Gå til innhold

Tilbyr bærbar til under 4000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vell lagrene som tømmes for gamle hovedkort o.l Som gjør at de greier å presse prisene så lavt.

Er vell en grei pc til en student med dårlig rå. Man trenger ikke 512mb minne, men selvsagt er det anbefalt viss man liker at ting ser pent ut ;)

 

Viss du kikker på bruktmarkedet, tror jeg du blir overasket, for en del dårligere maskiner selges dyrere enn dette!

Lenke til kommentar
Man trenger ikke 512mb minne, men selvsagt er det anbefalt viss man liker at ting ser pent ut ;)

6653231[/snapback]

Man trenger ikke PC heller, går greit med penn og papir...

En PC med 256MB ram går rimelig treigt, og de som bruke sånne maskiner får jo vanligvis ganske mye spyware og annen skit på maskinene, som bare gjør det treigere med så lite RAM.

 

Uansett er det jo kjekt med billig maskin for de som absolutt ikke har råd til noe bedre. Spørs vel hvor lenge en sånn maskin holder til skolebruk, med tanke på at den skal fraktes mye rundt.

Hadde vært fint hvis HW kunne få tatt en test av den kanskje?

Lenke til kommentar

Den så jo ikke så halvgal ut den der. Legg til en brikke med 512MB fra ca 370kr, trådløst nettverkskort fra ca 98kr, PC-veske fra clas olsson fra 119kr, 1GB minnepinne fra ca 170kr, en optisk mus fra 56kr Webkamera fra 83kr og headset fra 41kr. og TV-kort fra 344kr så er man ganske godt utstyrt for bare 5276kr. Til og med hybel-TV får man med på kjøpet. Slett ikke verst.

 

Det eneste jeg savner på denne er DVD-brenner og det koster fra 680kr.

Lenke til kommentar

jau :!:

 

en bærbar pc til under 8000 tror jeg aldri jeg hadde blitt fornøyd med og denne er halvparten av min minimum sum.. kjøper heller en ny blyant og papir ;) og et leksikon så er du klar for skolen ;) tipper også man kan klare å slå opp fortere i leksikon enn de pcene klarer å få frem google søkeresultater :p dvs alt for lite ram.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke 512mb minne, men selvsagt er det anbefalt viss man liker at ting ser pent ut ;)

6653231[/snapback]

Man trenger ikke PC heller, går greit med penn og papir...

En PC med 256MB ram går rimelig treigt, og de som bruke sånne maskiner får jo vanligvis ganske mye spyware og annen skit på maskinene, som bare gjør det treigere med så lite RAM.

 

Uansett er det jo kjekt med billig maskin for de som absolutt ikke har råd til noe bedre. Spørs vel hvor lenge en sånn maskin holder til skolebruk, med tanke på at den skal fraktes mye rundt.

Hadde vært fint hvis HW kunne få tatt en test av den kanskje?

6653249[/snapback]

Dersom man tar bort alt unødvendig bling-bling i WinXP eller kjører Windows 2000, så funker 256MB helt fint. Alternativt at man legger inn en av de mindre krevende Linux distroene.

 

Alt i alt ett fint tilbud. For mange er det også ett poeng at de kan gå i en butikk å kjøpe datautstyret, da er Elkjøp ett OK alternativ så lenge man er bevisst på hva man kjøper. Problemet er dog at Elkjøp etc har en tendens til å reklamere med "super-maskiner" selvom alle spec's tilsier det motsatte og på den måten lurer folk.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Nå den er jo ikkje so dårlig denne pcen .

Den leveres med pentium m 1,6 som er er ein dothan? stemmer ikkje dette?

Burde holde i massevis da denne pcen neppe er tiltenkt spill

Videre bruker den sikker eit unichrome chipset som burde holde til det meste av lett grafikk og gamle spill. Og 256 mb ram . Vel Xp klarer og kjøre brukbart med 128 so 256går sikkert greit det:)

Trur nok denne vil holde godt til formålet sitt, nemleg Student pc

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om de spesifikasjonene som Snekker`n fant her er riktige.

