Gå til innhold

Mp3-lytting på sykkeltur kan være livsfarlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle tro man ikke kunne prate i mobiltelefonen mens man kjører bil heller da? :hmm:

6760235[/snapback]

* fikset * :D

 

Forskning viser som kjent at det å prate i mobilen (uten håndfri) minker oppmerksomheten i trafikken og øker faren for ulykker. Men noe som er mindre kjent er at den samme typen forskning viser at også det å kjøre med håndfri minker oppmerksomheten og øker faren for ulykker. Nå husker jeg ikke alle tallene men la oss si at det å prate i mobil uten håndfri øker risikoen for ulykker med 10% så er risikoen for ulykker med håndfri 6% høyere enn å ikke prate i det hele tatt. Altså drøyt halvparten av den ekstra risikoen ligger i selve oppmerksomheten som trekkes til selve pratingen, mens i underkant av halvparen av den ekstra risikoen kommer fra det å holde mobilen mot øret.

Lenke til kommentar

At det er farlig å sykle å høre på musikk er ekstremt farlig, har en venn som kna skrive under på det!

 

Men det å gå med lukkede cans er oxo farlig, det kan jeg skrive under på!

Man går jo ikke like fort som man sykler, men hvest man er uopmerksom, å i tillegg såpiller et stykke musikk man blir revet med av, er det lett at små og store ulykker kan skje...

 

Hør på musikk på bussen, toget eller flyet, eller i bil, men det aller beste er jo å høre på musikk stille og rolig hjemme, headset, eller stereo'en (foretrekker det siste)

 

:)

Lenke til kommentar

Vet at det ikke er lurt å høre på musikk når man sykkler i trafikken, da man blir uoppmerksom og ikke hører trafikken osv. så bruker den aldri på sykkel, men på joggeturer er den alltid med. Da jeg regner risikoen som mindre da jeg løper i skog / på lite trafikkerte veier, men er samtidig veldig obs.

Lenke til kommentar

Trengte vi en uttalelse fra Trygg Trafikk for å bli oppmerksomme på dette? :p

Jeg hører som regel på musikk når jeg er ute og spaserer, men da er jeg oppmerksom på at jeg ikke hører hva som skjer rundt meg, og er tilsvarende forsiktig. Derfor tror jeg ikke det er så farlig.

 

Når jeg en sjelden gang sykler, utgår musikken. Da er det en god del flere ting som kan gå galt, og konsekvensene blir som regel større også. Skal jeg sykle og høre på musikk samtidig stikker jeg heller på spinning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Skulle tro man ikke kunne høre på radio mens man kjører bil heller da? :hmm:

6760235[/snapback]

det er stor forskjell på musikk fra høyttaler plassert rundt om kring, og ipoden rett i øret. Sistnevnte blokkerer annen lyd, og man får ikke med seg det som skjer rundt en.

 

Er ganske sikker på at det er forbudt å kjøre bil med ipode på øret - det er også forbudt å spille så høy musikk at man ikke kan høre det som skjer i trafikken (ambulanse, tuting, etc.)

Lenke til kommentar
Jeg kommer alltid i livsfarlige situasjoner med en gang jeg setter fordekket på veien.. Pokkers bilister i Drammen kan ikke kjøre! Generell regel som syklist i Drammen: Du har vikeplikt for ALT og alle. Ellers går det som Simen1 sier ;)

6760756[/snapback]

 

Ja, billister er ikke så flinke til å la være å kviste tohjulinger (både sykkel og andre), men når man er myk trafikkant, så må man jo tenke på at man lett kan bli skadd,og være på hugget og passe på når andre folk bryter reglene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kommer alltid i livsfarlige situasjoner med en gang jeg setter fordekket på veien.. Pokkers bilister i Drammen kan ikke kjøre! Generell regel som syklist i Drammen: Du har vikeplikt for ALT og alle. Ellers går det som Simen1 sier ;)

6760756[/snapback]

 

Ja, billister er ikke så flinke til å la være å kviste tohjulinger (både sykkel og andre), men når man er myk trafikkant, så må man jo tenke på at man lett kan bli skadd,og være på hugget og passe på når andre folk bryter reglene.

