Gå til innhold

Vista trolig ikke ytterligere forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må nok prøve vista snart ja :) men har ikke partisjon som jeg kan installere det på, og jeg vil ikke slette noe :D så får vente til jeg får meg en ny hdd. RC1 ser spennende ut, de har nok fikset en del bugs. Noen som vet om de har tatt vekk det med at man må taste passordet sitt hele tiden? OG den "lagre alle endringer og gå tilbake" funksjonen, vil ikke den bruke veldig mye plass?

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvordan eller om de har løst "problemet" med sikkerheten og administratortilgang.

 

Jeg synest at det er bedre at Windows Vista blir eventuellt utsatt mer enn at kundene blir utsatt for noen sikkerhetsrisiko.

6684616[/snapback]

Hvilke problemer tenker du på?

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvordan eller om de har løst "problemet" med sikkerheten og administratortilgang.

 

Jeg synest at det er bedre at Windows Vista blir eventuellt utsatt mer enn at kundene blir utsatt for noen sikkerhetsrisiko.

6684616[/snapback]

Hvilke problemer tenker du på?

6684979[/snapback]

Du vet vel at Vista har fått mye kritikk for at brukerene stadig får spørsmål om administratorpassord for det ene og det andre. Det endet med at mange slo av hele funksjonen. christopher909 nevnte det så vidt også. Jeg håper at Microsoft har funnet en elegant løsning på "problemet".
Lenke til kommentar

Problemet er vel at Microsoft er i et dillemma. Siden tidenes morgen har hverken NT eller (ihverfall ikke 95) kjernen vært spesiellt bygget for å være tilpassa slike angrep.

1. Siden hvem som helst kan være administrator / "root" så kan det gjøres hva som helst, så si. dette er vel fordi windows ikke er designa for nettverk / flere brukere fra grunnen av, det er liksom mest ment for en bruker og en pc, en funksjon som desverre de ikke har kvitta seg med, selv om de har prøvd.

2. Programmer. Mange programmer (les: spill) krever at du er logga på som administrator. Dette er totalt unødvendig, men siden programmenes grunnsteiner som skal virke i OS'et kom før sikkerhetsnivåene (les: administrator og gjest osv osv) så har det bare blitt til at de må kjøres som administrator. (ja jeg vet at du kan kjøre programmer som administrator fra en anna konto. men hvor mange vet det? hvor mange vanlige brukere benytter seg av denne noenlunde tungvindte metoden for å sikre seg?)

 

Med Vista prøver de å gjøre det riktig, men på feil måte. Med passord på alt er man sikker, men helt til funksjonen slåes av, og det gjør den jo :p.

Problemet er programmene som krever admin. Hadde det ikke vært for det så hadde det vært plankekjøring. Kanskje de kunne "emulere" admin nivået for gamle spill og programmer, i et slags undernivå av admin?

Når jeg sier dette må jeg si at jeg ikke har 100% peiling på alt dette, men det er noen tanker. De som måtte ha bry må gjerne korrigere meg :)

Lenke til kommentar
må nok prøve vista snart ja :) men har ikke partisjon som jeg kan installere det på, og jeg vil ikke slette noe :D så får vente til jeg får meg en ny hdd. RC1 ser spennende ut, de har nok fikset en del bugs. Noen som vet om de har tatt vekk det med at man må taste passordet sitt hele tiden? OG den "lagre alle endringer og gå tilbake" funksjonen, vil ikke den bruke veldig mye plass?

6684199[/snapback]

 

UAC skal vaere tonet ned en smule i de nyere buildene. Man skal f.eks. ikke lenger stoete paa en UAC dialog naar man sletter et ikon fra skrivebordet.

 

Shadow Copy var som default slaatt av i beta 2. Det kommer sannsynligvis til og vaere slaatt av by default ogsaa i RC1. Dog ikke siter meg paa det. Uansett saa kan man selv sette en oevre grense paa hvor mye plass Shadow Copy skal kunne bruke, likt slik man kan sette en oevre grense paa papirkurven.

