Gå til innhold

Guide: Elektronikkens verden, Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her har vi tullet med siden guttedagene.

I eksemplene her var der to typer broer. Den ene med motstander, og den andre en likeretterbro. Forskjellige komposisjoner av broer er noe av elektronikkens mest brukte koblingsoppsett.

Jeg mener at ved en senere anledning kan man inføre begrepet "bro", forklare litt om virkningen og hvorfor de er viktige.

Jeg har forståelse for at dette ikke er hele elektrisitetslæren. :thumbup:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Liker ikke at den bryteren for den strømforsyningen er etter Transformateren ... har ein lei vane for å høre spoler/transformatore som har spenning liggendes over seg pga. ledningene faktisk kan vibrere å lage lyd ... så liker faktisk at det ligger ein 2 pol. bryter forran ein transformator ... på den måten så slipper ein kortere levetid på komponenten og at du evt. får ein lyd som ringer i øra konstant.

 

Kan kalles ein bagatell men det er desverre slik at ein del av spoler / trafoer er litt dårlig lakka :( ...

 

Ellers ein veldig bra guide ... vist det det kommer ein DEL3 så ta med korleis ein trafo virker :) å formlen for koleis ein rekner ut utspenning på ein trafo :) greit å forklare nybegynnere korleis ein slik viktig komponent i mange kretser funker :) ... ein bør ha gjennomgående kunskap om komponentene ...

Lenke til kommentar

Her er da listen over komponenter fra ELFA. Last filen opp i handlevognsystemet til ELFA

 

Polskruene kan sløyfes om du har en annen festeordning til utgangene.

 

http://technicalart.net/ELFA.tsv

 

 

TG electronics selger printkort, kjøleribbe og en billig transformator.

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1...TRONICS&gid=433

 

Av egen erfaring er denne tranformatoren av laber kvalitet, men den funker.

 

Intrumentpanelet som TGE selger, funkerer ypperlig :)

Lenke til kommentar

Jørgen dette var en veldig fin guide, har lest begge dine artikler. Og er veldig imponert over dine ferdigheter. Jeg gikk også GK på Røyken, samme året som deg.

 

Kanskje jeg for engang skyld skal sette meg ned, og begynne med feilsøking av strømforsyningen jeg satt sammen det året. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...