Gå til innhold

20 millioner CPU-er til Dell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at Amd har fått denne avtalen i boks med Dell. Dette sammen med serversegmentet vil sikre at Amd driver godt og blir meget konkuransedyktige med Intel.

 

Eg håper på ein deling av markedet der Intel og Amd holder ein ca like stor del kvar .

Dette vil sikre skikkelig konkuranse og sørge for at Prossesorer utvikles i raskt tempo samtidig med at prisene holdes nede på eit behagleg Nivå :thumbup:

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Milliontall er ofte litt uoversiktlige så lenge man ikke har noe å sammenligne med. For å sette ting litt i perspektiv så kommer AMD trolig til å selge ca 46 millioner prosessorer i hele 2006. Så 20 millioner ekstra er i så fall en betydelig økning. Intel har på sin side lovet å "pøse ut" "hele" 1 million Core 2 Duo de to første månedene etter lansering, noe de anser som en eller annen rekord..

Lenke til kommentar
Jeg synes dette virker litt rart.

Slik jeg har forstått det, så har AMD vært best siden de kom med Athlon prosessorene, men nå har intel tatt igjen tronen med core serien.

 

For meg virker det som at Dell er litt sent ute.

6806873[/snapback]

 

Men so koster jo Core ein god del meir og da. Dell vil også ha Core2 Pcer , men dei vil vel være meir i dei dyrere segmenta. Til dømes har jo dell allerede ein Xps serie med Core 2 duo og Geforce 7900gtxClick me

Lenke til kommentar
Er vel forsåvidt hyggelig, men kan ikke fatte hvorfor dell gidder å bry seg om disse cpuene. Conroe er da minst like billig og mye bedre.

6807044[/snapback]

Når det er snakk om så store antall som her så tror jeg neppe Dell eller andre shopper fritt rundt i markedet for å suge til seg det til enhver tid billigste produktet. 20mill CPU'er må det litt større rammeavtaler til for å få på plass, de har sikkert en tre eller femårs kontrakt med AMD. Prisen de betaler ligner ikke noe vi sluttforbrukere ser uansett, så prisnivået vet vi lite om.

Lenke til kommentar
Kommer det noen ny raskere cpu enn athlon64 fra amd - en cor2killer eller noe? Ellers komer det vel kanskje noen 65nm, men når er det?

6807043[/snapback]

Ja, først kommer vist en 65nm-modell av K8. Den kom vist i småskalaproduksjon (tapeout) allerede i mai, men det tar tid før den blir lansert og kommer ut i salgskanalene. Trolig mot slutten av 2006. Ikke lenge etter det, i løpet av 1. halvår 2007 skal den nye kjernen K8L komme ut. I starten vil den være kun dobbeltkjerne, men den er klargjort for utbygging til quadkjerne, noe som kommer i løpet av 2. halvdel av 2007. Forskjellen på K8 65nm og K8L 65nm er ganske store, større enn forskjellen på Intels Yonah (Core Duo) og Conroe (Core 2 Duo) hvis ryktene og offisiell info stemmer.

 

Xbit labs har en artikkel om hva som er nytt i K8L her.

 

Apropos nye prosessorer så har Opteron 12x0-serien for sokkel AM2 blitt registrert i prisguiden nå nettopp: Lenke.

Lenke til kommentar
Milliontall er ofte litt uoversiktlige så lenge man ikke har noe å sammenligne med. For å sette ting litt i perspektiv så kommer AMD trolig til å selge ca 46 millioner prosessorer i hele 2006. Så 20 millioner ekstra er i så fall en betydelig økning. Intel har på sin side lovet å "pøse ut" "hele" 1 million Core 2 Duo de to første månedene etter lansering, noe de anser som en eller annen rekord..

6806883[/snapback]

 

Og Intel lover å sende ut 60 millioner dual core CPUer i 2006. Hvert år selges mellom 150 og 200 millioner PC'er. I disse er det ofte en CPU... :!:

60+66=126 => 50 millioner "til overs" av hvilke er kanskje noen %

restlagre med Prescott ?

 

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060213074211.html

Lenke til kommentar

De 60 millionene det refereres til inkluderer både netburst-serien (Pentium D "cedar mill" ++) samt yonah (Core Duo) og Conroe/Merom (Core 2 Duo), samt ekstremversjoner, Xeon-versjoner og Itanium 2 etter det jeg kan se fra uttalelsene.

 

De rundt 50 millionene til overs er nok hovedsaklig Celeron og Pentium 5xx/6xx og i noe mindre grad Pentium M, Core Solo og Via sine prosessorer.

Lenke til kommentar
Spennende! Dette åpner nok også mange dører for amd når dell går forran som et forbilde. Håper amd kommer med noen kraft monster som kan ta opp kampen med core 2 etterhvert.

6807845[/snapback]

 

Det gjør de sikkert,det blir vel som alltid først leder den ene ann så den andre og så byttes det igjen, en evig karusell med bytter på ytelsestoppen :)

Lenke til kommentar

Det er veldig positivt at Dell selger maskiner med cpuer fra AMD. Så dette ser ut til å bli "redningen" for AMD frem til K8L er på markedet, for ellers vet jeg ikke hvordan det ville gått. Frem til nå har lav produksjon av Core 2 Duo gjort at AMD har fått solgt en del, men nå begynner flere av modellene å være tilgjengelige i stor skala...

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker riktig så var det noen her i huset som inngikk veddemål elns om at Dell aldri skulle selge boxer med AMD CPUèr?  Noen som kan huske noe mer?

 

Riktignok noen år siden men men..  :whistle:

6808084[/snapback]

 

Hehe, et helt absurd veddemål da, umulig å vinne... Aldri er et kraftig ord.

Lenke til kommentar

Gode nyheter for amd dette her ja, det skal sies at selv om core 2 duo er kongen på ytelsestronen er en 3500+ eller høyere nok til 95% av kundene til dell (er nesten bare folk som oss som anser forskjellen der som viktig) så hvis dell har klart og skaffe seg en god avtale er ikke dette noe stor overaskelse

 

Jeg synes dette virker litt rart.

Slik jeg har forstått det, så har AMD vært best siden de kom med Athlon prosessorene, men nå har intel tatt igjen tronen med core serien.

 

For meg virker det som at Dell er litt sent ute.

6806873[/snapback]

 

Det skal nevnes at i de to månedene fra northwood med 800 fsb ble langsert til A 64 kom var intel på ytelsestronen i omtrent alt (selv om en P4 3.0 kostet ganske mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...