Gå til innhold

Nye Canon-objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde tidligere 70-200/4 men solgte den igjen. Rett og slett for at 2.8 var for meg mer ønskelig sett i forhold til de motivområder jeg foretrekker. At objektivet kommer med bildestabilisering gjør det noe mer interessant, men med den prisen som antydes vil jeg heller spare litt til for å kjøpe 2.8 versjonen.

50/1.2 derimot er meget interessant! Blir spennende å se testene som sikkert snart dukker opp. Prisen var heller ikke urovekkende, egentlig. :love:

Lenke til kommentar

50 1.2 er det nok svært mange som har venta på. Om det er verd 11.000 mer enn 50 1.4 er en annen sak.

På den andre siden er jo optikk en investering mens kamerahus er en forbruksvare...

Optisk forventer jeg hvertfall at denne er i absolutte toppklasse sammen med nykommeren 85/1.2II.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
70-200 f/2.8L er tydeligvis gått ut av produksjon.

70-200 f/4L IS som ble lansert i dag er nok ment som en erstatter for denne.

 

tror jeg hadde gått for lysstyrke fremfor IS hvis jeg kunne velge mellom disse to objektivene til den prisen, så dette synes jeg faktisk er litt dumt. jeg har allerede 70-200L F/4. og hvis jeg skulle ønske å oppgradere dette noen gang ville det vært for lysstyrke, ikke IS. Savner ikke IS i noen særlig grad idag.

Lenke til kommentar

Dette var en syk pris av Canon å legge seg på 12500 kr for 70-200 4L IS. Nei jeg satser på at Sigma 50-150 2,8 blir en mer fornuftig pris på.

 

50 f1,2 er heller ikke noe jeg kommer til å satse på. klarer meg lenge med 50 f1,4. Kan umulig forsvare seg for amatører disse 11000 kr.

Lenke til kommentar
Dette var en syk pris av Canon å legge seg på 12500 kr for 70-200 4L IS. Nei jeg satser på at Sigma 50-150 2,8 blir en mer fornuftig pris på.

 

50 f1,2 er heller ikke noe jeg kommer til å satse på. klarer meg lenge med 50 f1,4. Kan umulig forsvare seg for amatører disse 11000 kr.

6739914[/snapback]

Om du føler at du må forsvare deg, har du nok et problem, ja.

Jeg er nok ikke et sånt følelsesmenneske. :whistle:

 

- grå -

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Canon gjøre som Sony - og bygge inn IS-funksjonen i huset?

 

 

 

Åja - da kan de ikke lage en dyrere versjon av alle objektivene sine.

 

 

Men de har iallefall fått med seg at støv er et problem - så helt anti-praktiske er de ikke.

 

(Nei - jeg sier ikke at lysmåler-teknologi, sensorkvalitet, ergonomi etc er uviktig. Jeg sier at Canon mister en mulighet for å banke D50/D80 når de utelater IS - og at de sannsynligvis gjør det fordi de tjener bra å på putte IS i det enkelte objektivet istedet)

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke Canon gjøre som Sony - og bygge inn IS-funksjonen i huset?

 

 

 

Åja - da kan de ikke lage en dyrere versjon av alle objektivene sine.

 

 

Men de har iallefall fått med seg at støv er et problem - så helt anti-praktiske er de ikke.

 

(Nei - jeg sier ikke at lysmåler-teknologi, sensorkvalitet, ergonomi etc er uviktig. Jeg sier at Canon mister en mulighet for å banke D50/D80 når de utelater IS - og at de sannsynligvis gjør det fordi de tjener bra å på putte IS i det enkelte objektivet istedet)

6740395[/snapback]

Fra Canons 400D white paper:

Some of Canon’s competitors have chosen to use in-body image stabilization. The technique involves moving the image sensor in a controlled fashion, based on signals from movement detecting sensors in the camera body. The obvious advantage of this system is that users have some sort of stabilization available with almost any lens they connect

to the body. Short focal length lenses require smaller sensor deflections; 24 or 28 mm lenses might need only 1 mm or so. Longer lenses necessitate much greater movement; 300 mm lenses would have to move the sensor about 5.5 mm (nearly 1/4”) to achieve the correction Canon gets with its IS system at the same focal length. This degree of

sensor movement is beyond the range of current technology. Short and “normal” focal length lenses need stabilization much less often than long lenses, so the lenses that need the most help get the least. Further, in cameras with smaller than full-frame, 35 mm film size sensors, equivalent focal lengths become longer, by a factor of 1.5 or 1.6, exacerbating the problem by making all lenses longer.

