Gå til innhold

Norden samler seg mot iTunes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Burde det ha noe å si hvor du kjøper det, når det er det samme man kjøper?

6690778[/snapback]

 

Hva mener du? Hva er det samme? I en plateforretning kjøper du fysiske CD'er som krever diverse hardware. Hos iTunes kjøper du musikk som krever visse typer enheter til å spille på. Hos andre musikksjapper på Internet kan du kjøpe musikk for nedlasting som krever andre tekniske greier for å spille de av.

Lenke til kommentar
Burde det ha noe å si hvor du kjøper det, når det er det samme man kjøper?

6690778[/snapback]

 

 

nå har jeg aldrig kjøpt en eneste sang på nettet. MEN jeg vet at formatet til apple har MYE bedre kvalitet en MP3. så etter min mening har det noe å si hvor du kjøper det fra.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Burde det ha noe å si hvor du kjøper det, når det er det samme man kjøper?

6690778[/snapback]

 

Hva mener du? Hva er det samme? I en plateforretning kjøper du fysiske CD'er som krever diverse hardware. Hos iTunes kjøper du musikk som krever visse typer enheter til å spille på. Hos andre musikksjapper på Internet kan du kjøpe musikk for nedlasting som krever andre tekniske greier for å spille de av.

6690843[/snapback]

 

Cd er en åpen standard, som enhver person kan lage en spiller som støtter,disse filene er drm-låst til apple-spillere, de bruker sin rolle som musikk-salgsagent til å fordreie den frie konkurransen i mp3-spiller-markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar
nå har jeg aldrig kjøpt en eneste sang på nettet. MEN jeg vet at formatet til apple har MYE bedre kvalitet en MP3. så etter min mening har det noe å si hvor du kjøper det fra.

Med mindre du samtidig kommer med din definisjon (og context) av "kvalitet", "MYE" og "bedre" vil jeg kalle uttrykket ditt bullshit!

 

Til dere som mener dette er en tullete sak: FBO ønsker bare at itunes skal følge norsk lov og dersom dere syntes nordens heller forbrukervennlige lover bare er tull får dere heller kritisere de.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hva mener du? Hva er det samme? I en plateforretning kjøper du fysiske CD'er som krever diverse hardware. Hos iTunes kjøper du musikk som krever visse typer enheter til å spille på. Hos andre musikksjapper på Internet kan du kjøpe musikk for nedlasting som krever andre tekniske greier for å spille de av.

6690843[/snapback]

Så du mener at det er slik at når man kjøper en CD i butikken så kreves det at man har en CD spiller av et spsielt merke for å få den til å virke? Er det det sammenligningen din er ment å illustrere? :lol:

Lenke til kommentar

Eg må bare si at eg er SJOKKERT over at folk ikkje skjønner at måten Apple oppfører seg på er ekstremt dårlig overfor oss forbrukere. Det samme med kopibeskyttelsen på DVD, og på enkelte CD-utgivelser. Og det er faktisk i strid med norsk lov også. Vi har RETT til å lage kopier til eget bruk av alt vi kjøper av film og musikk.

 

På tide at myndigheter rundt hele verden sier ifra til musikk og filmindustrien :w00t:

Lenke til kommentar
Eg må bare si at eg er SJOKKERT over at folk ikkje skjønner at måten Apple oppfører seg på er ekstremt dårlig overfor oss forbrukere. Det samme med kopibeskyttelsen på DVD, og på enkelte CD-utgivelser. Og det er faktisk i strid med norsk lov også. Vi har RETT til å lage kopier til eget bruk av alt vi kjøper av film og musikk.

 

På tide at myndigheter rundt hele verden sier ifra til musikk og filmindustrien  :w00t:

6691055[/snapback]

At det er dårlig overfor forbrukerne er det ingen tvil om. At det er forbudt er derimot ikke riktig. Åndsverksloven sier tvert imot som følger (i utdrag):

 

Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

 

      Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.

 

Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

[snip...]

