansere offisiellt. At de kaller den for RC1 er noe snodig fordi det tyder på at de likevel ikke hadde tenkt å lansere den. Altså er ikke Release Candidate en Release Candidate likevel. Navnet RC1 er sikkert gitt etter at de fant ut at den ikke kom til å bli noen RC likevel, men jeg synes det er rart at de døpte den om fra RC til RC1 i stedet for til beta 3.

 

Hva blir det neste? At Vista blir "lansert", men kommer ikke produksjon før de har laget flere reviderte utgaver av den "lanserte" versjonen? Windows Vista Released 1, Windows Vista Released 2, Windows Vista post-Released 1, Windows Vista really really Released 1, osv?

Lenke til kommentar

Det skal visst nok være indeksering av filer slik man ser i osX etc. Dvs at når man skriver "st" så vil alle filer som har dette som sine første bokstaver komme opp i en liste med en gang. når man så tilfører neste bokstav, nemlig "i" vil kun ord som begynner med "sti" komme opp.

 

Akkurat denne biten med søking er grunn nok til å gå til Vista om man har XP fra før spør du meg.

 

egentlig fryktelig rart at dette skjer først nå, men noen har vel en forklaring på det :)

Lenke til kommentar
Det skal visst nok være indeksering av filer slik man ser i osX etc. Dvs at når man skriver "st" så vil alle filer som har dette som sine første bokstaver komme opp i en liste med en gang. når man så tilfører neste bokstav, nemlig "i" vil kun ord som begynner med "sti" komme opp.

 

Akkurat denne biten med søking er grunn nok til å gå til Vista om man har XP fra før spør du meg.

 

egentlig fryktelig rart at dette skjer først nå, men noen har vel en forklaring på det :)

6855775[/snapback]

 

Det er jo greit nok, men den bør også kunne søke i metadata, og som sagt gjør det veldig raskt, selv da vil jeg si det er mer upraktisk enn et database-basert opplegg. La oss si du har 4 harddisker med mp3, hvor praktisk hadde det ikke vært å kunne se dette som en database når man navigerer rundt, og sortere det etter artist, eller sangnavn, elelr kategori, eller andre ting? Dette er ting som i mine øyne ikke erstattes helt av søk.

 

AtW

Lenke til kommentar

RC brukes ofte når all funksjonalitet er ferdigstilt, og de fleste bugs er fjernet. Beta brukes ofte til intern testing, dvs. ikke åpen for alle, mens RC ofte blir sluppet til massene, da folk sitter på alle mulige konfigurasjoner, noe som ikke er mulig å teste bak stengte dører.

 

Dvs. at release candidate er mer eller mindre ferdig, men kun små kodeendringer (fjerning av siste bugs) gjenstår.

 

Innen opensource er det like normalt å bruke unstable og stable, og selv om unstable tilsier at programmet er ustabilt, er dette faktisk feil. Det betyr bare at programmet ikke er så godt testet på alle de vanlige konfigurasjonene som må til for å kalle den stable.

 

Synes egentlig det er litt mye sutring her i forhold til at RC1 er gratis, men så er ikke jeg ute etter å hoppe på microsoft for enhver ting de sier eller gjør heller.

 

Til slutt vil jeg bare avslutte med at vista er dønn stabilt her (det var jo diskusjon rundt nettopp dette som startet diskusjonen/spekulasjonene), mer enn hva jeg kan si om ubuntu til tider, det eneste problemet er driverstøtten i vista64 ettersom den krever signerte drivere. (Ja, jeg vet jeg kan trykke F8 ved hver oppstart, men nei takk...)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Aero er navnet på det nye grafiske temaet til Windows Vista, gjerne også omtalt som "glass". Men Aero er også så mye mer enn bare et nytt brukergrensesnitt; for å kjøre dette trenger du et relativt nytt skjermkort. Det er fordi Windows nå benytter seg av skjermkortet for å gjøre svært mange av operasjonene for å vise brukergrensesnittet, og det merkes på ytelsen.

 

Det er nemlig mulig å slå av Aero, og gå tilbake til å bruke prosessoren til å regne ut alt som trengs. Da forsvinner mange av de meget fancy effektene du får med Aero, og likevel synker ytelsen merkbart.

Windows har da ivertfall siden Windows 95 brukt skjermkortet til brukergrensesnittet. Dette er det svært mange som ikke er klar over. Skjermkortet jobber en hel del selv ved tegning av skrivebordet. For de som vil se hvordan det er når cpuen gjør jobben, kan starte pcen opp i sikkermodus eller VGA-modus, slik at pcen bruker standarddrivere(VESA VBE), og da er det cpu som jobber. Da vil dere merke at ting går sakte.

 

Over til tema. Jeg får se om jeg får testet RC1 på en pc etter hvert.

Lenke til kommentar

Har testet Vista Beta 2 og nå RC1 64-bit (5600).

Det er helt klare forskjeller på de to versjonene. Største forskjellen er at rc1 starter mye raskere og er mer stabil. Men om jeg går fra XP til Vista når den endelige versjonen kommer ut, vet jeg ikke.

Vista tar veldig mye plass på disken (sjekk bildet). Dessuten er det evindelige problemet med drivere og programkompabilitet. Her har de som lager dette arbeid å gjøre.

 

Men den som tålmodighet får se.

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar
RC1 er ikke bare tilgjengelig for MSDN- og TechNet-abonnenter, den er åpen for alle. Jeg lasta den ned i går uten å logge meg inn.

6856137[/snapback]

Microsoft har nå sluppet Windows Vista pre-RC1 (Build 5536) for et begrenset antall nedlastinger. En ISO fil på 2.6 GB kan nå lastes ned fra download.windowsvista.com/preview, men tilbudet blir stoppet når 100 000 har lastet den ned.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...