Gå til innhold

AMD leverer billig-dobbelkjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis AMD gjør alvor av 4X4, i 2XAm2 X2, så kan man bygge seg rimelig quadro, hvis jeg ikke har misforstått noe i det siste...

6653011[/snapback]

Jeg tror ikke det skal gå siden AMD ikke har koherente HT-busser på X2-serien hittil. De har sagt at prosessorer for 4x4 vil selges som egne produkter, i to-pakninger. Disse skal ha koherente HT-busser. Det er foreløbig uvisst hvilke modeller som kommer til 4x4, men jeg gjetter på 1-3 toppmodeller i starten og at det utvides til kanskje 5-8 av de beste prosessorene etter noen måneder.

 

X2 3600+ blir sikkert en sterkt konkurrent til intels billigste dobbeltkjerne, Pentium D 805.

Lenke til kommentar
Hvis AMD gjør alvor av 4X4, i 2XAm2 X2, så kan man bygge seg rimelig quadro, hvis jeg ikke har misforstått noe i det siste...

6653011[/snapback]

Jeg tror ikke det skal gå siden AMD ikke har koherente HT-busser på X2-serien hittil. De har sagt at prosessorer for 4x4 vil selges som egne produkter, i to-pakninger. Disse skal ha koherente HT-busser. Det er foreløbig uvisst hvilke modeller som kommer til 4x4, men jeg gjetter på 1-3 toppmodeller i starten og at det utvides til kanskje 5-8 av de beste prosessorene etter noen måneder.

 

X2 3600+ blir sikkert en sterkt konkurrent til intels billigste dobbeltkjerne, Pentium D 805.

6653097[/snapback]

Viss man kjører Windows må man ha 2 lisenser, for en vanlig lisens dekker kunn 2 kjerner :(

Lenke til kommentar
Hvor mye vil en så begrenset cache kneble disse CPUene, 256kb pr kjerne er jo relativt lite?

6653189[/snapback]

Det er forresten 8 ganger så mye L2 cache som du skriver: 256kB.

Test: L2-størrelse på AMD K8 = lite viktig

 

Viss man kjører Windows må man ha 2 lisenser, for en vanlig lisens dekker kunn 2 kjerner  :(

6653200[/snapback]

Windows 2000 og XP Home ja (hvis det ikke er noen patcher jeg ikke vet om). Men på Windows XP pro, Vista Home premium og oppover skal det gå med 4 kjerner fordelt på to sokler. Linux har ikke noen kunstig begrensning på antall kjerner, men det finnes en teknisk grense som ligger så høyt at det er irrelevant for desktop i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
Hvor mye vil en så begrenset cache kneble disse CPUene, 256kb pr kjerne er jo relativt lite?

6653189[/snapback]

Det er forresten 8 ganger så mye L2 cache som du skriver: 256kB.

Test: L2-størrelse på AMD K8 = lite viktig

jo, det skulle sef være byte og ikke bit.

 

Fra testene i den tråden, ser det kun ut til å være spill cache betyr noe og denne CPUen er vel neppe myntet på gamere.

Lenke til kommentar
Hvor mye vil en så begrenset cache kneble disse CPUene, 256kb pr kjerne er jo relativt lite?

6653189[/snapback]

Det er forresten 8 ganger så mye L2 cache som du skriver: 256kB.

Test: L2-størrelse på AMD K8 = lite viktig

jo, det skulle sef være byte og ikke bit.

 

Fra testene i den tråden, ser det kun ut til å være spill cache betyr noe og denne CPUen er vel neppe myntet på gamere.

6653268[/snapback]

Ja den er nok ikke beregnet på kravstore spillere. De bør nok satse på en kraftigere modell. Uansett så er forskjellen veldig liten med ulik L2-cache. Høyere frekvens vil nok gi større forskjell.

 

Jeg vil tro at den omtalte cpuen vil være mer enn tilstrekkelig for de som gjør kontorarbeid og ikke alt for krevende video-redigéring.

Lenke til kommentar

Dette blir vel egentlig 2stk sempron kjerner i bunn og grunn. Lurer på om den klokker godt jeg. Jo mindre cache jo bedre klokker de somregel. Disse prosessorene kan jo være alt mulig av modeller bare med store deler av cache'n sin defekt og dermed spart opp over tid å lansert som en billig modell med mindre cache.

Lenke til kommentar
Dette blir vel egentlig 2stk sempron kjerner i bunn og grunn. Lurer på om den klokker godt jeg. Jo mindre cache jo bedre klokker de somregel. Disse prosessorene kan jo være alt mulig av modeller bare med store deler av cache'n sin defekt og dermed spart opp over tid å lansert som en billig modell med mindre cache.

6654827[/snapback]

Sempron har da samme kjerne som Athlon64, bare at en del av L2-cachen er skadet. Så den omtalte cpuen er nok fra samme wafer som resten av X2-serien. Men som du sier, så kan du muligens være heldig å få en slik som for eksempel er beregnet på 2,6 GHz men har for mye defekt cache. Så noen kan nok overklokkes langt.

 

Husk også at AMD har dobbelkjerne og ikke to kjerner på sokkelen.

Lenke til kommentar

AMD sine dobbeltkjerner har ikke delt L2 nei. Men det er ikke nødvendigvis noen ulempe. Det har også sine fordeler. Etter min mening er delt L3 mer idéellt. PS. Core 2 Duo har delt L2 men synkronisering (cache coherency) skjer via FSB likevel. På AMD sine dobbeltkjerner skjer ikke cache coherency via noen ekstern buss. Det skjer via den interne crossbaren.

Lenke til kommentar
Dette blir vel egentlig 2stk sempron kjerner i bunn og grunn. Lurer på om den klokker godt jeg. Jo mindre cache jo bedre klokker de somregel. Disse prosessorene kan jo være alt mulig av modeller bare med store deler av cache'n sin defekt og dermed spart opp over tid å lansert som en billig modell med mindre cache.

6654827[/snapback]

Sempron har da samme kjerne som Athlon64, bare at en del av L2-cachen er skadet. Så den omtalte cpuen er nok fra samme wafer som resten av X2-serien. Men som du sier, så kan du muligens være heldig å få en slik som for eksempel er beregnet på 2,6 GHz men har for mye defekt cache. Så noen kan nok overklokkes langt.

 

Husk også at AMD har dobbelkjerne og ikke to kjerner på sokkelen.

6655009[/snapback]

 

Jada jada. Picky Picky :p

 

Jeg tenkte mer som OM man hadde hatt 2 Sempron kjerner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...