 

      Bestemmelsen i denne paragraf skal ikke være til hinder for forskning i kryptologi. Bestemmelsen i første ledd skal heller ikke være til hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr. For tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram gjelder i stedet det som er bestemt i § 53c. [snip...]

 

Det er altså ikke forbudt med tekniske beskyttelsessystemer. Tvert imot. Men lovens forbud mot å omgå slike beskyttelsessystemer skal ikke hindre "privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr." Hva det betyr i klartekst var ikke våre kjære stortingspolitikere i stand til å bli helt enige om. Vi husker alle de famøse utsagnene fra departementet om at en MP3-spiller ikke var "relevant avspillingsutstyr" for CD'er...

 

Derfor har heller ikke Forbrukerombudet angrepet Apple på dette grunnlag. Han har tver imot anført i sitt brev at det ikke er mulig å trekke en slik slutning, spesielt i lys av harmonisering med internasjonale direktiver. (Med henvisning til Infosocdirektivet 2001/29.)

 

Derimot har han hevdet at Markedsføringslovens paragraf 9a kan komme til anvendelse. Den sier:

 

Vilkår som nyttes eller tilsiktes nyttet i næringsvirksomhet overfor forbrukere kan forbys når de finnes urimelige overfor forbrukerne, og det finnes at forbud tilsies av allmenne hensyn.

 

      Ved rimelighetsvurderingen skal det legges vekt på hensynet til balanse mellom partenes rettigheter og plikter og på hensynet til klarhet i kontraktsforhold.

Om DRM er urimelig overfor forbrukeren, sett i forhold til selgers rettigheter, er selvsagt et vurderingsspørsmål, hvor ombudet og Apple er uenige. Her kan en rettslig tolkning blir nødvendig.

 

Så misfornøyd med Apple kan vi være, men i strid med loven er det ikke. Den misnøyen får vi rette mot politikerne.

 

Det er også verd å merke seg at DRM-spørsmålet ikke er ombudets hovedanliggende, men derimot de kontraktsrettslige forhold. Kun 2 av brevets 11 sider er viet produktlåsingen.

 

Dere finner både ombudets brev og betraktninger og Apple's svar på ombudets nettsider: Link.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Min egen mening om denne saken:

 

Kopibeskyttelser, DRM og lignende er legitime metoder for å beskytte opphavsmannens rettigheter. Forbrukerens rett til å råde over produktet han kjøper likeså. Jeg ser ingen grunn til å nekte opphavsmenn å forsøke å beskytte sin interesser slik han måtte finne det for godt. Så får det være opp til oss som forbrukere å si hva vi mener om slikt tull ved å la være å kjøpe produktene hvis vi ikke liker det.

 

Derimot er det ikke lovverkets oppgave å beskytte DRM og andre slike sperrer, men tvert imot å sikre oss råderetten over produkter vi har kjøpt og betalt for.

 

Det relevante lovverket burde ha bare to bestemmelser.

 

1. En produsent/forhandler står fritt til å legge inn de sperrer i sine produkter han måtte ønske og finne nødvendig for å beskytte sin opphavsrett og/eller ut fra andre motiver, dersom eksistensen av disse gjøres uomtvistelig klart for kjøper før en eventuell handel foregår.

 

2. Det står kjøper fritt å benytte produktet slik han måtte finne for godt, uten begrensninger av teknisk, juridisk eller geografisk art, så lenge dette skjer for å sikre eget bruk av produktet. Det inkluderer å omgå slike sperrer som nevnt i punkt 1.

 

Dermed ville det stå produsentene fritt å lage alle slags dumme sperrer, og oss fritt å enten la være å kjøpe eller bryte sperrene hvis vi hadde kjøpt. Resten var opp til markedet som jeg er så glad i...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er rart at microsoft omtrent blir lynsjet for å inkludere media player i windows, mens folk forsvarer apple når de selger musikk som kun kan spilles på ipod?

 

Hadde vært gode greier med et fritt marked, og at folk selv kvittet seg med dritten ved å ikke kjøpe apple produkter. Problemet er bare reklamens makt, og folk flests dumskap.

