Gå til innhold

Ringer ti om gangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har reservert meg mot telefonsalg, men likevel hender det at de ringer. Når de er så frekke å ringe likevel så spør jeg alltid etter navnet deres så jeg kan skrive det ned, spør hvem som er arbeidsgiveren deres. Så forteller jeg at jeg at jeg har registrert meg for flere år siden og at de kan vente seg et oppgjør med datatilsynet. Neste steg er å sende en klage til datatilsynet. Det som skjer der er at de krever at bedriften dokumenterer skriftlig til både meg og datatilsynet at de har fjernet meg fra listene sine. Altså mye ekstraarbeid for telefonselgerfirmaet. Dette er dessverre det sterkeste virkemiddlet jeg har mot disse. Det funker, men jeg skulle gjerne sett at de fikk en bot på f.eks 500kr for hver gang de bryter reglene. Da hadde det nok fort blitt slutt på telefonterroren.

 

Det verste tilfellet jeg har vært borti er da PCWorld ringte meg 3 dager på rad og ville selge meg abbonement. Alle gangene noterte jeg navn og forklarte at jeg hadde registrert meg osv. Nesten utrolig at de klarte å ringe meg opp tre dager på rad etter dette.

 

Redigert: Se forresten hva jeg mener om reklame generellt på linken i signaturen min.

Lenke til kommentar

Telefonsalg er faktisk en veldig bra salgskanal, og jeg kan godt skjønne at de vil bruke denne måten, i tillegg så skaffes det mange arbeidsplasser til studenter.

Det jeg dessverre ikke liker er når de ringer selv om man har reservert seg.

Det eneste som nytter å ha sende klager til forbrukerrådet og datatilsynet.

 

Jeg misliker også sterkt maskinene som ringer opp mange om gangen, det er en uting

Lenke til kommentar

Jeg er en selger selv, og møter mange hyggelige mennesker på telefon. Sjelden ringer vi noen som står på lista, og da beklager jeg, og stryker dem. Det kan nemlig være mange grunner til at de som har reservert seg blir oppringt:

 

* De har gjort det for under 3 måneder siden.

* De har bare resertvert den ene av de voksne i huset, altså, kan det hende vi ringer opp den andre parten.

* Feil i Brønnøysundregisteret sine systemer.

* Feil i våre systemer.

 

Telefonselging er en veldig bra salgskanal, selv om jeg forstår folk kan bli veldig lei av det. Men det er også en fin måte og selge ting på, da jeg som selger kan rettlede kunden. For eksempel skjekker jeg andre aktuelle selskaper, og sammen finner vi ut hvilken løsning som passer kunden.

 

Ser jeg at kunden ikke vil tjene på og bytte til det aktuelle produktet jeg selger, sier jeg det rett ut.

Lenke til kommentar
Ser jeg at kunden ikke vil tjene på og bytte til det aktuelle produktet jeg selger, sier jeg det rett ut.

6750029[/snapback]

Det er veldig bra at du er ærlig. :thumbup: Men jeg tviler på at arbeidsgiveren din er særlig fornøyd med det. For dem er det penger i kassa som teller og ikke fornøyde ikke-kunder. Aggresivt og pågående salg er bare en fordel i deres øyne, så lenge det ikke bryter med lover og regler siden det kan medføre straff i form av bøter og annet merarbeid.

 

Telefonsalg er kanskje effektivt, men det er også til plage for veldig mange. Du bruker kanskje 7,5 time av din arbeidsdag til å forstyrre andre i til sammen 7,5 time av deres dag. Hvis du ringer i folks arbeidstid så kan man jo spekulere i hvor mye verdiskapning som går tapt på grunn av at du forstyrrer dem.

 

Produktets verdi heves ikke av at du bruker f.eks én time mellom hvert salg. Faktisk skal dine lønnsutgifter, lokaler, telefonregningen, arbeidsgiveravgift, og avkastning til selskapet du jobber for dekkes gjennom økt avanse på produktet du selger. Dette gir ingen merverdi for kunden i forhold til om kunden hadde kjøpt det samme produktet gjennom andre salgskanaler. Du er altså et unødvendig fordyrende ledd i salgskanalen. Jeg vet ikke hvor mye du tjener osv, men vil anslå at ved ett salg per time så vil arbeidsgiveren din måtte øke prisen per salg med minst 250kr for å få deres økonomien til å gå rundt. Dette kan du finne ut ved å regne årsomsetning for telefonsalgavdelingen og dele på antall utførte arbeidstimer per år.

