Gå til innhold

DIY Rør Hodetelefonforsterker


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nye hodetelefoner for en stund siden,Beyerdynamic DT 770 Pro 250ohm,disse er rå bra,men smått tungdrevne,så hvorfor ikke bygge en hodetelefonforsterker fant jeg ut.(kjøpte disse brukt,derfor 250ohm)

 

Etter utallige timer med lesing på http://www.head-fi.org ,så kom jeg frem til at Millett Hybrid var forsterkeren for meg, les mere om den her -> http://www.diyforums.org/millett.html

 

Denne skulle være ganske bra, og et gøyalt prosjekt,aldri hatt noe med rør i,så var ganske spent.

Det geniale med denne er at nesten alt kan kjøpes på elfa,eneste man trenger fra usa er krets kortet og rørene. Prisen på mitt forsterker opsett ligger vel på rundt 1800.- +/-

Rørene fant jeg på ebay,kjøpte de faktisk av en fyr i Italia. Bruker 12AE6A rør.

Potmeteret var det ingen som solgte i norge, så snakket med et firma i bærum,som klare å skaffe en vareprøve fra japan, så var heldig,fikk det gratis :D

 

Da forsterkeren er todelt,så startet jeg med strømforsyningen først.

Strømforyningen består av en 2x24v ac-ac ringkjerne trafo(elfa) og en TREAD psu/likeretter,også kjøpt fra usa,kom som et kit http://tangentsoft.net/elec/tread/

Denne leverer nå ut 24v dc 800mA.

 

Ihvertfall,her er noen bilder av strømforsyningen i ferdig tilstand :)

 

millett-psu1.jpg

 

millett-psu2.jpg

 

mh-psu.jpg

 

100% ferdig på dette bildet :)

mh-psu2.jpg

 

 

Bilde av kretskortene:

mh-pcb.jpg

 

Alle delene til selve forsterkeren:

mh-deler.jpg

 

Alt loddet på og tester om alt er ok her:

mh1.jpg

 

Blir rotete ja :p

mh2.jpg

 

 

De følgende bildene er av forsterkeren og alt i ferdig tilstand, syns jo resultatet ble meget bra :)

 

mh3.jpg

 

mh4.jpg

 

mh5.jpg

 

mh6.jpg

 

mh7.jpg

 

mh8.jpg

 

 

Det prosjektet tok meg vel totalt 5måneder, mye av grunnen til dette var at noen av delene var ikke helt lette å få tak i og at han fyren jeg bestillte av først prøvde å svindle meg,så tok litt tid med han :/ fikk tilbake pengene fra paypal ihvertfall :)

 

Har og prøvd denne opp mot Grado RA-1 forsterkeren til CFD, RA-1 har kansje litt klarer lyd,men rør forsterkeren pumper ut en god del mere bass og kan spille en god del høyere.

Virker som den passer bra til litt forskjellige hodetelefoner også,har prøvd litt forskjellige på den nå.

 

Eneste andre som er på forumet her som har hørt på den er CFD, så han kan vel si hva han syns hvis han ser tråden.

 

Har neste alle delene som trengs for å bygge 2 til, så hvis noen er interisert..

Og tilslutt,noen andre som har bygd denne her på forumet?

 

ps: hvis noen har lyst til å bygge denne selv,så har jeg laget en .xls dele liste opp mot elfa, så bare si ifra om du trenger denne.

Endret av miracl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at denne forsterkeren var veldig morsom! Mye morrofaktor og matchet faktisk Shure e3c veldig bra ,men disse trenger ikke forsterker.

 

Utstyr:

 

Grado RA1 DC versjon

Grado SR125 hodetelefoner

Shure e3c Øreplugger

Beyerdynamic DT770pro 250ohm

Beyerdynamic DT770-M

DIY millett rørforsterker.

 

Hadde håpet (og tror) at Grado RA1 vil matche beyerdynamic 770 ganske bra ,men denne har rett og slett for lite gain for 250ohm versjonen ,men tror det kan bli morsomt med DT770pro-80

 

Vi testet mot Grado RA1 DC version med 2stk oppladbare batteriet. Dette gir litt lavere gain og vil si at den starter å skurre før man har skrudd gain helt opp. På lavere lydnivå har det lite å si.

