Gå til innhold

AMD og ATI stadig nærmere en fusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bestem dere. Fusjon og oppkjøp er da to ganske forskjellige handlinger.

Kan du utdype det?

6820471[/snapback]

 

Fusjon er når to firmaer slår seg sammen for å bli enda større, oppkjøp er når et firma kjøper ett annet for å få overtak på markedet.

6821197[/snapback]

I dette tilfellet er det vel også litt forvirrende hva AMD egentlig har gjort(eller retter sagt skal gjøre), de skal betale en kontaktsum for ATI og betale resten med aksjer i AMD. Men dette er vel strengt tatt det som kalles oppkjøp, uansett er jeg veldig spent på hva Canadierne sier, at USA ikke stoppet dem kom ikke som en stor overraskelse. Det jeg lurer litt på er hva taiwaneserne har å si her, dette er vel ett amerikansk og ett canadisk selskap?

Lenke til kommentar
Bestem dere. Fusjon og oppkjøp er da to ganske forskjellige handlinger.

Kan du utdype det?

6820471[/snapback]

 

Fusjon er når to firmaer slår seg sammen for å bli enda større, oppkjøp er når et firma kjøper ett annet for å få overtak på markedet.

6821197[/snapback]

I dette tilfellet er det vel også litt forvirrende hva AMD egentlig har gjort(eller retter sagt skal gjøre), de skal betale en kontaktsum for ATI og betale resten med aksjer i AMD. Men dette er vel strengt tatt det som kalles oppkjøp, uansett er jeg veldig spent på hva Canadierne sier, at USA ikke stoppet dem kom ikke som en stor overraskelse. Det jeg lurer litt på er hva taiwaneserne har å si her, dette er vel ett amerikansk og ett canadisk selskap?

6821725[/snapback]

Ikke undervurdere Formosa Plastic Induatri ....

Lenke til kommentar

Artikkelen er ikke så veldig forvirrende, det er bare vanskelig for den vanlige "person" å forstå prosesser rundt oppkjøp/fusjon.

 

Juridisk sett er det heller ikke så store forskjeller på fusjon og oppkjøp, forskjellen går primært på hvordan aksjonærer i det selskapet som blir overtatt blir betalt. Ved oppkjøp vil hoveddelen være i kontanter, mens ved en fusjon får de aksjer i de overtagende selskap.

 

Når det gjelder prosessen bruker den å være som følger.

* Selskapenes styrer forhandler fram en avtale med en lang rekke vilkår, f.eks at den godkjennes av konkurransemyndigheter eller andre myndigheter, at den godkjennes av selskapets aksjonærer, at en due-dillingence blir gjennomført med akseptablet resultat med mer.

* Avtalen behandles i selskapenes besluttende organer (i Norge Generalforsamling).

* Nødvendige tillatelser gis

 

Vanligvis tar denne prosessen 3 - 6 mnd fra styrene har undertegnet avtalen, og i noen tilfeller lengre tid. Først når alt er klart skjer oppkjøpet reellt.

Lenke til kommentar
Ikke undervurdere Formosa Plastic Induatri ....

6822343[/snapback]

De har mao større eienandeler i ett av selskapene??

 

Både AMD og ATI er vel i utgangspunktet canadiske...?

Nei, tror AMD er "helamerikansk" med base i California.

6823361[/snapback]

Hvis man ser på en prosessor (eller annet) står det "Made in Malaysia". Vær oppmerksom på at Formosa plastic industri behersker grøvt sagt 90% av PCB-industrien her i verden. Det heter vist Formosa Plastic Group forkortet til FGP (det er sålenge mellom hver gang jeg spar i det der).

Edit: Man måha desse selskapene med hvis man skal fånoe gjort innen PC-industrien.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Hvis man ser på en prosessor (eller annet) står det "Made in Malaysia". Vær oppmerksom på at Formosa plastic industri behersker grøvt sagt 90% av PCB-industrien her i verden. Det heter vist Formosa Plastic Group forkortet til FGP (det er sålenge mellom hver gang jeg spar i det der).

Edit: Man måha desse selskapene med hvis man skal fånoe gjort innen PC-industrien.

6823451[/snapback]

Formosa=Taiwan? Malaysia er ett annet land, men mulig FGP styrer mye av elektronikkindustrien der også. Aner ikke. Bare lurte på hvorfor Taiwan skulle ha noe å si i denne saken og har fremdeles ikke fått noe godt svar på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...