 

Egentlig synes jeg synd på telefonselgere for at de har en sånn jobb i det hele tatt. Tviler på at det bare er hyggelige samtaler og særlig godt betalt. Men jeg synes ikke det er noe å ha medfølelse for. Telefonsalg er en uting og jeg vil ikke gjøre arbeidsdagen for telefonselgere så bra at de ønsker å fortsette i det yrket. Telefonsalg er unødvendig fordyrende og plagsomt. Det bør være upopulært og demotiverende å jobbe med slikt.

Lenke til kommentar

Jeg liker jobben min jeg. :) Hehe... Er student, og dette er en ganske grei jobb, som faktisk er ganske godt betalt også, i forhold til andre jobber jeg stod mellom. Arbeidsmiljøet er veldig bra, og jeg snakker med mange hyggelige folk, selv om noen selvsagt ikke er så hyggelige. :p Men faktisk er det overraskende lite av dem!

 

Kommer til og fortsette som telefonselger en god stund framover. Det er gøy, motiverende og lærerikt. Tipper noen ikke tror meg, men that's the case. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har reservert meg mot telefonsalg, men likevel hender det at de ringer. Når de er så frekke å ringe likevel så spør jeg alltid etter navnet deres så jeg kan skrive det ned, spør hvem som er arbeidsgiveren deres. Så forteller jeg at jeg at jeg har registrert meg for flere år siden og at de kan vente seg et oppgjør med datatilsynet. Neste steg er å sende en klage til datatilsynet. Det som skjer der er at de krever at bedriften dokumenterer skriftlig til både meg og datatilsynet at de har fjernet meg fra listene sine.

6748243[/snapback]

Takker. Sender en klage nå.

 

Det kan nemlig være mange grunner til at de som har reservert seg blir oppringt:

 

* De har gjort det for under 3 måneder siden.

* De har bare resertvert den ene av de voksne i huset, altså, kan det hende vi ringer opp den andre parten.

* Feil i Brønnøysundregisteret sine systemer.

* Feil i våre systemer.

6750029[/snapback]

Reserverte meg for nesten ni måneder siden; det var jeg selv som reserverte meg, ingen andre i hustanden; sjekket Brønnøysundregisteret nå, og ingen feil der. Det eneste vi står igjen med da er feil hos selskapet som ringte, så uansett om det var overlagt eller feil i deres system er det bedriftens og bedriften alene som er skyld i feilen.

 

Telefonsalg er en uting.

6750075[/snapback]

Helt klart. Om bedrifter hadde brukt mer midler på bedre nettbutikk og reklame gjennom andre kanaler fremfor telefonsalg ville både bedriftene og kunder tjent på dette.
Lenke til kommentar
Helt klart. Om bedrifter hadde brukt mer midler på bedre nettbutikk og reklame gjennom andre kanaler fremfor telefonsalg ville både bedriftene og kunder tjent på dette.

 

Som å bruke noen tonn papir og blekk og dumpe det rundt omkring i postkasser? Kanskje det bidrar til verdiøkning, men ikke spesielt miljøvennlig :)

Lenke til kommentar

Tidlig i sommer ringte først en kvinne-stemme fra NetCom og sa: "Hei, jeg ringer fra NetCom. Er du over 18 år?". "Nei" svarte jeg. "Ok" sa hun og la på. 1 time senere ringte en manns-stemme og stilte det samme spørsmålet, og jeg svarte det samme. Enda noen timer senere den dagen ringte det fra samme nummeret fra NetCom IGJEN. Da sa jeg før han/hun rakk og si noe "NEI! Jeg er IKKE over 18 år!" og la på :D Etter det har ikke NetCom (eller noen andre) ringt meg for å reklamere/selge :)

Endret av MobilKnut
Lenke til kommentar
Helt klart. Om bedrifter hadde brukt mer midler på bedre nettbutikk og reklame gjennom andre kanaler fremfor telefonsalg ville både bedriftene og kunder tjent på dette.

 

Som å bruke noen tonn papir og blekk og dumpe det rundt omkring i postkasser? Kanskje det bidrar til verdiøkning, men ikke spesielt miljøvennlig :)

6753162[/snapback]

Tenker mer på stands, bedre kundeservice, annonser i aviser osv.

 

Reklame i posten er minst like dumt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...