Gå til innhold

Googles database


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Strengt tatt er ikke 850TB særlig mye for en bedrift så stor som Google. Helt ærlig synes jeg dette var en anelse lite.

 

edit:

 

Hvis du leser Bloggen til Google, ser vi følgende:

 

"Google search crawler uses 850 TB of information (1 TB = 1024 GB), so that's the amount of raw data from the web"

 

Det er søkemotoren det, ikke "hele google". slik jeg forstår det.

 

Videre: "Google Analytics uses 220 TB stored in two tables: 200 TB for the raw data and 20 TB for the summaries. "

 

Vi er allerede over en PB.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

De fleste forestiller seg at "all verdens HTML-sider" er en utrolig mengde data. Faktum er at mange store bedrifter har større mengder interne data, da medregnet databaser, dokumenter og internsider.

 

Ifølge et intervju med to forskere i FAST, Tromsø i Teknisk Ukeblad i år, har en av FASTs kunder et indeks som er 40 ganger større enn Googles indeks over web-en. Et indeks er her en fellesbetegnelse for den type lagringsstruktur som benyttes ved ustrukturert søk - egentlig er det snakk om et invertert indeks med modifikasjoner.

 

Google driver først og fremst med internett, og ikke søk. Søketeknologien deres er ikke oppsiktsvekkende avansert. Det er først og fremst algoritmene og justeringene for relevans blant resultatene som gjør at Google gir så bra resultater for de fleste. Å indeksere all verdens HTML-sider er et relativt begrenset problem, siden dataenes natur representerer en homogen masse sammenlignet med annen ustrukturert informasjon.

 

Dette gjør også Google i stand til å konsentrere seg om sitt forretningsområde, altså internett, ved å bruke sin erfaring på nye ideer innenfor det samme domenet.

 

Fremdeles like imponert?

Lenke til kommentar
Det betyr at jeg ikke må gange lagringsplassen min med mer enn 600 før jeg slår Google på det punktet.. :) Snedig.. ^^

6853325[/snapback]

 

så du har 250 tb på din hjemme pc? altså 25 000gb

6853917[/snapback]

 

Jeg regner med at han går utifra 850 TB, som er oppgitt i artikkelen? Dvs rundt 1.4 TB?

 

Forøvrig er det ikke 25 000 GB i 250 TB, det er 250 000 GB

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det betyr at jeg ikke må gange lagringsplassen min med mer enn 600 før jeg slår Google på det punktet.. :) Snedig.. ^^

6853325[/snapback]

 

så du har 250 tb på din hjemme pc? altså 25 000gb

6853917[/snapback]

 

Jeg regner med at han går utifra 850 TB, som er oppgitt i artikkelen? Dvs rundt 1.4 TB?

 

Forøvrig er det ikke 25 000 GB i 250 TB, det er 250 000 GB

 

AtW

6853975[/snapback]

 

Så det nå :)

 

Leste feil først beklager

Lenke til kommentar
Fremdeles like imponert?

6853566[/snapback]

 

Jepp. Gründerne har gjort det stort, og det fortjener de heder og ære for.

6853601[/snapback]

 

Jada, jeg er så klart mektig imponert over at Google har klart å gjøre det så stort! Jeg er imidlertid ikke imponert over hverken datamengden i Googles indeks eller deres søketeknologi isolert sett, sammenlignet med annen søketeknologi, i dag. Suksessen deres skyldes først og fremst andre ting.

Lenke til kommentar

Det er ei bra mengd med data det der. Jeg kunne tenkt meg noe sånt i kjelleren. :p Det tar nok en del plass og bruker nok mye strøm. Det er uansett spennende å se tall om systemet.

 

1TB = 1024GB. Slik er systemet oppbygd, og slik må det være (for de som kjenner maskinkode). Men det er ikke noe poeng i nok en diskusjon på det temaet.

Lenke til kommentar
Det er ei bra mengd med data det der. Jeg kunne tenkt meg noe sånt i kjelleren. :p Det tar nok en del plass og bruker nok mye strøm. Det er uansett spennende å se tall om systemet.

 

1TB = 1024GB. Slik er systemet oppbygd, og slik må det være (for de som kjenner maskinkode). Men det er ikke noe poeng i nok en diskusjon på det temaet.

6855584[/snapback]

 

Heh, hvis du ikke vil ha diskusjon om det, hvorfor bringer du det inn i diskusjonen? :) Jeg foreslår at du undersøker begrepets historie, og meningen bak det. Evt kan vi jo ta diskusjonen i en av de mange trådene om emnet...

 

AtW

Lenke til kommentar

Som det var nevnt her.

Søkemotoren går igjennom 850 TB med indekserte sider.

Dette er jo bare HTML-sidene, og mest sanssynligvis uten bilder, og kanskje også strippet for de fleste taggene.

 

 

850TB ren tekst synes jeg er latterlig mye, uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Noen som gidder å regne ut hvor høy stabel med bøker man får om man valgte å skrive det ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...