Gå til innhold

Høyere kapasitet på perpendikulære disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De satser vel mer på bærbare. Flere og flere går over til laptop, og det er vel der behovet for mer plass er mest prekert.

 

Selvsagt ikke noe i veien for å bruke teknologien på 3.5"-disker. Tipper den første terabyte-disken dukker opp om noen måneder.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Skjæveland: Ja, vi får ønske Fujitsu velkommen etter. Både Seagate, Toshiba og Hitachi har tatt i bruk vinkelrett lagring og har en platekapasitet på 80GB/plate. (Toshiba har faktisk 100GB/plate, men kun på 4200rpm)

 

Mozze: Det har tatt litt tid før det kom til 3,5" også, men det er faktisk ute i form av Seagate barracuda 7200.10 og Cheetah 15K.5. WD har også lansert noen modeller med vinkelrett lagring, men jeg vet ikke navnet på de. Det er snakk om modeller opp til 500GB. Sansynligvis 160 (2), 250 (3), 320 (4) og 500GB (6). Antall lesehoder i parantes.

 

Ellers så gleder jeg meg til jeg kan kjøpe 100GB 2,5" 7200rpm med bare 1 plate for under 800kr. Jeg tror det vil bli mulig om 6-12 måneder.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at denne teknologien mer eller mindre kun brukes på 2,5" disker? Hvis resultatet blir raskere disk med høyere kapasitet så bør dette overføres pronte til 3,5" disker også.

6776720[/snapback]

 

 

Tenkte kanskje å vise at de faktisk har levert 3.5 disker med økt kapasitet...denne ble releaset i april...

 

Seagate Barracuda 7200.10 750GB

Seagate Cheetah 15K.5 300 GB

 

Men det er jo få av dem da...

 

Info :

Wiki om Perpendicular Recording

 

 

Ja ser at Simen1 var litt kjappere...jævla jobb telefoner :hmm:

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Er oppfinnelsen av vinkelrett lagring nok til å gi vekst på diskstørrelsene årene fremover (4-5 år fram)? Etter at størrelsen har stagnert fullstendig, hadde det vært fint om det kom en teknologi som ikke bare ga en kortvarig økning i størrelsen, men som kunne hjelpe til med en langvarig økning.

Lenke til kommentar
Selskapet selv sier at 160 GB-versjonen er den hittil største disken som vil være tilgjengelig på markedet.
Dette burde vel blitt skrevet noe annenledes. Det finnes da: Fujitsu MHV2200BT Så det bør heller så at det er eventuellt den største med perpendikulær lagring.

 

Uansett er det veldig positivt at diskene blir raskere og større.

 

Simen1: Gi meg noen Yottabyte så skal jeg si meg fornøyd en stund. ;)

Lenke til kommentar
Selskapet selv sier at 160 GB-versjonen er den hittil største disken som vil være tilgjengelig på markedet.
Dette burde vel blitt skrevet noe annenledes. Det finnes da: Fujitsu MHV2200BT Så det bør heller så at det er eventuellt den største med perpendikulær lagring.

6782609[/snapback]

Oi, det så jeg ikke. Forresten så har Toshiba også en på 200GB.

6782911[/snapback]

Men så er harddiskene artikkelen på 5400rpm, mens de to på 200GB er 4200rpm. Jeg er spent på hvor mye det påvirker ytelsen.
Lenke til kommentar

Jeg tror 5400rpm 160GB (2 plater) har litt høyere transferrate enn 4200rpm 200GB (2 plater). Aksesstiden er nok vesentlig lavere på 5400rpm så det er nok ytelsemessig klart best.

 

Toshibaen sin 200GB 4200rpm med 2 plater:

# Intern lesehastighet: 33,5 - 68,7 MB/s

# Søketid: 12 ms (gjennomsnittlig)

# Rotasjonsforsinkelse: 7,14 ms (gjennomsnittlig)

# Antall aksesser per sekund: 52 (maksimalt gjennomsnitt)

 

Hitachi sin 160GB 5400rpm med 2 plater:

# Intern lesehastighet: ? - 67,5 MB/s

# Søketid: 11 ms (gjennomsnittlig)

# Rotasjonsforsinkelse: 5,5 ms (gjennomsnittlig)

# Antall aksesser per sekund: 61 (maksimalt gjennomsnitt)

 

Hitachi sin 100GB 7200rpm med 2 plater:

# Intern lesehastighet: ? - 78,6 MB/s

# Søketid: 10 ms (gjennomsnittlig)

# Rotasjonsforsinkelse: 4,2 ms (gjennomsnittlig)

# Antall aksesser per sekund: 71 (maksimalt gjennomsnitt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...