Gå til innhold

PC-en fyller år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Barske greier ja..

 

Har en pc hjemme med noe av samme system.. den har også kun to diskettstasjoner og ingen harddisk.. Tastaturet er også likt det på maskinen på bilde, og det sitter med RJ45 plugg i fronten på maskinen :) Men min har skjerm innebygget i samme kasse da, ikke sånn fancy ekstern sak :p

Lenke til kommentar
Oi...ingen harddisk.

 

Skulle vært artig og prøvd en slik idag og prøvd å åpne et word dokument for å se hvor tregt det gikk.

6670676[/snapback]

 

Et WP-dokumwnt fra den tiden tror jeg ikke ville tatt så veldig mye lengre tid...

6670692[/snapback]

 

Tenker på et dokument fra idag.

 

Kunne vært spennende å teste.

Lenke til kommentar

Mimre tid... Første PC jeg satt og tuklet på var en ITT Xtra med 8088 CPU, husker ikke specs, men den var en "versting" når den kom ut, stor skjerm med gultoner (ikke hvit eller grønn, men gul skrift). 2stk 5,25" diskettstasjoner, ingen hard disk og 256K base mem var det vel. Ingen hard disk på den heller. hehe

 

Fatter kjøpte vel denrundt 1983 eller tidlig 84 tror jeg, så da var jeg ti år og satt og spillte sjakk blant annet der. Sjakkbrikkene var bokstaver! Pacman var også populært og der var Pacman'en også bokstaver. Alt gikk uten "grafikk", kun rene ASCII tegn! Det var gode gamle dager det! :lol:

 

Hmmm, bootet fra diskett med Dos 2.11 var det vel. ;) hehe

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Tenker på et dokument fra idag.

 

Kunne vært spennende å teste.

 

Ville ikke fungert, to vidt forskjellige standarder på dokument håndtering + de gamle maskinene ville ikke forstått formateringer av etc.

 

Husker derimot at fattern kjøpte seg lisens på Word Perfect og Lotus 123 (regneark program ala excel).

Lenke til kommentar

Har en übergammel sak på loftet hjemme. Må ha vært en toppmodell. 640kb ram, 10mb hd, dos 3.11 og ega skjerm! Tror faktisk den virker fremdeles. Er dessverre form-virus på den, noe som gjør at bokstavene faller til bunnen av skjermen hvis man bruker command.com. Hehehe...

Endret av festhk
Lenke til kommentar

Ozelot: Jeg tror ikke noen av programmene som støtter dagens doc-format kan kjøre på en så gammel PC eller så gamle OS som den brukte. Selv nyere versjoner av DOS (5.++) er vanskelig å få inn på en sånn.

 

*mimre* Husker min 8088 med 4,77MHz, 640kiB ram og 10MB harddisk. Harddisken var i 5,25" format og var dobbelt så høy som en CD-rom. Skjermen var 12" sort/grønn monokron CRT. 5,25" floppystasjonen tok opp til 360kiB disketter. PCen ble oppgradert med mus på slutten av 80-tallet for å gjøre den til den ultimate spillemaskinen, altså til "snake" og et spill der man skulle skyte ned fallskjermhoppere med en kanon. Husker ikke navnet på det sistnevnte spillet men her er noe som ligner, bare at det er i farger og for mobiltelefoner. Jeg programmerte en del i basic med den maskinen. Fikk den til å regne ut ligninger og lage 2D og 3D-grafer av matematiske funksjoner. Jeg kunne sette den til å regne når jeg gikk for å spise middag og komme tilbake til en ferdig utregnet graf. Fikk oppgradert den fra DOS 2.11 til 4.21 og doblet harddiskplassen med et eller annet triks.

Lenke til kommentar

Har en slik som bare er ett tastatur som kobles til tven, med slik megasvære disketer :p

Pappa brukte den igjenom jobb, har internett muligheter der også. Men det var ikke store farta, var slik at man måtte vente mange sekunder for å få opp noen bokstaver :p

 

Samt hadde vi en slik maskin med kunn gul skrift og svart bakgrunn. Vi hadde ett dart spill på det som var morsomt, ellers har vi da den gode gamle 486 maskina <3

 

*edit*

Oppfordrer alle å gi pc'en en god klem og en bursdagssang :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Første PC'n jeg brukte hadde ikke noen harddisk, var vel en 8088 på 8 MHz, med 512KB RAM og 2 x 5.25" 360KB floppy drives. Skjermkort og monitor var vel CGA (max 4 farger på skjermen).

 

Forøvrig var jeg enda mer primitiv enn det mht til min første datamaskin (som ikke var en IBM-kompatibel PC vel å merke), da hadde jeg jo bare kassettspiller. (ZX Spectrum med 48KB RAM ;) )

Lenke til kommentar
Øyh! Noen som skal selge en slik gammel IBM? Ikke så nøye om han virker, emn må se ganske pen ut, med frintene i behold.

 

Begynner å forme seg en HTPC tank i hodet nå...

6670934[/snapback]

 

Har en IBM PS/2 mod.30 liggende i kjelleren hvis det er interessant.

286 cpu på noen få mhz (husker ikke nøyaktig)

2 MB RAM

20 MB HDD

1x5,25" FDD

1x3,5" FDD

EGA-Grafikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...