Men hvis de er det så stemmer vel ikke den pcen til Elkjøp helt??

 

 

http://www.nfk.no/ncms.aspx?id=01123192-70...-CBFC14179500,0

 

 

 

 

Retningsgivende minstekrav til maskinvare for bære-pc-er

o    CPU for mobilt bruk, fortrinnsvis med to-kjerne teknologi

o    4 timer batterilevetid ved normal bruk

o    Nettverkskort både for

§    fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet)

§    trådløst nettverk (støtter IEEE 802.11b, IEEE 802.11g)

o    CD/DVD leser og brenner

o    40 Gb harddisk

o    512 Gb internminne samt en ledig sokkel for utvidelse.

o    Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht. punkt-tetthet, lysstyrke og kontrastforhold

o    lydkort

o    3 stk USB-2.0-tilkoblinger

o    Firewire tilkoblinger

o    utgang for ekstern skjerm

o    vekt mindre enn 3.0 kg

o    Peker-enhet skal være inkludert (plate, styrepinne eller begge deler)

 

Det settes krav til lavt støynivå.  Kjølevifte skal ikke være hørbar ved normal bruk.

 

Opsjoner

Brukerstøtte (Utvidet brukestøtte).

Veske/ryggsekk.

Sikringslenke.

Ekstra batteri.

 

Oppsett

Maskinen skal leveres med harddisk i to partisjoner

Det skal være ferdig installert operativsystem og programvare på c-partisjonen ifølge spesifikasjon.  D-partisjon skal brukes for datalagring og må være uberørt av en systemgjenopprettting.

 

Programvare som leveres pre-installert på datamaskinen ifølge avtale:

Operativsystem: Microsoft XP professional med nyeste patcher.

Kontorstøttepakke: OpenOffice.org (siste tilgjengelige versjon)

Antivirus: F-Secure Client security (* Se merknad om lisensavtale).

Spionvarescanning: F-Secure  (* Se merknad om lisensavtale)

Nettleser:  Internet Explorer (siste versjon og nyeste patcher).

Nettleser:  Mozilla Firefox (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål)

Nettleser: Opera (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål)

CD/DVD brenneprogram (evt. som er bundlet med maskinvaren).

Kalkulator: (Spesifiseres innen 15. august)

Grafikk/tegneprogram: Inkscape

Adobe Reader

Flash Player

Java VirtualMachine

QuickTime Player

RealPlayer

MSN

Skype

6533049[/snapback]

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Legg til en brikke med 512MB fra ca 370kr

6653287[/snapback]

Hvor vanskelig er det egentlig for en gjennomsnittsstudent å sette inn en rambrikke selv?

 

Ellers så fant jeg mer spesifikasjoner hos pcworld.co.uk, og der står det at brikken som allerede er i, er DDR333, du hadde valgt DDR2. Og iom at det allerede er en 256-brikke, trenger man vel ikke mer enn en til, som starter på 155 kr?

Lenke til kommentar
En PC med 256MB ram går rimelig treigt, og de som bruke sånne maskiner får jo vanligvis ganske mye spyware og annen skit på maskinene, som bare gjør det treigere med så lite RAM.

Hei ! :mad:

 

Jeg plukket tidlig i sommer opp en IBM T22 fra ebay for ~$200 med 256 MB RAM og den drar W2k i full fart.

 

http://www.notebookshop.homepage.t-online....22/PICT0007.JPG

 

Intel Mobile Pentium III 900 MHz

S3 Savage IX8+ video controller with 8MB

14.1" TFT display with 1024x768 resolution

256 MB PC-100 memory

DVD-ROM drive

Intel PRO/100 SP Mobile Combo Adapter

 

Men fordelen min laptop har over Elkjøp er at jeg kan slenge rundt på den så mye jeg vil, både fordi det er en pansret IBM og fordi jeg betalte så lite for den at den er "expendable".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...