 

Denne forsterkeren har endel power og kan sikkert drive alt som er av hodetelefoner uten problemer. God attack og en varm mellomtone ,men etter min mening så var mye fra 2khz og opp mye bedre på gradoen ,men her kommer det ann på hva man setter pris på.

 

På Beyerdynamic DT770pro 250ohm så var de veldig morsomme. Nok kraftreserver til å riste lys ørevoks fra øregangene ,men muligens matchen mellom Beyerdynamic ble litt mørkt? _JEG_ er litt mer fan av en ikke så fyldig mellomtone.

 

Overall vil jeg si at denne nok er bedre enn Grado RA1. Fikk ikke testet ut hvor mye internstøy det var , men det skjenerte ikke under vanlig lytting og det er bra. Kobler man på Shure e3c så merker man fort om det er støy på signalet siden disse er utrolig følsomme. Grado RA1 har endel egenstøy når man har veldig lav gain ,men skrur man litt opp så er ikke dette plagsomt. Vil si at de stiller ganske likt på dette punktet.

 

 

Min vurdering etter en meget kort lytterunde:

 

Grado RA1 : Analytisk , slank mellomtone med lite gain. Det skal sies at batteriene på Gradoen var ganske tomme, noe som kan endel å si på lyden.

 

DIY Millett: Morsom , kraftstasjon som vekket Beyerdynmic og Grado SR125 til liv på en utrolig fin måte , litt udetaljert

Lenke til kommentar

Usj, ser ut som venstre driver/høyttaler i DT-770 pro'ene mine har gått i stykker, forferdelig skurring konstant. Leste på net at dette var pga hår,men har prøvd å demontere de og rense,men funker ikke :(

Sendte mail til hpx.no, kansje de kan hjelpe meg.

 

Noen her som har testa DT-990 pro?

Lenke til kommentar
Usj, ser ut som venstre driver/høyttaler i DT-770 pro'ene mine har gått i stykker, forferdelig skurring konstant. Leste på net at dette var pga hår,men har prøvd å demontere de og rense,men funker ikke :(

Sendte mail til hpx.no, kansje de kan hjelpe meg.

 

Noen her som har testa DT-990 pro?

6773171[/snapback]

 

Jeg kan nok hjelpe deg...

Send de inn til oss, så skal vi se på saken. Kan godt bygge de om til 80 Ohm is samme slengen hvis du vil det.

Du kan evt. ringe meg på 2276 2952 hvis du trenger adresse og slike ting.

 

Hadde vært morsomt å hørt på den rør amp'en gitt. :dribble:

 

 

Mvh Ketil Morstøl

Siv.ing Njål Hansson AS

Norsk importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar

Kribler i buksa hver gang jeg skrur den på her :p

 

Veldig enkel forsterker å bygge, kretskortet i forsterkeren tar ikke lange tiden å sette sammen. Stort sett alle hull man må borre er runne, eneste som var litt arbeid er følgende:

1. Vanskelig å borre hullene til rørene helt runne,siden de er så store.

2. Måtte jenge opp kabinettene for m4 umbrako + file ned toppdekslet en del på sidene for at det skulle passe med m4 maskin skruer.

3. Både 220v kontakten og av/på bryteren på psu'en sitter i firkantede hull, merket bare opp her,borret masse små hull,knakk ut plate biten man da får, og så bare filte ned til jeg fikk et firkantet hull.

 

Bortsett fra det nevnt over,så er det plankekjøring.

Lenke til kommentar

Ahh, da sitter jeg å hører på toby keith av alle ting på ampen med ny reparerte DT-770 Pro :D

 

Takk til ketil morstøl for all hjelp med hodetelefonene og en interesang ettermiddag, fikk endelig hørt på litt av de andre beyerdynamic hodetelefonene og :)

 

Vi opplevde noe rart med ampen på tonegeneratoren? ,ketil kan kansje utdype dette litt mere.

 

Virker som jeg må få stillt bias'en litt bedre,noe som er noe herk.

 

Men men, sier bare Beyerdynamic FTW!! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...