 

AtW

6762998[/snapback]

 

Jepp... Det er like før jeg begynner å gjøre som Scooterfolka... Sykle midt i gata. Jeg er alt annet enn en råsykler, spesielt i sentrum! Jeg er forsiktig, venter på min tur, er tålmodig, etc.. Tar ikke engang sjansen på å sykle på sykkelfelt.. I dag, f.eks. kom det en tøffing og skulle ta av til høyre. Det er både sykkelfelt og fortau der (og fotgjengerfelt over veien), jeg sykler på fortauet, mot fotgjengerfeltet også hører jeg en bil bråbremse til venstre for meg, så er det en gammel jævel med nypolert Merschedes (TYPISK!) som roper at jeg må stoppe og trille. Seff argumenterer jeg helt til han blir mast på av en bil bakfra, men allikevel.. Forventer han at jeg, som SYKLER i en OPPOVERBAKKE skal gå av sykkelen, trille den over veien, og ta igang igjen på 10. gir?? (Giret er låst til 10.).. Eller var det bare at han ville først frem? (Virker sånn, med tanke på farten han faktisk hadde!)

Sant nok, juridisk sett var jeg en syklist i et fotgjengerfelt, men hvordan stiller det seg når vi begge kom fra samme vei? Jeg lå til høyre for han, men det var også fortau/fotgjengerfelt..? Anyone?

 

Får så lyst til å... *ÅÅÅÅH*! *lage slåbevegelse med hendene*

Lenke til kommentar

Husker jeg leste om dette i aftenposten for endel dager siden, og jeg skjønner at trygg trafikk er engstelige. Sykler selv med musikk, men jeg mener ikke at det blir noe farligere av den grunn. Har jo oversikt nok i forhold til en bil som kommer med anlegget på 1000. Er det uoversiktlig, ja så bremser mann.

 

Storm i vannglass spør du meg, kommer ann på individet om de klarer å holde oversikten. Noe som gang på gang blir bevist at de ikke klarer.

Lenke til kommentar
Husker jeg leste om dette i aftenposten for endel dager siden, og jeg skjønner at trygg trafikk er engstelige. Sykler selv med musikk, men jeg mener ikke at det blir noe farligere av den grunn. Har jo oversikt nok i forhold til en bil som kommer med anlegget på 1000. Er det uoversiktlig, ja så bremser mann.

 

Storm i vannglass spør du meg, kommer ann på individet om de klarer å holde oversikten. Noe som gang på gang blir bevist at de ikke klarer.

6765254[/snapback]

 

Mener du at hørselen ikke kan brukes til noe? Man hører jo i alle retninger samtidig, uansett hva salgs individ du er,så klarer du bare å se i en retning av gangen.

 

At andre ikke har oversikt ser jeg ikke på som noe godt argument for å ikke ha det selv (spesielt ikke når man er en myk traffikant).

 

AtW

Lenke til kommentar

@melkekartong: da jeg var liten lærte jeg at man SKAL gå av sykkelen, for så å trille den over fotgjengerfeltet. Slik er regelverket bygd opp - bilistene har kun vikeplikt for gående over fotgjengerfeltet...

 

Hvordan en påkjørsel mellom syklist og bilist i fotgjenerfelt blir behandlet av myndighetene aner jeg ingenting om - godt mulig den kjørende får skylda (håper inderlig det).. Skulle ønske bilistene hadde vikeplikt for syklister, iallefall i tettsteder. Da kunne man faktsik syklet litt effektivt, uten å måtte stoppe helt opp foran hvert fotgjengerfelt for å se seg om. Teit at ikke sykling prioriterers mer

Lenke til kommentar
@melkekartong: da jeg var liten lærte jeg at man SKAL gå av sykkelen, for så å trille den over fotgjengerfeltet. Slik er regelverket bygd opp - bilistene har kun vikeplikt for gående over fotgjengerfeltet...

 

Hvordan en påkjørsel mellom syklist og bilist i fotgjenerfelt blir behandlet av myndighetene aner jeg ingenting om - godt mulig den kjørende får skylda (håper inderlig det).. Skulle ønske bilistene hadde vikeplikt for syklister, iallefall i tettsteder. Da kunne man faktsik syklet litt effektivt, uten å måtte stoppe helt opp foran hvert fotgjengerfelt for å se seg om. Teit at ikke sykling prioriterers mer

6765646[/snapback]

 

Jeg synes reglene for sykler er greie, om man vil la være å stoppe i fotgjengerfeltet, kjør i gata, som andre kjøretøy.

 

AtW

Lenke til kommentar

jammen hvis man kjører i gata har man plutselig vikeplikt for gående og kjøretøy fra høyre.

 

Er forresten greit at de viker for gående, når jeg tenker etter. Men det hadde vært utrolig deilig med egne sykkelfelt som hadde forkjørsrett foran bilene. Det ville iallefall fått meg til å sykle mer!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...