Gå til innhold

Norsk PlayStation 3-pris klar? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sweet. Bra initiativ av Komplett og sikkert en god pris. Ble et par hundrelapper billigere enn jeg opprinnelig trodde. Tror derimot fremdeles at prisen blir for høy for "mannen i gata" (Blæ@uttrykket) før den senkes.

 

Jeg skal iallefall uansett vente til nærmere januar med å endelig bestemme meg for hvilken konsoll jeg skal ha. :)

Lenke til kommentar
1 dollar er verd 6.28725

før 11. sepp var den på ca 12 - 13. Ikke sant?

 

hva om 11 ikke fant sted, da hadde MULIGENS vert en doblingi prisen

 

http://www.xe.com/

 

http://www.oanda.com/convert/fxhistory

 

Jeg prøvde den kalkulatoren der med dollarens verdi i kroner fra før 11. september 2001 til nå. Like før lå den litt under 9 kr. Nå ligger den, som du sa, på litt over 6 kr. Den var på topp i november 2001, faktisk. Ellers ser det ut til å ha vært en ganske jevn nedgang. Jeg har ikke studert grundig og sett på effekten av Irak-krigen, for eksempel. Men uansett er det jo mye som kan ha påvirket den norske kronen innenfor det samme tidsrommet, så dollarens "absolutte" verdi kan jo være en annen sak, men det er vel ikke relevant for oss. Du trenger i alle fall ikke å hoppe i taket av glede over et terrorangrep som kostet 3000 mennesker livet. ;)

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Hoho! Må si jeg ikke har fulgt med på PS3 så mye, men har hatt lyst på den da. Hva er det som er så mye bedre med PS3 en Xbox360 at den er 2000kr dyrere?

6699723[/snapback]

Hovedsakelig de eksklusive spillene, gratis nettspilling (vet ikke hvor bra, men du tjener inn igjen de 2000 på 4 år i alle fall) og en Blue Ray spiller. Uten Blue Ray'en ville konsollen sikkert knivet med 360.

Lenke til kommentar

Herre for en pris. Husker da jeg kjoepte PlayStation 2 for litt under 3000 (husker ikke helt prisen), DET var en fin pris det. Tror Sony mister mye av gavemarkedet paa en saa hoey pris, veldig mange er ikke villig til aa betale 4000-5000 kroner paa en spillmaskin i gave. Liker ikke helt den konverteringen av spillkonsoller til kombinerte spill/underholdningsmaskiner, gjoer maskinene dyrere og mer avanserte. Snart faar vi vel de samme problemene med disse som med vanlige PCer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Overskriften var litt villedende, jeg hadde trodd det skulle være snakk om et større prisfall her - men det er jo fortsatt 500 (?) mindre enn hva tidligere trodd (med mindre man tar MPX, som la ut 60GBen til hva, sju laken?), så det er jo penger til å kjøpe spll for istedet. En krone spart, er en krone man kan pisse bort på andre ting.

 

Selv kommer jeg neppe til å ta en PS3 i hus på en stund, venter på noen markante prisfall, og ønsker å se spillbibliotekene som kommer etterverdt.

Lenke til kommentar
Hoho! Må si jeg ikke har fulgt med på PS3 så mye, men har hatt lyst på den da. Hva er det som er så mye bedre med PS3 en Xbox360 at den er 2000kr dyrere?

6699723[/snapback]

 

Hovedgrunnen til at den er dyrere er at alle maskinene kommer med Bluray, da vil spillene som kommer på den iløpet av de neste årene kunne være på mye større plass (25 GB pr. layer), mens DVD9 formatet på 360 er på maks på ca. 7 GB hvis alle layerene er i bruk (resten er reservert til kopisperre), flere utviklere har allerede hevdet at dette er ett problem-område med 360 allerede.

 

I tillegg kommer alle maskinene med trådløs bluetooth kontroller, som du lader opp ennkelt med en USB-kabel mellom kontrolleren og PS3, kan også lades opp mens du spiller.

Harddisk er også standard.

