Gå til innhold

Firekjerne kommer i november?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4-kjerner er sikkert bra for spill, men mulig det vil ta noe tid før de forskjellige spillene støtter dette.

 

Er spent på hvordan 4-kjerners vil håndtere 3D programmer / video redigerings programmer, blir nok allright :) Men så høy pris er vel unødvendig, ettersom det kun er 2,66 Ghz. Hvem vet, kanskje man får en 2-kjenrers 4 Ghz prosessor i November. Vinninga går opp i spinninga?

Lenke til kommentar
4-kjerner er sikkert bra for spill, men mulig det vil ta noe tid før de forskjellige spillene støtter dette.

 

Er spent på hvordan 4-kjerners vil håndtere 3D programmer / video redigerings programmer, blir nok allright :) Men så høy pris er vel unødvendig, ettersom det kun er 2,66 Ghz. Hvem vet, kanskje man får en 2-kjenrers 4 Ghz prosessor i November. Vinninga går opp i spinninga?

6819260[/snapback]

 

Noe tid? Er jo ikke mye om støtter dual-core engang, og når en dual-core klarer jobben like bra i dag så kan man kjøpe en dualcore nå, og en firekjerne senere, å spare penger/få bedre ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er 4-kjerne-CPUer "spesielt rettet mot spillere"? Eller har det blitt sånn at alt som har extreme i navnet og er dyrt er rettet mot spillere, uavhengig av om man tjener noe særlig ytelse på det?

 

AtW

6819213[/snapback]

 

Jepp, fordi de er den gruppen som har behov for å klemme mest mulig ytelse inn i en maskin, fordi en maskin i 60fps er mye bedre enn to maskiner i 40fps. Man kan tross alt bare spill på en av gangen. Og nå har det kommet en del spill som bruker multithreading... Og det er ikke tvil om at spillere har *lyst* på den. Jeg har lyst på en firekjerne og en SLI/CF lösning så jeg kunne cruisa i Oblivion på 1920x1200 og max'a settings. I realiteten har jeg en AMD3500, 6600GT og kjörer i 960x600, men det er noe annet. Hvem andre har bruk for den? Tja kanskje et par vitenskapsmenn eller folk med Gentoo... men som gruppe? Det er spillerne som driver ekstrem-CPUene for personlig bruk i dag. Bedrifter vil ha servere som kan väre mer som en 747 og mindre som en F-16, mens lap/desktopene som regel har mye mer kraft enn de trenger, om de ikke er byttet ut med tynnklient allerede.

Lenke til kommentar

Det vi kan se som et positivt resultat av dette er prisfall på det som pr i dag er Intels flaggskip, alstå X6800. Mulig det ikke blir det helt store.. men uansett.

 

Har egentlig mer tro på 4 kjerner i en "die". Det de lanserer nå er tross alt bare 2 stk Core 2 Duo prosessorer pakket sammen. Og vi ser nok en mye høyere ytelses økning når de klarer å få inn 4 kjerner på samme lille "die".

 

Så Core Quatro 4tehwin!

Lenke til kommentar

En av grunnene til at de lager disse dyre greiene er jo bare for å være "best".

Vi mennesker er jo så enkle at hvis noen er best på en ting, betyr det at de er best på alt. Ihvertfall for de som ikke har peiling på data, og ikke har tid til å ringe en kamerat som har det :)

 

Vedder på at folk hadde kjøpt en Ferrari vaskemaskin om de hadde giddet å lage en. Fordi Ferrari er jo best!

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sett at man fikk mer hastighet på de tokjernede prosessorene. Det jeg er opptatt av er encoding og decoding. Da vil jeg heller ha flere Mhz enn flere kjerner.

 

Ok, greit at core 2 har en annen ytelse pr Mhz enn en P4. Det jeg vil ha er en Core 2 på 4-5Ghz stock og ikke en på 2,66Ghz med fire kjerner...

 

Er veffal lei av A64 3000@2350Mhz den fortjener snart å bil avløst!

Lenke til kommentar

spennende å se på ytelsen på denne, må si jeg er imponert over last fordelinen for core2 duo,den virker for god, programmer som ikke støtter flerprosessor som superpi skulle vel tatt ca 100% på en prosessor og alle de andre prosessene på den andre, men fordelingen var rundt 40%-80%, skulle tro at task manager løy.

