Gå til innhold

OS X 10. 5 "Leopard" på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid spennende med oppdateringer, men det Apple foreløbig har vist er ikke så veldig imponerende. De nyhetene jeg gleder meg mest til er vel Core Animation og Spaces.

 

Men jeg håper det er mye som ikke er blitt vist og at de vil lansere Finder forbedringer og helst også ett nytt filsyster med støtte for snapshots (lagrer endringer i en fil uten å måtte lagre hele filen på nytt) og variabel klyngstørrelse. Det kan jo hende de bruker ZFS, Solaris sitt filsystem som er bygget på UFS

Jeg tror ikke det er så veldig sansynlig de lanserer nytt filsystem, men det kan jo hende de lanserer litt Finder forbedringer. Disse videoene lover i hvert fall godt:

http://mac1.no/node/3451

 

Mer Leopard nytt:

http://impulsivehighlighters.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Time Machine og Spaces ser jo helt genialt ut da.

6728182[/snapback]

 

Fine funksjoner, men de fleste store "nyhetene" i Leopard er ganske gammelt nytt.

 

Time Machines funksjonaliteten har vært i Windows (Server) i årevis under navnet Volume Shadow Copy, bare at i Windows trenger du ikke en ekstra harddisk for å kunne bruke funksjonaliteten. Littt usikker på når de lanserte den, men tror det var i 2003 en gang, og du vil finne den i Vista når de omsider klarer å shippe det. Det gir akkuratt samme funksjonene som Time Machine, uten den latterlige grensesnittet Apple har valgt å bruke. :no:

 

Virtuelle skrivebord er også et Velkommen Etter for Apple, andre Unix-systemer fikk funksjonaliteten på slutten av 80-tallet, og det har vært standard for alle Linux og BSD-skrivebord i årevis.

 

Hvis noen Windows-brukere ønsker Spaces-aktig funksjonalitet, kan de laste ned Virtual Desktop Manager herfra. Microsoft gav det ut som et gratis tillegg for XP en gang i 2002, og Leopards Spaces er mistenkelig likt. (Du får fire virtuelle skrivebord, et tastetrykk skalerer det aktive skrivebordet ned sånn at du får se alle i et rutenett: http://www.forest.impress.co.jp/article/20...dmanager_3r.gif )

Lenke til kommentar
Sitter i Linux og koser meg med "spaces" allerede. Det er jo en relativt kult funksjon, men man trenger litt diseplin forå bruke det.

6728505[/snapback]

 

Har prøvd å bli vant til å bruke det en del ganger, men ender alltid opp med gode gamle Alt+Tab. :!:

 

Aldri vært komfortabel med virtuelle skrivebord.

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar
Time Machine og Spaces ser jo helt genialt ut da.

6728182[/snapback]

Jepp, helt kurrant program i Leopard. Hvis dere går inn på Apple.com så kan dere se videoklipp av Leopard, og Time Machine ser alt for enkelt ut. Det er ikke som programmet ''GetDataBack'' for Windows hvor programmet må søke seg gjennom sektorer på harddisken først. Ved et enkelt trykk på Time Machine, kan man med en gang bare bla seg tilbake (etter dato og dag) til de slettede filene uten å måtte gjøre slik GetDataBack gjør.

 

Se eksempel på Time Machine her.

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Jepp, helt kurrant program i Leopard. Hvis dere går inn på Apple.com så kan dere se videoklipp av Leopard, og Time Machine ser alt for enkelt ut. Det er ikke som programmet ''GetDataBack'' for Windows hvor programmet må søke seg gjennom sektorer på harddisken først. Ved et enkelt trykk på Time Machine, kan man med en gang bare bla seg tilbake (etter dato og dag) til de slettede filene uten å måtte gjøre slik GetDataBack gjør.

 

Nå sammenligner du virkelig epler og bananer. :thumbdown:

 

Skal du sammenlikne Time Machine med noe i Windows, må du sammenligne med Volume Shadow Copy(Server 2003)/Previous Versions (Vista), ikke et tredjeparts program som har en helt annen type funsjonalitet.

 

Har du slettet en fil, høyreklikker du på mappen det var i, velger Egenskaper og Previous Versions. Så får du opp denne dialogen:

 

shadowcopy_step2.jpg

 

En velger mappen en ønsker, trykker View og så får en opp Explorer med mappen som den var på N dato.

 

Like enkelt som Time Machine, men uten det latterlige grensesnittet. Folk klager på bloat i Windows, men animerte stjerner og "big bang" animasjon i OS X er helt greit. (eksempel) :no:

 

Vil også hevde at funksjonen er bedre i Windows, ettersom du som sagt ikke trenger å ha en ekstra harddisk uten systempartisjoner for å kunne bruke funksjonen.

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar
Mail - et nytt e-postsystem. Les mer.