 

Cell er også en custom-made prossessor, som vil sannsynligvis gi bl.a. fysikken i spillene ett løft, f.eks. blir 3 av de 7 SPE'ene i Untold Legend: Dark Kingdom reservert for fysikk-kalkulasjoner.

 

Maskinen støtter også Bluray-film, DVD-film, Super Audio CD'er, det er ett veldig bra mediesenter hvis du er intressert i det.

Du kan også kjøpe film og musikk online og laste direkte ned, støtter både MP3 og Atrac.

 

Vanlig nettspilling blir gratis, istedenfor abonemang som 360 opererer med.

Store MMO som WoW, og slikt må du sannsynligvis betale for.

 

Maskinen skal også være bakoverkompatibel med tilnærmet 100% PS1 og PS2-spill, så du kan kjøpe veldig mange gode spill.

Sony er tradisjonelt de dyktigeste på bakoverkompabilitet.

 

I tillegg blir det muligheter for å bruke linux, mus og tastatur på PS3, og det vil kanskje åpne formatet for mere homebrew.

 

Uansett så er dette bare prisen ved launch, den kommer til å bli billigere etterhvert når etterspørselen synker, slik som 360 var mye dyrere ved launch enn idag. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Hoho! Må si jeg ikke har fulgt med på PS3 så mye, men har hatt lyst på den da. Hva er det som er så mye bedre med PS3 en Xbox360 at den er 2000kr dyrere?

6699723[/snapback]

Hovedsakelig de eksklusive spillene, gratis nettspilling (vet ikke hvor bra, men du tjener inn igjen de 2000 på 4 år i alle fall) og en Blue Ray spiller. Uten Blue Ray'en ville konsollen sikkert knivet med 360.

6699772[/snapback]

 

 

De såkalte eksklusive spillene er det faktisk ekstremt mange som er lei av og hvis nettspillingen blir ala PS2 så er ikke det akkurat mye å rope hurra for og Blue Ray har det vært masse problemer med fra før.

 

I tillegg til den nye cell-prosessoren som egentlig ikke var ment til å være klar før lenge etter release datoen Sony har satt har hatt masse problemer og feil.

 

Så har vi endel spillutviklere som trakk tilbake spillutviklingen til konsollen fordi den var for vanskelig å lage spill til og kom til å ta lengere tid osv.

 

Ikke nok med det, men første E3 da PS3 ble vist frem hadde de lovet masse flere muligheter, porter og innganger på PS3en. Dette var fjernet på E3 i år! Spill kontrollen på første E3 som så ut som en banan, noe de i år erstattet med en vanlig PS2 kontroll uten rumblemuligheter. I tillegg stjal de ideen til Nintendo Wii + den midterste knappen xbox 360 kontrollen har og la til det på kontrollen! Men ikke nok med det! Nå så skal de lage en kopi/clone av xbox live i tillegg! Herregud noe så patetisk!

 

 

Er det bare meg eller er Sony ute og kjører?? For det første de holder ikke det de lover! For det andre satser de på teknologi som egentlig har en helt annen release dato! For det tredje stjeler de konseptene til konkurrentene og rett og slett bare roter alt til! ER DET MULIG?? Også har vi jo selvfølgelig den "fine prisen" på selve konsollen og spillene...

 

Men, uansett har pcen vunnet, for Direct X 10 slår alle konsollene flate på grafikkfronten!

 

Sorry, men blir bare oppgitt over at folk er så blinde..

Endret av [AH-64]Undead
Lenke til kommentar
Hoho! Må si jeg ikke har fulgt med på PS3 så mye, men har hatt lyst på den da. Hva er det som er så mye bedre med PS3 en Xbox360 at den er 2000kr dyrere?

6699723[/snapback]

 

Hovedgrunnen til at den er dyrere er at alle maskinene kommer med Bluray, da vil spillene som kommer på den iløpet av de neste årene kunne være på mye større plass (25 GB pr. layer), mens DVD9 formatet på 360 er på maks på ca. 7 GB hvis alle layerene er i bruk (resten er reservert til kopisperre), flere utviklere har allerede hevdet at dette er ett problem-område med 360 allerede.