Disse erfaringene gjør meg optimistisk med tanke på 4 kjerner.

Lenke til kommentar
AMDs firekjerneprosessorer kommer neppe før et godt stykke ut i 2007. Som en slags midlertidig 2-sokkels erstatning for kunder som ønsker fire kjerner lanseres 4x4-plattformen ved årsskiftet.

Jeg er uenig i karakteristiken "midlertidig erstatning". Det får den til å høres underlegen ut, noe som ikke er selvsagt ut i fra det vi vet i dag.

 

Intels 4-kjerners prosessor "kentsfield" vil være 2 stk Conroe limt sammen på samme brikken. Tester av Core 2 Duo viser at FSB er en merkbar flaskehals allerede ved 2 kjerner og 1066FSB. Når de så dobler antall kjerner uten å øke FSB så vil klart FSB bli en ennå større flaskehals. For AMD's del betyr 4x4 at man øker fra 2 til 4 minnekanaler samtidig som man går fra 2 til 4 kjerner, samt at systembussen ikke forstyrrer trafikken på minnebussen. Dette kan vise seg å gjøre mye med ytelsen i de applikasjonene som støtter så mye som 4 kjerner (noe som er hele vitsen med å kjøpe en PC med 4 kjerner). Både løsningene til AMD og intel vil gjøre at cache coherency må gå via systembussen mellom hvert av kjerne-parene. Altså likt på det punktet rundt juletider, men AMDs 4-kjerneutgave av K8L vil endre på det. Da vil all cache coherency foregå internt på brikken og ikke via systembussen slik som hos intel.

 

Se tegningen min og analysen av Kentsfield vs. 4x4 på denne siden.

 

Men tror at MS fortsatt teller antall prossesorer ikke antall kjerner.

6819156[/snapback]

Windows XP Pro, x64-edition og Vista (I hvertfall de bra versjonene) støtter opp til 4 logiske kjerner. Dvs. hvis de ikke er fordelt over mer enn 2 sokler.

 

Vil disse CPU'ene passe på dagens hovedkort?

6819173[/snapback]

Jeg ser ikke noe som setter noen logiske hindre for det. F.eks hastigheten på FSB. Jeg har ikke hørt at intel skal ha sagt at de vil støttes av dagens hovedkort eller hvilke, men vi vet jo hovedan det gikk med Core 2 Duo og støtte for hovedkort som er mer enn noen måneder gamle. Selv om hovedkortet støttet 2 kjerner og 1066FSB så ble likevel støtten for Core 2 Duo fjernet. Intel lever av å selge hovedkort og brikkesett også så de tjener nok best på at folk ikke driver gjenbruk av sine "gamle" hovedkort.

Lenke til kommentar
Simen1: Hvilken tester er det som viser det? Linker?

6819537[/snapback]

Som viser hva? (Jeg skrev ganske mye så jeg vet ikke hva du mener med "det".)

 

skulle ikke AMD komme med K8L rett over nyåre? med quadcore og greier?

6819589[/snapback]

Nei, AMD skal komme med K8L dobbeltkjerne i 1. kvartal 2007. Denne er klargjort for quadkjerne i crossbaren slik de første K8 Opteron og Athlon64 i 2003 hadde klargjort crossbar for dobbeltkjerne. K8L er egentlig navnet på en stor oppdatering av arkitekturen til K8. Da tenker jeg ikke på antall kjerner eller cache, men på hver enkelt kjerne. Mer FP-kraft, mer SSE-kraft og spekulativ load-store er noen nøkkelord som kommer til å øke ytelsen per kjerne betraktelig. Om det er nok til at AMD klarer å gjenerobre ytelsetronen gjenstår å se, men på grunn av infrastrukturen ser det ut til at AMD 4x4 vil stå sterkere mot Intel Kentsfield enn det AMD dobbeltkjerne K8L vil gjøre mot Core 2 Duo.

 

Overgangen mellom K8 dobbeltkjerne og K8L dobbeltkjerne kan gjerne sammenlignes med intels overgang mellom Core Duo "Yonah" og Core 2 Duo "Conroe".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...