Gå til innhold

3-lags DVD-hybriddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siDDIs: DVD var også svinedyrt i forhold til CD i sin tid, så la oss ikke ta sorgene på forskudd.

 

Når det gjelder denne nye twin-format teknologien ser jeg for meg at dette kan være en flott mulighet til å lansere filmer med HD-DVD og DVD-utgaver på en plate. Ja, mange nye DVD-filmer bruker to lag, men litt må man kunne ofre for å få HD-DVD i tillegg. Evt. ett HD-DVD lag, jeg vet ikke hvor stor plass slik film evt. vil ta...

Lenke til kommentar

HD DVD / DVD Combo har det vært snakk om lenge, og ja det er en stor fordel for hd-dvd. Er enig med Cryovat at dette kan brukes for å få folk til å binde seg til standarden lenge før de har en Hd spille i hjemmet. Men denne artikkelen sier vel at utvidelsen gjelder et hd lag til, dvs 3 lag tilsammen(2 hd, 1 dvd).

 

I praksis betyr det vel at man har 30gb til hd.

 

 

http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=62520

Lenke til kommentar

Jeg har vært BluRay fanboy fra dag1, men dette er en tilnærming jeg virkelig liker. En kombiløsning må vel være den ultimate måten å få en glidende overgang mellom to formater. Får bare indelig håpe det blir en fornuftig prissetting, jeg er ikke villig til å betale noe særlig mer enn en film i ren HD-DVD.

Er det noen mulighet for at dette faktisk lar seg gjøre med BluRay også, eller er teknologiene så forskjellig at det er 'umulig'?

Lenke til kommentar
Er det noen mulighet for at dette faktisk lar seg gjøre med BluRay også, eller er teknologiene så forskjellig at det er 'umulig'?

6848116[/snapback]

 

 

Det samme finnes visstnok for Blu-ray, og ble annonsert i 2004(!)

http://www.theregister.co.uk/2004/12/30/jvc_three-layer_dvd/

 

 

Se også http://www.blu-ray.com/ifa2005/ fra 2005 hvor det står:

JVC was showcasing their BD/DVD hybrid media (33.5GB), which was developed to ease the transition from DVD to Blu-ray by creating a disc that will play in both BD players and DVD players. The hybrid disc is basically a single-layer BD-ROM (25GB) and a dual-layer DVD-ROM (8.5GB) in the same disc, which can be read in both players as the Blu-ray layer is transparent to the red laser used in a conventional DVD player.

 

A JVC representative offered a live demonstration where he first put the hybrid disc in the BD player and played the video in high definition (HD), he then transferred the disc to the conventional DVD player which seamlessly played the same video in standard definition (SD). According to the JVC representative the BD/DVD hybrid will be part of the BD-ROM specification, which was also confirmed by a BDA representative at the show.

Lenke til kommentar
Synes det er bra, men om prisen kan forsvaras i forhald til DvD er nok det som vil avgjere om formatet vil i det heile tatt greie å ta over for DvD. Blue Ray er jo allereie kjent at det er altfor dyrt til å i det heile tatt ha sjans å stille opp mot DvD.

6847786[/snapback]

 

Hvis du har sjekket litt priser på filmer som er ute på HD-DVD og Blue-Ray, så har de like priser, og prisene ligger likt med vanlig DVD, eller 1-2 pund over. Sjekk PlayUsa.Com. Der selger de alle formatene. Så at Blue-Ray er altfor dyrt er noe som det ble snakket om i starten. Men om plater med 2+ lag blir dyrere vet vi ikke enda.

 

 

Ein 1080p film som varer ca 2 timer min bør gå fint på 15gb med h.264

Extreme edition av Terminator 2 er jo nesten 3 timer i 720p på 2 lags dvd med wmv formatet. h264 skal overgå dette.

6847867[/snapback]

 

 

Det finnes ingen Extreme Edition av T2. Kun Special Edition (Extreme var bare navnet på DVD utgivelsen). Og den er dessverre ikke 3 timer, kun korte 2t 32minutter.

Lenke til kommentar
Hvis du har sjekket litt priser på filmer som er ute på HD-DVD og Blue-Ray, så har de like priser, og prisene ligger likt med vanlig DVD, eller 1-2 pund over. Sjekk PlayUsa.Com. Der selger de alle formatene. Så at Blue-Ray er altfor dyrt er noe som det ble snakket om i starten. Men om plater med 2+ lag blir dyrere vet vi ikke enda.