 

I tillegg kommer alle maskinene med trådløs bluetooth kontroller, som du lader opp ennkelt med en USB-kabel mellom kontrolleren og PS3, kan også lades opp mens du spiller.

Harddisk er også standard.

 

Cell er også en custom-made prossessor, som vil sannsynligvis gi bl.a. fysikken i spillene ett løft, f.eks. blir 3 av de 7 SPE'ene i Untold Legend: Dark Kingdom reservert for fysikk-kalkulasjoner.

 

Maskinen støtter også Bluray-film, DVD-film, Super Audio CD'er, det er ett veldig bra mediesenter hvis du er intressert i det.

Du kan også kjøpe film og musikk online og laste direkte ned, støtter både MP3 og Atrac.

 

Vanlig nettspilling blir gratis, istedenfor abonemang som 360 opererer med.

Store MMO som WoW, og slikt må du sannsynligvis betale for.

 

Maskinen skal også være bakoverkompatibel med tilnærmet 100% PS1 og PS2-spill, så du kan kjøpe veldig mange gode spill.

Sony er tradisjonelt de dyktigeste på bakoverkompabilitet.

 

I tillegg blir det muligheter for å bruke linux, mus og tastatur på PS3, og det vil kanskje åpne formatet for mere homebrew.

 

Uansett så er dette bare prisen ved launch, den kommer til å bli billigere etterhvert når etterspørselen synker, slik som 360 var mye dyrere ved launch enn idag. :)

6700059[/snapback]

 

Jeg kan si meg enig i at Microsoft er noen gribber som bare er ute etter penger på alle punkter de kan tjene penger på. Som f.eks at internett spilling ikke er gratis, og at man må ha seg harddisk eller memorycard for å i det hele tatt komme seg på Live!. Men ihvertfall; HD-DVD kommer jo til Xbox snart, og det kommer ikke til å koste så mye heller. Sammtidig når Linux kan blir kjørt på Xboxen (Noe som kan være en stund til), så vil man kunne bruke USB inngangene til å koble til mus og tastatur. Men en ting til; jeg tviler på at selv om PS3 blir linux drevet så får man ikke fullt brukergrensesnitt med GNOME, KDE eller de andre GUIene til Unix. Ikke med Sony sin støtte ihvertfall, kommer sikkert noe ut på nett kort tid etterpå. Jeg vil tro de blir lett å porte Linux til PS3 med mindre prosessoren gir like mye problemer som X360en sin gjør.

Endret av SuperPjokkeN
Lenke til kommentar

Er det nå jeg skal si "I told you so ? " . Jeg kan si den blir enda billigere enn dette ;) Var sånn med PS2 også. Den var overpriset som faen rett før lansering men da lanseringsdatoen kom ble 1000kr fjernet. PS3 vil koste kanskje 5000 på det meste, men aldri i verden om det blir noe mye mer.

Lenke til kommentar
De såkalte eksklusive spillene er det faktisk ekstremt mange som er ekstremt lei av

6700302[/snapback]

 

Eksklusive spill er en nødvendighet, i tillegg til å hjelpe utviklerene å finansiere ett bedre spill, så tar dem i bruk konsoll-hardware, som ikke ports gjør.

 

og hvis nettspillingen blir ala PS2 så er ikke det akkurat noe å rope hurra for

6700302[/snapback]

 

Nei, det blir ikke noe ala PS2.

På PS2 var online-funksjonalitet en add-on, mens på PS3 kommer det til å støttes out-of-the-box.

Sony har investert flere milliarder dollar, på Playstation Network, og sunn fornuft tilsier at dette vil gi noen resultater.

 

og Blue Ray har det vært masse problemer med fra før.

6700302[/snapback]

 

Bluray ble lansert for noen månder siden, og det har ikke vært masse problemer med hardwaren, slik som du hevder.

