Gå til innhold

Vurderer momsfri skole-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En negativ ting kan jo være at butikkene oppretter egne prislister til skolebruk, hvor de skrur opp prisen litt igjen for å tjene mer....

6733875[/snapback]

Tviler på at det vil skje igrunn, butikken tjener jo like mye om momsen ikke er med i prisen da :)

6733983[/snapback]

..men hva hvis de har muligheten til og tjene mer? Synes det burde være en ordning på det også, ellers så blir eneste meningen med dette at staten gir litt penger til selgerne og fortsatt like dyre PC-er.

Lenke til kommentar
Skulle bare mangle at de tar vekk et par avgifter på bærbare til skolen.. Skolebøker er dyrt nok som det er...

 

En negativ ting kan jo være at butikkene oppretter egne prislister til skolebruk, hvor de skrur opp prisen litt igjen for å tjene mer....

6733875[/snapback]

 

Det skjer nok ikke.. Konkurransesituasjonen gjør nok til at prisene uansett vil bli presset.

Lenke til kommentar
En negativ ting kan jo være at butikkene oppretter egne prislister til skolebruk, hvor de skrur opp prisen litt igjen for å tjene mer....

6733875[/snapback]

Om det blir skattefritak så regner jeg med at det blir ordnet et leasingopplegg som det har vært snakk om tidligere. Det vil si samme type system som når en kjøper maskinvare igjennom arbeidsgiver. Slik blir det lettere å holde styr på hvem som kjøper og at samme betingelser gjelder for alle.

 

Uansett så synes jeg det hadde vært best om folk fikk et bredt spekter å velge mellom slik at elevene kan bruke maskinen til annet enn skolerelaterte ting om de ønsker det. Gode skjermkort er jo nokså dyre.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
En negativ ting kan jo være at butikkene oppretter egne prislister til skolebruk, hvor de skrur opp prisen litt igjen for å tjene mer....

6733875[/snapback]

 

Det tviler jeg litt på. Jeg har vært med å lage anbud på maskiner til skole og kommune. Konkurransen er steinhard og fortjenesten er veldig, veldig lav.

Lenke til kommentar

Å få til ett slik opplegg er ikke vanskelig. Ved første skoledag får elevene utdelt ett bevis på at de er elever, denne tar de med til sjappa de vil kjøpe PCen i fra, og får da trekt i fra momsen på eksisterende PCer.

 

Man kan jo ikke forvente at Olga på 92 også skal kunne kjøpe skole PC. Så dermed trenger ikke butikkene skru opp prisene, bare at man trekker i fra momsen ved handel.

 

Eller at elevene tar med kvitteringen for PCen til skolen, og får igjen momsen via dem. noe som sikkert er letteste og lureste alternativ.

 

Men det burte da også bli momsfritak på internett linje for de som også MÅ ha dette, siden det nevnes at internett er det som skal brukes etter skoletid. Dermed er også det en pålagt utgift for elevene.

 

Når bærbare PCer blir normalt i skolen, hvor mange kommer ikke til å bli stjålet?

 

Alle skoler burte være pålagt å ha en PC til hver elev som de kan bruke på skolen.

 

Men med bærbare PCer så er det vel ett annet problem også. Batteri kapasitet. Det er ikke mye strøm tilgjenglig i hvert klasserom bortover, maks 1-2 stikk kontakter. Når 15-30 PCer må ha strøm konstant så blir det mye dritt jobb på elektrikerne (aka meg) etter hvert.

Lenke til kommentar
Men med bærbare PCer så er det vel ett annet problem også. Batteri kapasitet. Det er ikke mye strøm tilgjenglig i hvert klasserom bortover, maks 1-2 stikk kontakter. Når 15-30 PCer må ha strøm konstant så blir det mye dritt jobb på elektrikerne (aka meg) etter hvert.

Sysselsetting, kalles dette :o)
Lenke til kommentar
Hvorfor skal egentlig alle på vgs ha bærbar pc? Hadde ikke bruk for det i det hele tatt da jeg gikk der ...

6734117[/snapback]

Synes det er bra at elever på VGS har mer data, men at det skal være ett krav at folk kjøper bærbare synes jeg er å dra det litt langt. Hadde heller ikke brukt for bærbar på vgs. Uansett er dette riktige tanker, dvs at staten kan gå inn og si at enkelte grupper ikke trenger å betale avgifter(i dette tilfelle mva) på alle varer og tjenester. Så lenge vi bor i ett såpass rikt land(staten er det hvertfall), så burde man kunne klare denne type ordninger og rentefrie studielån. Dog må man passe på at man setter opp krav for slike ordninger fra dag 1, s.a de ikke blir utnyttet og at dermed ett fåtall ødelegger for alle. Ordningene bør også gjelde universitets og høyskolestudenter. Offentlig transport burde også vært gratis eller i det minste symbolsk priset for studenter, vet noen fylker har dette, men slike ordninger bør ikke avhenge av hvor man tilfeldigvis ble født i Norge.

Lenke til kommentar
Offentlig transport burde også vært gratis eller i det minste symbolsk priset for studenter, vet noen fylker har dette, men slike ordninger bør ikke avhenge av hvor man tilfeldigvis ble født i Norge.

6734344[/snapback]

Er det ikke sånn at man får gratis buss/offentlig transport vis man bor lenger unna enn 6 km? Eller er det bare i Akershus?

 

Syns det er fint elevene får bærbare pc. Men kan lærerne nok om data til at de faktisk kan lære bort noe? Meningen med å ha en pc er jo at man også skal lære å bruke den.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Offentlig transport burde også vært gratis eller i det minste symbolsk priset for studenter, vet noen fylker har dette, men slike ordninger bør ikke avhenge av hvor man tilfeldigvis ble født i Norge.

6734344[/snapback]

Er det ikke sånn at man får gratis buss/offentlig transport vis man bor lenger unna enn 6 km? Eller er det bare i Akershus?

 

Syns det er fint elevene får bærbare pc. Men kan lærerne nok om data til at de faktisk kan lære bort noe? Meningen med å ha en pc er jo at man også skal lære å bruke den.

6734413[/snapback]

6 km er ett stykke å gå(ca 50-60 min med vanlig gange) om morgenen og om vinteren er det ikke særlig å sykle heller, bodde selv rett under denne grensen da jeg gikk på vgs og i praksis ble det å betale buss selv. Det er ikke billigere å ta bussen 5.8 km sammenliknet med 6.1 km :)

 

Mht bærbare blir det vel litt som med høna og egget, man må liksom begynne ett sted. Det har jo lenge vært slik at lærere helst ikke vil ha større oppgaver etc håndskrevet, så i praksis er det ikke ett nytt fenomen at man trenger datamaskin på vgs, men nytt for meg er at elever blir pålagt å kjøpe bærbare. Datasaler er også ett utgående fenomen, da slike sjelden byr på det miljøet man trenger for best læring.

Lenke til kommentar
Erstatt fagbøkene med Wikipedia og man sparer en god del penger...

6735211[/snapback]

 

... ja, og erstatt undervisningen med en teletorgtjeneste ("Tast 5 for den russiske revolusjon") , så er vi på track.

 

 

Hørt om "pedagogisk fremstilling" noen gang? Og du må ikke tro at alt du leser på Wikipedia er en fagmessig tilfredsstillende utgreiing for videregående skole :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...