 

Du har rett at prisane ikkje er så veldig forskjellige, noko som er bra. Men eg er enda ikkje overbevist om at begge formata vil ta over for DvD'en. Feks verken SACD eller DvDA tok over for cden, og prisen der er heller ikkje så altfor stor på Play eller Amazon. Og DVD-A som blir rekna som den største taperen virker jo på alle DVD avspelerar.

 

Det finnes ingen Extreme Edition av T2. Kun Special Edition (Extreme var bare navnet på DVD utgivelsen). Og den er dessverre ikke 3 timer, kun korte 2t 32minutter.

 

http://dvd.ign.com/articles/421/421716p1.html

 

One of the big attractions of disc two is "T2: High-Definition". This is the theatrical cut of Terminator 2 presented in Windows Media 9 format that you need to view on your PC. If your monitor supports the resolution, you can see it in the full 1920x1080 res, but you'll need a monster PC to run it.

 

Så ja den er faktisk bare litt over 2 timer men i heile 1080p.

Lenke til kommentar
Hvis du har sjekket litt priser på filmer som er ute på HD-DVD og Blue-Ray, så har de like priser, og prisene ligger likt med vanlig DVD, eller 1-2 pund over. Sjekk PlayUsa.Com. Der selger de alle formatene. Så at Blue-Ray er altfor dyrt er noe som det ble snakket om i starten. Men om plater med 2+ lag blir dyrere vet vi ikke enda.

 

Du har rett at prisane ikkje er så veldig forskjellige, noko som er bra. Men eg er enda ikkje overbevist om at begge formata vil ta over for DvD'en. Feks verken SACD eller DvDA tok over for cden, og prisen der er heller ikkje så altfor stor på Play eller Amazon. Og DVD-A som blir rekna som den største taperen virker jo på alle DVD avspelerar.

 

Ja, DVD-A kan vel virke på DVD-spillere, men da får man jo ikke den bedre kvaliteten(?). Men hovedproblemet med DVD-A er vel at det er diskutabelt hvor mye bedre kvaliteten er i forhold til CD. De nye formatene er åpenbart bedre enn DVD.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du får ikkje den supre lydkvaliteten, men du får enda musikken miksa i surround som er ganske tøft å høyre på. Og forskjellen frå CD til DvD-A er mykje større enn 480p(DvD) til 1080p.

At biletet blir skarpare har ingen betydning når ein må ha VELDIG stort tv for å dra nytte av dette. Men betre farger ala som på Kino er noko som er sterkt savna. Desverre vil ein film med skikkelege farger kreve meir enn det både Blue Ray og HD DvD leverer idag :(

Lenke til kommentar
Du får ikkje den supre lydkvaliteten, men du får enda musikken miksa i surround som er ganske tøft å høyre på. Og forskjellen frå CD til DvD-A er mykje større enn 480p(DvD) til 1080p.

At biletet blir skarpare har ingen betydning når ein må ha VELDIG stort tv for å dra nytte av dette. Men betre farger ala som på Kino er noko som er sterkt savna. Desverre vil ein film med skikkelege farger kreve meir enn det både Blue Ray og HD DvD leverer idag :(

6850271[/snapback]

 

Det er ganske mange som foretrekker ting i stereo, greit nok, surround er en stor forskjell, men i selve lydkvaliteten (altså utenom antallet høyttalere), så er jeg ikke enig i at forskjellen er større, den er svært liten, om eksisterende i det hele tatt, på video kan man glatt se forskjellen på en grei skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sånn er det ikkje faktisk, eg har ein kompis som jobber på ein elektronikkbutikk. Der kjører dei PC med DVI og 1080p HD trailere frå Apple saman med DvD filmer som er oppskalert på HDMI utgang.

 

HD trailerane er skarpare men bare når ein konsentrerer seg og går heilt inntil skjermen. Dei fleste ligger på 32" og 37" som blir rekna som vanlege. Folk som gjekk forbi merka ikkje forskjell i det heile tatt. Spurte du om kva som hadde best bilete så blei det 50/50

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...