Gå til innhold

Vista kan bli utsatt i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi MS bryter konkurranse og monopollovgivning i Europa. MS skylder på at EU kommer med krav om endringer, EU på sin side mener MS har et eget ansvar for å produsere noe som faller innefor lovverket og ikke spekulerer i at ting slipper gjennom.

Front mot front, advokatmat og trenering. MS har vedl så langt fått rundt 750mill Euro i bot for brudd på nevnte lover så dette er ikke noe nytt.

 

Men en ting er i alle fall sikkert. Venter MS med EU lansering kommer alle hackergrupper i europa til å bruke 110% på å knekke Vista så den blir tilgjengelig på torrent, dc osv uka etter. Vi får håpe MS slutter å rasle med sabelene og tar til fornuft

Lenke til kommentar
Fordi MS bryter konkurranse og monopollovgivning i Europa.

6824042[/snapback]

 

Dette gjør de altså bare i Europa? Resten av verden tar til fornuft?

 

 

Det er bare MS som taper på å utsette Vista, jeg synes det er bra at EU prøver å rokke ved monopolsituasjonen til MS.

6824103[/snapback]

 

Vil vel si at fobrukerne også taper masse på dette, ikke bare MS.

Lenke til kommentar

Er en linux/mac bruker, men uansett, dette er latterlig.

 

Hvordan kan EU mene microsoft ødelegger konkuranse, når det er microsoft som utvikler produktet?

Microsoft skaper jo marked for, foreksempel antivirus-programmer. Microsoft må jo få lov å lage produktene sine så gode som mulig, uten at eu skal blande seg inn i dette.

 

Hvis microsoft i utgangspunktet hadde hatt en god søkefunksjon, hadde jo ikke dette vært noen problemstilling, så hvorfor iallverden trøbler eu så utrolig mye? Eu har ikke utrettet en eneste fornuftig ting innen teknologiens verden, de lager bare hindre.

Lenke til kommentar

EU er så sinnsykt teite!

 

MS får ikke lov til å ha dems egen mediaplayer eller søkemotor

 

Hvorfor har VW, BMW osv. lov til å ha de cd spiller merkene de vil i bilene når dem leverer dem til forbrukerne? det ødelgger jo konkurransen som EU sier for andre som lager cd spillere DOH!

 

Blir jo akkurat det samme her og når det gjelder media player, folk kan bytte hvis man vil men er man happy med det som følger med gidder man ikke bytte, er da ikke MS sin feil det at brukere vil ha MP og ikke en konkurent sitt produkt.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en prinsipiell sak for EU. De er, helt tydelig, imot Microsoft. OS X selges jo uten itunes og iphoto, men alle har det alikevel, fordi de nå f.eks. "får med en ipod" når de kjøper en mac.

 

Det er helt meningsløst å styre folk på software. Man burde bare la folk prøve å utvikle de systemene som virker best og så la de konkurrere, ikke fortelle dem hvordan de skal konkurrere.

 

EU betrakter det slik at MS har monopol på det meste, men de har ikke sagt et knepp om at man må kjøpe Apples produkter og itunes for å skaffe seg musikk. Det er jo akkurat like galt, og akkurat like monopolisert !

 

Stemmer faktisk nei neste gang, -det er tydeligvis for mye byråkrati i EU.

Lenke til kommentar
Norge er ikke med i EU da :p

Beklagelivis, men vi er med i EØS og blir derfor stort sett pålagt de samme reglene og lovene som gjelder i EU forøvrig uten stemmerett i paralamentet. Norge er vel også det flinkeste landet i Europa til å gjennomføre EUs regelverk :)

 

Utover det er jeg enig i at denne kommisjonen ser ut til å mistet noe av sin objektivitet i sin håndtering av Microsoft. Det er forskjell på granskning og heksejakt. At EU forskjellsbehandler varer/produkter utenfra EU er vel ingen nyhet, heller ikke at europeisk bilindustri får en hjelpende hånd.

Lenke til kommentar

Altså, EU har - som mange andre land - lover og regler mot monopolmisbruk, konkurranse-regler med mer... Disse reglene varierer nok litt fra sted til sted, og det varierer også hvor flinke landet er til å håndeheve disse reglene. EU har tatt i et tak, og prøver nå å få slutt på at Microsoft bruker monopol-situasjonen sin til å presse andre aktører ut av markedet. Det er bra at EU sier imot. Man trenger ikke å lete lenge for å finne eksempler på maktmisbruk fra Microsoft: Internet Explorer støtter active-x, som igjen er utarbeidet av Microsoft. Men de nekter å gi ut informasjon om active-x, derfor er det ingen andre nettlesere i dag som støtter active-x.

 

Jeg har ingenting imot at microsoft utvikler og tilbyr tilleggsfunksjoner til windows, som IE, media player, søkefunskjoner, un-zip-program, brenn-CD-funksjon, mailklienter, office-produkter, MSN, bildebehandlingsprogrammer og mye mer.. MEN: som bruker av windows, må man kunne velge om man skal bruke alle disse programmene, i steden for å få produktene presset nedover ørene. Hvis man ikke ønsker seg f.eks. media player, burde den ikke være standardvalget for musikk/video. JA, det burde faktisk være mulig å ikke installere den i det hele tatt.