Lenke til kommentar
Det er rart at microsoft omtrent blir lynsjet for å inkludere media player i windows, mens folk forsvarer apple når de selger musikk som kun kan spilles på ipod?

 

Hadde vært gode greier med et fritt marked, og at folk selv kvittet seg med dritten ved å ikke kjøpe apple produkter. Problemet er bare reklamens makt, og folk flests dumskap.

6691492[/snapback]

 

Er det de samme folkene som lynsjer MS som forsvarer apple da? Forumet er jo ikke en homogen gruppe akkurat.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bra tiltak, f**n meg på tide at noen setter foten ned for de forbruker-fientlige planene til de store firmaene. Forbrukeren skal selv kunne bestemme, ikke få trykt ned i halsen, hvilke programmer, spillere, formater og annet vi skal bruke. Viva la åpne standarder!

6691395[/snapback]

Akkurat i denne saken, så står faktisk forbrukerne fritt til å velge andre måter å kjøpe musikk på. Dog burde Apple kanskje informert litt bedre om hvilke restriksjoner som følger med kjøpet. Og ettersom det er markedet som bestemmer, så vil jeg si at man står litt fritt til å velge hvilke standarder/produkter man vil velge. Dersom det ikke er tilfelle har noen ett monopol, noe man i de fleste land forsøker å unngå etter beste evne.

Lenke til kommentar

Det som er så idiotisk er at hvis du kjøper masse musikk på itunes, og lager deg en skikkelig samling, så ryker ipod spilleren din. Hva da? Jo, du MÅ kjøpe en ny iPod for at det skal virke. Selv om du kanskje skulle ønske å bytte til kanskje en iRiver eller Zen, så kan du jo ikke, for da kaster du masse penger ut vinduet, og må kjøpe ny musikk. Apple tvinger dermed deres brukere til å holde seg til iPod

Lenke til kommentar
Det er rart at microsoft omtrent blir lynsjet for å inkludere media player i windows, mens folk forsvarer apple når de selger musikk som kun kan spilles på ipod?

 

Hadde vært gode greier med et fritt marked, og at folk selv kvittet seg med dritten ved å ikke kjøpe apple produkter. Problemet er bare reklamens makt, og folk flests dumskap.

6691492[/snapback]

Som jeg alltid sier: Ikke undervurder folk flests dumskap. ;)

 

Men når det gjelder Apple vs Microsoft så er det en vesentlig forskjell ennå og det er at Apple ennå ikke har oppnådd monopol og unyttet dette til ulempe for markedet, slik Microsoft har gjort. Det er dog ikke vanskelig å se hvor det bærer hen med Apple og hva de prøver og oppnå, men inntil det har skjedd er det lite man kan gjøre (Bortsett fra å være en oppegående forbruker og ikke støtte virksomheten deres).

Lenke til kommentar
Det er rart at microsoft omtrent blir lynsjet for å inkludere media player i windows, mens folk forsvarer apple når de selger musikk som kun kan spilles på ipod?

 

Hadde vært gode greier med et fritt marked, og at folk selv kvittet seg med dritten ved å ikke kjøpe apple produkter. Problemet er bare reklamens makt, og folk flests dumskap.

6691492[/snapback]

Som jeg alltid sier: Ikke undervurder folk flests dumskap. ;)

 

Men når det gjelder Apple vs Microsoft så er det en vesentlig forskjell ennå og det er at Apple ennå ikke har oppnådd monopol og unyttet dette til ulempe for markedet, slik Microsoft har gjort. Det er dog ikke vanskelig å se hvor det bærer hen med Apple og hva de prøver og oppnå, men inntil det har skjedd er det lite man kan gjøre (Bortsett fra å være en oppegående forbruker og ikke støtte virksomheten deres).

6691872[/snapback]

 

Personlig synes jeg iTunes er en ganske stor ulempe for den frie konkurranse i mp3-spiller-markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...