 

Jeg vil bare nevne at jeg har denne funksjonen slaatt paa i min 5384 build, og har etterhvert virkelig forelsket meg i den. Driver med en del PHP koding, og har et par ganger baesja paa leggen og lagret endringer i dokumenter jeg ikke mente og endre. Med Shadow Copy er det fort gjort og fikse noe som kunne tatt timer og reparert med og skrive koden tilbake til utgangspunktet.

 

Problemet er vel at Microsoft er i et dillemma. Siden tidenes morgen har hverken NT eller (ihverfall ikke 95) kjernen vært spesiellt bygget for å være tilpassa slike angrep.

1. Siden hvem som helst kan være administrator / "root" så kan det gjøres hva som helst, så si. dette er vel fordi windows ikke er designa for nettverk / flere brukere fra grunnen av, det er liksom mest ment for en bruker og en pc, en funksjon som desverre de ikke har kvitta seg med, selv om de har prøvd.

 

NT har alltid vaert ment som et flerbruker system helt fra de tidligste versjonene. Ethvert respektabelt selskap med et datasystem for mer en 5 aar siden kjoerte NT 4.0 som operativsystem (evt. Windows 2000) satt opp med brukere som vanlige users uten tilgang til annet en og kjoere innstallerte programmer. NT har aldri vaert designet for og alltid kjoere "admin", hvilket var ogsaa grunnen til at NT 4.0 ikke var spesielt kompatibelt med programmer/spill.

 

Windows XP bygget videre paa NT kjernen, og har et utmerket system for oppsett av brukere vs admins. Problemet er bare at enhver hjemmebruker installerer og kjoerer XP som admin. Dette er vel det Microsoft naa preover og loese med UAC, og forhaapentligvis vil dette hjelpe.

 

2. Programmer. Mange programmer (les: spill) krever at du er logga på som administrator. Dette er totalt unødvendig, men siden programmenes grunnsteiner som skal virke i OS'et kom før sikkerhetsnivåene (les: administrator og gjest osv osv) så har det bare blitt til at de må kjøres som administrator. (ja jeg vet at du kan kjøre programmer som administrator fra en anna konto. men hvor mange vet det? hvor mange vanlige brukere benytter seg av denne noenlunde tungvindte metoden for å sikre seg?)

 

Med Vista prøver de å gjøre det riktig, men på feil måte. Med passord på alt er man sikker, men helt til funksjonen slåes av, og det gjør den jo :p.

Problemet er programmene som krever admin. Hadde det ikke vært for det så hadde det vært plankekjøring. Kanskje de kunne "emulere" admin nivået for gamle spill og programmer, i et slags undernivå av admin?

Når jeg sier dette må jeg si at jeg ikke har 100% peiling på alt dette, men det er noen tanker. De som måtte ha bry må gjerne korrigere meg :)

6685888[/snapback]

 

Er en stund siden jeg leste om dette naa, og jeg finner ikke noe info paa det i farten, men Vista har faktisk en loesning som dette for eldre applikasjoner. Et slags virtuelt register om du vil. Applikasjoner kan kjoeres uten "admin" og kan skrive til sitt eget virtuelle register. Siden vaer applikasjon har sitt eget virtuelle register og kan skrive fritt til disse vil eldre applikasjoner virke knirkefritt som vanlig bruker.

 

I teorien er UAC genialt (gitt at det virker som det skal), problemet er bare at folk har blitt vant til og kjoere som "admin" og dermed slaar det av fordi de ikke vil sitte og trykke OK hele tiden. Saa den dagen de kommer over en trojan eller virus (enten en fil de kjoerte eller en bakdoer i applikasjon) saa begynner de og syte og klage fordi Windows ikke er sikkert nok. Der har du min spaadom.

 

Selv vil jeg ha UAC paa uansett hvor mye den popper opp og klager over at programmer kjoeres. Better safe than sorry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...