 

Jeg husker tilbake til Win98, hvor jeg fikk valg om hvilke tilleggsproduktet man ville ha. Den gang kunne man velge bort ting som mediaplayer, msn, ++. Idag har de faktisk fjernet avinstaller-funksjonen til MSN for brukeren - den lar seg ikke fjerne uten triksing&fiksing.

 

Det er sjeldent jeg støtter det EU driver med, men akkurat i dette tilfellet gjør EU en bra ting - de tør å reise seg opp, og prøver å stå imot overtrampene fra Microsoft!

Lenke til kommentar

I.o.m at så mange skriker fordi det er mulig utsettelse

bekrefter vel egentlig hvor stort fotfeste MS har fått,

og desto mer trenger vi anti monopol på det området.

 

Det skulle vært slik:

MS Vista blir utsatt.

Ok, fobrukere kjøper nå alternativ OS istedet.

 

Men det blir ikke slik nettop fordi MS har monopol på systemet sitt.

Først gjør man folk avhengig, så kjører man på med dyrere produkter.

Helt likt narko miljøet i verden...

(ok, det siste var å sette det helt på ytterste spiss, men det var for å få

fram ett sterkt poeng)

 

Nei, jeg sier, EU kjør på, tving MS i kne, og la andre slippe til med bedre

og enklere, og ikke minst billigere løsninger.

Lenke til kommentar
Sier det nok en gang; Hvorfor skal EU bry seg om hvordan et firma lager sitt produkt.

6823943[/snapback]

 

Fordi det kan være konkurransevridene (jeg kjenner ikke til denne saken, så jeg vil ikke ta stilling til om det er riktig i dette tilfelle), men for å ta bilstereo-ekesemplet igjen, la oss si en bilprodusent selger 99% av bilene i verden, og også lager bilstereoer, så sørger de for at kun sine bilstereoer virker i bilene deres, dette vil gi bilstereo-avdelingen en kunstig maredsfordel i det segmentet. Derfor bør man bry seg om hvordan folk lager produktet sitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Huff, denne debatten må jeg ha i mine innlegg så jeg ser om det blir noe personhets og andre brudd på retningslinjene etter hvert. Saken er i hvertfall et sårt tema for mange som lett kan føre til en liten "krig".

 

Jeg ser for meg to grupperinger i denne tråden:

1. De som synes EU er teite som kan hindre Vista-lanseringen. Ikke fordi EU er teit i seg selv eller det de gjør, men fordi folk føler det går ut over dem om de ikke får Vista like raskt som amerikanerene. Dette handler hovedsaklig om folk som synes det er greit med MS sin dominans og vil kjøpe Vista så snart som mulig. (f.eks en Norsk versjon). De som piratkopierer eller bruker beta-versjoner og tar til takke med engelsk bryr seg neppe noe særlig likevel.

 

2. De som tenker litt lengre enn bare konsekvenser for seg selv og ser de skadelige effektene av MS sin dominans. De ønsker EU sine anti-monopol-tiltak velkommen selv om det skulle gå ut over dem selv at de ikke får Vista like tidlig som USA. Konkurranse er bra for priser, utvalg og rettferdig forretningsskikk. Noe som igjen vil ha positive konsekvenser for sluttkunder. Svorne linux-fans hører nok også inn under denne gruppen men ikke nødvendigvis fordi det gavner dem selv slik gruppe 1. tenker. Linux-fans er alt for godt inne i tankegangen med GPL, rettferdighet, åpenhet, solidaritet osv til at de setter sine egne interresser fremfor fellesskapets interresser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Gleder meg til Microsoft kan lage noe tilsvarende dette:

Elsker eyecandy :)

 

Ja, det er linux btw :D

Hvis EU har en god grunn til å stoppe vista så kan jeg sikkert leve litt lenger med xp.

Gjør meg ikke noe spesielt.

 

(err.. går det ikke an å ha embedded youtube player her?)

Endret av Slettet+5432143541
Lenke til kommentar

Bullshit, bullshit.. Den dagen jeg vil ha EU styrende over meg, sier jeg ifra. Og denne godt forklarte heksejakten hadde vi klart helt fint uten.

 

OT: Hva er alternativet til Windows? Linux som du aldri kommer utenom å skrive litt i konsollen, eller OS X som _krever_ at du har en Mac. Da kan vi begynne å diskutere monopol. Den dagen det faktisk finner alternativer til Windows. Jeg personlig synes det er trist at det faktisk ikke finne det. Selv om OS X er en god konkurrent utenom nødvendigheten av Mac.

 

ONT: Synes faktisk EU kunne brukt ressursene til å bekjempe fattigdom i medlemslandene..

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Nå synes jeg at EU tar det litt langt.

OK, ening med dem at MS kan ikke lage software og sperre endre ektører ute, men det jeg mener er at MediaPlayer og eget søkemotor skal MS kunne bygge inn i Vista men at det er mulig å ikke instalere den ved enkel valg under instalasjonen, slik at de som vil kan legge inn andres programvare.

Men å si at MS ikke får lov å ha MP og søk i det hele tatt er vel litt drøyt.

Kanskje MS gjør folk avhengoig av Windows osv, men se fra annen perspektiv, Windows er genial operativ system og ingen andre i werden som har klart å lage noe som er like genial. <- Jaja her komemr linux fans å spytte ut at Linux er geinal den og osv, men NEI. Linux er kun for servere!! Windows er kun til vanlig bruk. Thats it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...