Lenke til kommentar
Dette var en syk pris av Canon å legge seg på 12500 kr for 70-200 4L IS. Nei jeg satser på at Sigma 50-150 2,8 blir en mer fornuftig pris på.

 

50 f1,2 er heller ikke noe jeg kommer til å satse på. klarer meg lenge med 50 f1,4. Kan umulig forsvare seg for amatører disse 11000 kr.

6739914[/snapback]

Om du føler at du må forsvare deg, har du nok et problem, ja.

Jeg er nok ikke et sånt følelsesmenneske. :whistle:

 

- grå -

6740206[/snapback]

 

Har nok heller ikke slike følelser når det kommer til stykket for jeg var innom Foto & Video og bestilte 50mm 1.2 i dag. :innocent: De hadde besøk av en representant fra Canon og viste frem både linser og 400D. Ble lovet levering i løpet av oktober, og har nå en 50 1.4 til salgs for de som ønsker seg en slik. Går relativt rimelig... ...og er som ny... Akk hvor livet er herlig! :w00t:

Lenke til kommentar

Sikler veldig på EF 50 mm f/1,2L USM objektivet selv! Men er veldig usikker på om jeg heller skal satse på EF 85 mm f/1,2L USM II, blir jo bare "litt" dyrere. På mitt 5D er også 85 mm et veldig anvendelig område og dette objektivet har jo rykte på seg for å være et av Canons mest velykkede.

 

Skal primært evnt bruke dette objektivet til portrett, men også noe inne-bilder uten blitz. Føler at 50 mm blir litt vidt til portrett, men passer bra inne. Mens 85 mm er perfekt til portrett, men noe trangt inne. Huff og huff valgets kval, den som bare hadde hatt penger til å kjøpe begge 2 :D

Lenke til kommentar
Sikler veldig på EF 50 mm f/1,2L USM objektivet selv! Men er veldig usikker på om jeg heller skal satse på EF 85 mm f/1,2L USM II, blir jo bare "litt" dyrere. På mitt 5D er også 85 mm et veldig anvendelig område og dette objektivet har jo rykte på seg for å være et av Canons mest velykkede.

 

Skal primært evnt bruke dette objektivet til portrett, men også noe inne-bilder uten blitz. Føler at 50 mm blir litt vidt til portrett, men passer bra inne. Mens 85 mm er perfekt til portrett, men noe trangt inne. Huff og huff valgets kval, den som bare hadde hatt penger til å kjøpe begge 2  :D

6741252[/snapback]

 

Dersom du bor i Oslo så kan du få låne mitt litt slik at du får testet ut og prøvd litt selv... 85mm er et nydelig objektiv... ...men strengt tatt også det mest krevende å få et ordentlig godt tak på, i alle fall i begynnelsen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor kan ikke Canon gjøre som Sony - og bygge inn IS-funksjonen i huset?

 

 

 

Åja - da kan de ikke lage en dyrere versjon av alle objektivene sine.

 

 

Men de har iallefall fått med seg at støv er et problem - så helt anti-praktiske er de ikke.

 

(Nei - jeg sier ikke at lysmåler-teknologi, sensorkvalitet, ergonomi etc er uviktig. Jeg sier at Canon mister en mulighet for å banke D50/D80 når de utelater IS - og at de sannsynligvis gjør det fordi de tjener bra å på putte IS i det enkelte objektivet istedet)

6740395[/snapback]

Fra Canons 400D white paper:

Some of Canon’s competitors have chosen to use in-body image stabilization. The technique involves moving the image sensor in a controlled fashion, based on signals from movement detecting sensors in the camera body. The obvious advantage of this system is that users have some sort of stabilization available with almost any lens they connect

to the body. Short focal length lenses require smaller sensor deflections; 24 or 28 mm lenses might need only 1 mm or so. Longer lenses necessitate much greater movement; 300 mm lenses would have to move the sensor about 5.5 mm (nearly 1/4”) to achieve the correction Canon gets with its IS system at the same focal length. This degree of

sensor movement is beyond the range of current technology. Short and “normal” focal length lenses need stabilization much less often than long lenses, so the lenses that need the most help get the least. Further, in cameras with smaller than full-frame, 35 mm film size sensors, equivalent focal lengths become longer, by a factor of 1.5 or 1.6, exacerbating the problem by making all lenses longer.

6740533[/snapback]

 

Aha!

 

Dog - hvorfor ikke ja-takk-begge-deler? Folk som er interesserte nok til å betale masse spenn for et IS-objektiv klarer helt sikkert å skru av IS'en i kameraet (om det ikke kan gjøres automatisk...)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...