Gå til innhold

Harddisker på 1 TB kommer i år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mja, vi fikk flere gigahertz før CPU-produsentene kom med mer fokus på strømgjerrige og kjøligere prosessorer. Skulle gjerne sett mer fokus på driftssikkerhet i tillegg til større kapasitet på harddiskene.

6677986[/snapback]

 

Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode å oppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgitt av produsentene tilsier ganske lang levetid.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Billigste pr. GB er faktisk fortsatt 250 GB disker...

6678020[/snapback]

Jo, men 250GB disker er jo litt "upraktiske"? Har selv byttet ut endel 180-250GB disker med 400GB disker den senere tiden, ikke bare for å øke kapasiteten, men også for å bytte ut og redusere antallet disker. 1 TB høres jo helt fantastisk ut, har faktisk lurt litt på når Hitachi skulle komme med ett svar på diskene fra Seagate og WD.

Lenke til kommentar
Mja, vi fikk flere gigahertz før CPU-produsentene kom med mer fokus på strømgjerrige og kjøligere prosessorer. Skulle gjerne sett mer fokus på driftssikkerhet i tillegg til større kapasitet på harddiskene.

6677986[/snapback]

Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode åoppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgittavprodusentene tilsier ganske lang levetid.

Har heller aldri opplevd ett ordentlig diskkrasj, men det var en stund utviklingen gikk veldig fort og endel av produsentene slet med påliteligheten(bla IBM). Dog tror jeg ikke at dagens disker er spesielt upålitelige så fremt de får nok kjøling og man ikke mishandler dem. Min erfaring er at jevnlig defragmentering ikke skader :)

Lenke til kommentar

Høres bra ut, og som dere andre sier så har vi stått lenge stille med samme kapasitet.

Nå jeg håper jeg også at 1TB harddisker får i alle minimum med 8Mb cache og forventer selv 16Mb cache. Den tiden da 8Mb cache (ikke så lenge siden) var nytt kjøpte jeg en ny disk pga. det, altså ytelsen. Men om det var så mye forskjell...

 

Uansett. 16Mb cache ville gjort seg, om ikke mere.

Lenke til kommentar

Jeg synes hastigheten har utviklet seg veldig lite i forhold til kapasiteten på harddiskene de siste årene. Nå sitter jeg ikke på noen konkrete, håndfaste tall, men jeg synes å huske at Quantum Fireball-disken på 500MB som jeg eide en gang tidlig på 90-tallet snurret med 5400 RPM og med tanke på at dagens disker bare snurrer på 7200 synes jeg dette er en meget treg utvikling sammenlignet med kapasiteten.

 

Hvis hastighet hadde utviklet seg like fort som kapasitet, skulle vi hatt disker med rundt 1.5 millioner RPM i dag. Det hadde vært noe. :)

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar
Høres bra ut, og som dere andre sier så har vi stått lenge stille med samme kapasitet.

Nå jeg håper jeg også at 1TB harddisker får i alle minimum med 8Mb cache og forventer selv 16Mb cache. Den tiden da 8Mb cache (ikke så lenge siden) var nytt kjøpte jeg en ny disk pga. det, altså ytelsen. Men om det var så mye forskjell...

 

Uansett. 16Mb cache ville gjort seg, om ikke mere.

6678160[/snapback]

Vekk med liten Cache, inn med hybrid-harddisker. Skal ihvertfall kjøre en hybrid-harddisk på selve OSet. Jeg vil gjerne ha oppstartstider på mellom 1 og 2 sekunder, nå!

 

Hvis hastighet hadde utviklet seg like fort som kapasitet, skulle vi hatt disker med rundt 1.5 millioner RPM i dag. Det hadde vært noe. :)

6678201[/snapback]

Problemet er varmen og hvilken motor det er mulig å sette inn i et drev, sammen med hva diskene tåler. Faren for feil-lesing og feil-skriving økes også betraktelig.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode å oppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgitt av produsentene tilsier ganske lang levetid.

6678052[/snapback]

 

flaks?

 

Har hatt flere disker som har død ved normal bruk. De fleste fra alles yndling WD, men forrige tilfelle var en 9 mnd gammel Seagate disk som døde i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode å oppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgitt av produsentene tilsier ganske lang levetid.

6678052[/snapback]

 

flaks?

 

Har hatt flere disker som har død ved normal bruk. De fleste fra alles yndling WD, men forrige tilfelle var en 9 mnd gammel Seagate disk som døde i fjor sommer.

6678371[/snapback]

 

Mulig, men returratene hos de store produsentene er såvidt meg bekjent ikke så store,og personlig har jeg 21 harddisker i drift nå. Skal mye til å ha så mye flaks :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...