Gå til innhold

Hva er en næringspyramide?


TOO TRILL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er en næringspyramide? Fant litt på wikipedia om dette, men skjønte det ikke helt. Kan noen fortelle meg hva dette er? Helst på en lett måte, også vise utregningsmetoden.

6809979[/snapback]

 

vell.. er en pyramida som beskriver en nærings kjede.. starter gjerne øverst.. med et rovdyr.. ulv eller no.. under der har du kanskje smågnagere... under der insekter.. under der planter.. under der jord?

 

grunnen til at man gjerne beskriver det som en pyramide er vel fordi det ene individet på toppen (ulven) spiser masse av de under (smågnagere) som igjen spiser masse insekter osv.. altså.. det blir mer og mer jo lenger ned man kommer. altså en slaks pyramide form..

 

 

ulv

mus mus mus

bille bille bille bille bille bille bille bille

Blad Blad Blad Blad Blad Blad Blad Blad Blad

 

 

dette behøver forsovidt ikke beskrive antall.. men heller masse.. eller eventuelt kalorier. Om jeg ikek husker feil så er en sån standard regle at for hvert trinn man tar opp i næringspyramiden minsker energieffektiviteten med 1000%

 

dvs.. om du skal spise deg mett på ulv.. må ulven spise 10 ganger så mye mus.. som du måtte om du skulle spist deg mett på mus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp, jeg vil si næringskjede er et mer riktig ord siden det ikke nødvendigvis plasserer en organisme på toppen. F.eks er ikke mennesket på toppen av noen pyramide der livsgrunnlaget vårt forsvinner om f.eks rovdyr forsvinner. Det finnes også en rekke organismer som lever av oss og således skulle hatt en plassering over oss i pyramiden. F.eks kunne ikke malariaparasitten levd uten mennesker. (Ref Verdt å vite, NRK radio) I tillegg finnes det jo en rekke planter, dyr og insekter som lever av døde mennesker og jorden som blir av dem og vår avføring. Samt planter som bruker CO2 fra utpusten vår. Menneskekroppen inneholder også store mengder bakterier i magen som er viktige for fordøyelsen. Uten oss måtte disse funnet seg et annet livsgrunnlag eller dødd ut. Så er det kanskje biller som spiser bladene fra disse plantene igjen osv. "pyramiden" har altså uendelig mange lag og biter seg selv i halen. Næringskjede synes jeg er et bedre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...