Det eneste som har vært problemer med var at ikke AACS spesifikasjonene ble godkjent tidsnok, og dermed ble Bluray-lanseringen utsatt.

 

I tillegg til den nye cell-prosessoren som egentlig ikke var ment til å være klar før lenge etter release datoen Sony har satt har hatt masse problemer og feil.

6700302[/snapback]

 

PS3 har blitt utsatt for mye FUD og feil-informasjon, artikler som 'Cell - Broken and crippled' stemmer ikke, og IBM har avkreftet ryktene som sa at Cell hadde lav produksjonsrate.

9. mars 2001 åpnet Sony, IBM, og Toshiba formelt STI Design Center, for å utvikle Cell med 400 ingenører fra de tre selskapene som jobbett med prosessoren, i tilleg til spesialisthjelp fra 11 andre IBM-fabrikker.

I Mai 2005 ga Sony Computer Entertainment ut de første spesifikasjonene på Cell Broadband Engine som de sa ville bli brukt i Playstation 3.

Ingen konsoll vil noensinne bli utgitt uten prosessor sin.

 

Så har vi endel spillutviklere som trakk tilbake spillutviklingen til konsollen fordi den var for vanskelig å lage spill til og kom til å ta lengere tid osv.

6700302[/snapback]

 

De aller minste selskapene har ikke resurser til å utvikle på PS3, før det er kommet mere middleware, og dermed utsatt det.

Sega viste frem sitt PS3 devkit til IGN 17. august (2 dager siden), og de kallte det 'Extremely adaptive, and easy to program for'.

(http://ps3.ign.com/articles/726/726255p1.html)

 

Ikke nok med det, men første E3 da PS3 ble vist frem hadde de lovet masse flere muligheter, porter og innganger på PS3en noe som var fjernet på E3 i år! Spill kontrollen på første E3 som så ut som en banan, noe de i år erstattet med en vanlig PS2 kontroll uten rumblemuligheter som de istedet stjal ideen til Nintendo Wii + stjal knappen xbox 360 kontrollen har og ikke nok med det, men så skal de lage en kopi/clone av xbox live i tillegg.

6700302[/snapback]

 

Alle kopierer gode ideer.

MS lager kopi av Eyetoy, forøvrig var multiplayer Socom PS2 på nett, før XBox-live ble lansert.

Ingen PS-folk som klagde på at også Halo kunne spilles på nett, fordi PS2 allerede hadde spill som kunne spilles på nettet.

 

Konkuranse er sunt, dersom Sony lager noe bedre enn Live, så er motivasjonen større for MS og forbedre live.

Uten Live tviler jeg på at Sony hadde forbedret Playstation Network.

Er sikker på at MS før eller siden vil kopiere PS3's browser-funksjon f.eks.

 

Er det bare meg eller er Sony ute og kjører?? For det første de holder ikke det de lover! For det andre, de satser på teknologi som egentlig har en helt annen release dato! For det tredje, de stjeler konseptene til konkurrentene og rett og slett bare roter alt til! ER DET MULIG?? Også har vi jo selvfølgelig den "fine prisen" på selve konsollen og spillene... 

6700302[/snapback]

 

Det er bare deg..

 

Men, uansett har pcen vunnet, for Direct X 10 slår alle konsollene flate.

 

Sorry, men blir bare oppgitt over at folk er så blinde..

6700302[/snapback]

 

Enig. :) Skjønner at blinde blir frustrert..

Litt artig at du klager på PS3 sin pris, for så å utrope PC til vinneren.

Bygg en PC med samme funksjonalitet som PS3, se hva den kommer på. :)

Lenke til kommentar
Er det nå jeg skal si "I told you so ? " . Jeg kan si den blir enda billigere enn dette ;) Var sånn med PS2 også. Den var overpriset som faen rett før lansering men da lanseringsdatoen kom ble 1000kr fjernet. PS3 vil koste kanskje 5000 på det meste, men aldri i verden om det blir noe mye mer.

6700668[/snapback]

Erm, hvis noe så vil den koste 5495,- på det meste...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...