Gå til innhold

Google kjøper bildeselskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Målet er vel at en kan ta et bilde av en person (er vel lettest med en kjendis) og finne andre bilder med samme person på nettet. Eller at en kan gi google et bilde og søkemotoren vil si oss hvem som er på bildet. Men det er en lang vei frem til vi kommer så langt.

6685673[/snapback]

Det kan jo tenkes at Google eterhvert integrer teknologien i Bilde-søk, men jeg tror vi først kommer til å se teknologien i Picasa (evt. Web Picasa).

 

Litt skremende igrunn vis man bare kan sette opp et overvåkningskamera på gata som tar bilder og så kan man i finne ut hvem som var på det stedet på den tiden. Men jeg regner med at Goolgle har vett nok til å sperre for sånt.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Glem ikke at google logger og lagrer all informasjon vi brukere legger fra oss i deres applikasjoner. De sier selv de bruker denne informajonen til å forbedre sine tjenester, noe jeg forsåvidt kjøper forløpig. Men jeg er av prinsipp veldig skeptisk til selskaper som henter inn informasjon på denne måten, spesielt når dette lagres på ubestemt tid.

Det at google samarbeider med et av verdens siste kommunistregimer for å få tilgang til et enormt stort marked er i seg selv meget kritikkverdig, og viser at

de tross alt er villig til å strekke seg ganske langt når det er stor profitt å hente.

Lenke til kommentar
Google har så mye "vett" at de sier seg villig til å inngå samarbeid med Kinas myndigheter for å direkte sensurere informasjon for befolkningen(sier mye hvor langt de vil gå for penger).

Google? Dette gjelder alle firmaer, inkludert slike som Yahoo og Microsoft.

 

Hvis de skal drive bissniss der borte så må de følge landets egne lover og regler.

 

Eller hva synes du er best? Begrenset informasjon eller ingen informasjon? Selv om myndighetene sensurerer så finnes det alltid smutthull. Og jo flere som driver på der borte, desto flere mulige smutthull blir det.

 

Men du synes kanskje befolkningen i Kina kunne klart seg med Partiets egenproduserte søkemotor?

Lenke til kommentar
Hvordan skal dette funke?

 

Søker man på navnet til en person og vips kommer det opp?!

Eller er det for å søke på uttrykk o.s.v.?

 

IE: Sad man, horny donkey (  :dribble:  ), e.t.c.

6685111[/snapback]

 

Leste at tanken bak dette er at du skal kunne laste opp et bilde, eller evt fil som beskriver bildet (metadata og unike features) sammen med bildet. Google ser da for seg at det gjøres analyser av dataene, både selv bildet og pixselstrukturen og metabeskrivelsen. Etter at data er analysert vil søket starte.

 

Tenkte litt på dette da jeg leste det i dag, og tror kanskje ikke dette er helt riktig. Husker ikke i farta hvor jeg leste dette men tenk selv da. Skal de lansere en slik gratis tjeneste vil det kreve enorm regnekraft. Dersom tusenvis av mennesker skal gjennomføre slik søk samtidig så vil det forbruke utenkelige mengder datakraft.

 

Tror nok mer det er slik at det enten er metadata embedded i selve bilde filen, eller så vil filen ha en tillegsfil eller referanse til en slik fil. Dermed kan Google indeksere selv metadataene og de unike features'ene i hvert bilde. Uten å prosessere hvert enkelt bilde. Samme tror jeg nok vil gjelde for selv bildet som skal lastes opp, prosesseringen vil nok måtte foretaes på søkerens maskin, og kun metadata vil overføres google.

 

Må avslutte med å si at dette er min egen tolkning, og egen minianalyse. Så dette kan godt være helt feil. Men jeg tror dårlig på at Google vil klare å håndtere slike datakraft krav som dette vil trenge uten å benytte brukernes maskin.

Lenke til kommentar
Google har så mye "vett" at de sier seg villig til å inngå samarbeid med Kinas myndigheter for å direkte sensurere informasjon for befolkningen(sier mye hvor langt de vil gå for penger).

Google? Dette gjelder alle firmaer, inkludert slike som Yahoo og Microsoft.

 

Hvis de skal drive bissniss der borte så må de følge landets egne lover og regler.

 

Eller hva synes du er best? Begrenset informasjon eller ingen informasjon? Selv om myndighetene sensurerer så finnes det alltid smutthull. Og jo flere som driver på der borte, desto flere mulige smutthull blir det.

 

Men du synes kanskje befolkningen i Kina kunne klart seg med Partiets egenproduserte søkemotor?

6688593[/snapback]

 

 

Så lenge kinesiske mydigheter bestemmer hva som skal sensureres så spiller det vel liten rolle om folk bruker google eller 'Partiets' egen søkemotor. Informasjonen vil, ideelt sett fra kinesiske mydigheters side, være like begrenset uansett.

 

(paranoid)ontopic:

Kan vel ikke se bort fra at google vil utvikle intern programvare for å letter kunne identifisere/overvåke brukerne sine :ermm:

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...