:wallbash:

 

Mail for Leopard features more than 30 professionally designed stationery templates that make a virtual keepsake out of every email you send. From invitations to birthday greetings to travelogues, each stationery template features coordinated layouts, fonts, and colors — * everything’s designed to keep your mind on the message. You can even effortlessly add pictures to your email via a new Media Browser. Just find the perfect photo and drag it onto your template. Hit “Send” and get ready for some astonished replies from everyone — even folks on PCs.

Mitt reply: "Stop sending me fucking HTML please.. and atleast make it valid."

 

* Eh? Litt selvmotsigelse?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

virtual desktops på mac os har vært tilgjenglig som 3.parts verktøy helt siden system 7 seint på 80-tallet eller noe sånt, hvis jeg ikke trar helt feil. det finnes også gratis (tror jeg) software som har gjort dette en god stund nå på osX. tror du kunne dette på gode gamle amiga også, så dette er på ingen måte noe nytt hverken her eller der. håper bare spaces er en godt gjennomført vri på dette gamle trikset.

Lasta ned xp sin "power tool" her om dagen og den rocka ikke helt for å si det sånn.

Har nesten ikke brukt det, mens det på f.eks ubuntu føles det naturlig å bruke dette.

Hvordan det er gjennomført har mye å si.

 

Ellers *håper* *håper* jeg zfs er på vei inn *kjapt* og hfs+ er på vei mot dynga.

Så kommer kanskje ikke diskwarrior til selge like bra lenger...

Native NTFS write support venter jeg også på, men det har jeg lest rykter om at de jobber med, og

linux begynner vel også å få til dette under FUSE, så de kan titte litt der også.

Lenke til kommentar
Mitt reply: "Stop sending me fucking HTML please.. and atleast make it valid."

6728941[/snapback]

 

Ikke vær så kjip da, hvorfor sende enkle text-only mailer med bilde som vedlegg når du kan fylle opp mailboksene til venner og fiender med 400kb med rammer og fancy formateringer som ser forferdelig ut siden de fleste epost klienter ikke viser bildene i html-mail av default? :tease:

Lenke til kommentar
Mitt reply: "Stop sending me fucking HTML please.. and atleast make it valid."

6728941[/snapback]

Ikke vær så kjip da, hvorfor sende enkle text-only mailer med bilde som vedlegg når du kan fylle opp mailboksene til venner og fiender med 400kb med rammer og fancy formateringer som ser forferdelig ut siden de fleste epost klienter ikke viser bildene i html-mail av default? :tease:

6728986[/snapback]

Syns funsjonen virket grei jeg. Det eneste som er idiotisk med den er at folk helt sikkert vil komme til å bruke det helle tiden til alle mulige slaks meldinger.

Skal man først bruke det, bør man kun bruke det til julekort og andre små brev man sender noen få ganger i året. Men til vanlig kommunikasjon er det helt forferdelig. (Det er en grunn til at jeg vanligvis slår av bildevisnings funsjonen.)

Lenke til kommentar
Jepp, helt kurrant program i Leopard. Hvis dere går inn på Apple.com så kan dere se videoklipp av Leopard, og Time Machine ser alt for enkelt ut. Det er ikke som programmet ''GetDataBack'' for Windows hvor programmet må søke seg gjennom sektorer på harddisken først. Ved et enkelt trykk på Time Machine, kan man med en gang bare bla seg tilbake (etter dato og dag) til de slettede filene uten å måtte gjøre slik GetDataBack gjør.

 

Nå sammenligner du virkelig epler og bananer. :thumbdown:

 

Skal du sammenlikne Time Machine med noe i Windows, må du sammenligne med Volume Shadow Copy(Server 2003)/Previous Versions (Vista), ikke et tredjeparts program som har en helt annen type funsjonalitet.

 

Har du slettet en fil, høyreklikker du på mappen det var i, velger Egenskaper og Previous Versions. Så får du opp denne dialogen:

 

shadowcopy_step2.jpg

 

En velger mappen en ønsker, trykker View og så får en opp Explorer med mappen som den var på N dato.

 

Like enkelt som Time Machine, men uten det latterlige grensesnittet. Folk klager på bloat i Windows, men animerte stjerner og "big bang" animasjon i OS X er helt greit. (eksempel) :no:

 

Vil også hevde at funksjonen er bedre i Windows, ettersom du som sagt ikke trenger å ha en ekstra harddisk uten systempartisjoner for å kunne bruke funksjonen.

6728939[/snapback]

Nå tar du litt feil her. :hmm: Time Machine kan ikke sammenlignes med Shadow Copy i grensesnittet, om enn kanskje litt i funskjonalitet. Det er ingen tvil om at grensesnittet til Time Machine er enklere og ikke så bortgjemt. Dessuten er det mer praktisk. Noe annet som skiller Time Machine og Shadow Copy er at Shadow Copy bare kan gjennopprette filer. Time Machine kan gjenopprette info.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...