Gå til innhold

Windows XP dominerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overaskende er det selvfølgelig ikke, men tallene gjelder jo bare besøkende på deres egen side, og jeg tror en statistikk side gir feil bilde over hva som gjelder for "vanlige brukere".

 

En statistikk fra vg.no eller db.no hadde vært mer relevant for folk i Norge.

 

Og om en skal se på det globalt er vel besøksstatistikken på google.com den mest intresante?

Lenke til kommentar

Hadde man f.eks. målt tallene på en side for opensource programvare kunne det godt hende tallene hadde vært helt annerledes.

 

Eneste undersøkelsen konkluderer med er at det er flest windowsbrukere som besøker siden dems. Ikke at jeg tviler på at det fremdeles er flest windowsbrukere.

 

Av de 5 pc'ene jeg har kjører kun 2stk linux. (De andre kjører xp og server 2003)

Lenke til kommentar

Så er det vel også sånn at en Windows-bruker har behov for å få inn informasjonen flere ganger og ikke har noe mer fornuftig å gjøre enn å sitte å "surfe" på nettet.

Og at Windows 98 vises hyppigere enn OS X? Det er trist.. Men regner med at dette ikke er veldig omfattende statistikk.

Følger neste uke: Statistikk fra Mac1.no med påstander om OS X dominans.

Følger om 2 uker: Statistikk fra Linux1.no med påstander om Linux dominans.

De to sistnevnte er vel kanskje litt lengre fra realiteten enn denne artikkelen, men likevel.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette er langt fra sannheten. 2 millioner brukere er et rimelig bra antall statistisk sett. Tar vi bort Mac fra statistikken og tenker "vanlige" PC-er, bruker omtrent 99,5% Windows. Det er så og si monopol. Man kan knapt kalle Linux en konkurrent.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Tallene er basert på en stikkprøve av 2 millioner besøkere på nettsiden OneStat.com.
Derfor er vel dette neppe et representativt utvalg.

 

Dette er forresten ingen nyhet, det er flere dager siden jeg leste dette. Og andre selskap har helt andre tall. Men riktig nok har alle statistikkene én ting felles; Windows dominérer.

Lenke til kommentar
Det er vel ganske vanelig at browsere i Linux påstår at de er IE som kjører på Windows.

6691250[/snapback]

Den må du utdype tror jeg, for etter det jeg veit er det ren bullshit. Sitter og leser en del om javascript for tiden og da er jeg innom gjenkjenning av nettleser og OS. Den eneste som kamuflerer seg som IE er Opera, og det er ikke standard lengre og det er til og med mulig å oppdage den kamuflasjen (er en enda bedre kamfulasje (mask), men den har aldri vært standard generelt).

Lenke til kommentar
Tallene er basert på en stikkprøve av 2 millioner besøkere på nettsiden OneStat.com.
Derfor er vel dette neppe et representativt utvalg.

 

Dette er forresten ingen nyhet, det er flere dager siden jeg leste dette. Og andre selskap har helt andre tall. Men riktig nok har alle statistikkene én ting felles; Windows dominérer.

6691373[/snapback]

 

Helt enig, tallene gjelder jo bare OneStat.com. Sitter med tall fra to nettsteder med ulike målgrupper, og forskjellene er signifikante. Kan ikke gi mere opplysninger, men besøkstallene er store nok til at resultatene kan brukes (men langt lavere enn OneStat)

 

Den ene har 86,3 % Win, 7,4 % Mac og 5,8 % Linux (resten er UNIX), mens den andre har 97,2 % Win, 2,0 % Mac og 0,8 % Linux. Så kan dere tippe målgruppene.

 

At Windows dominerer på desktop er vi vel alle klar over, betydelige endringer vil først skje når leverandører som Dell, HP, Acer med flere begynner å bundle Linux, eller at mange større organisasjoner eventuelt skifter til denne plattformen.

 

Ellers så forteller den lite om det reelle forholdet mellom *nix og Windows. *nix er fremdeles primært server-OS. Kan ta meg selv som eksempel. Har 5 PC/servere totalt, hvorav 3 *nix. Alle *nixene brukes til serveroppgaver.

 

Litt offtopic:

De samme to nettstedene har følgende fordeling på nettlesere. Nettsted A, 43,3 % IE, 40,1 % FF, 10,3 % Opera, 4,4 % Safari. Nettsted B, 86,1 % IE, 8,5 % FF, 3,0 % Opera, 1,6 % Safari.

Lenke til kommentar
Litt offtopic:

De samme to nettstedene har følgende fordeling på nettlesere. Nettsted A, 43,3 % IE, 40,1 % FF, 10,3 % Opera, 4,4 % Safari. Nettsted B, 86,1 % IE, 8,5 % FF, 3,0 % Opera, 1,6 % Safari.

6692080[/snapback]

Jeg vil tro at det mest representative utvalget for HELE befolkningen ville vært å tatt statistikk fra VG. Nettsted A høres litt ut som hw.no, mens jeg tipper nettsted B kanskje kunne vært VG eller liknende(da må man huske at de fleste bruker IE på jobb ettersom de færreste større bedrifter i dag lar ansatte innstallere egne programmer).

Lenke til kommentar

Kindings: Du er ikke langt unna. Nettsted A har typisk målgruppe utviklere og IT-interesserte, Nettsted B typisk vanlige brukere med stort innslag av bedrifter.

 

Ellers så tror jeg Startsiden, VG og Aftenposten i sum ville gitt et svært korrekt resultat for den norske målgruppen i sum.

Lenke til kommentar

jeg har en egen hjemmeside og der ser jeg at statistikken viser mye av det samme

 

I JULI måned hadde jeg 324 962 hits og 10 129 vistis til hjemmesiden min og statistikken for juli viser:

 

Used Operating Systems

 

#------- Hits------- %--------- Visits------ Operating System

1 -------324962--- 90.64----- 10129 -----Windows NT

2 -------29188-----8.14------- 997--------Windows 98

3 -------1222-------0.34------ 49--------- Macintosh OS X

4 -------1138 ------0.32------ 39--------- Windows 9x

5------- 740-------- 0.21----- 20---------- Macintosh PPC

6------- 447 --------0.12 -----15 ----------Linux

7------- 186 --------0.05 -----7 -----------Windows 95

9 -------170 --------0.05 -----4 -----------BeOS BePC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...