Gå til innhold

Test: Sony Ericsson M600i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

okay, here goes:

 

- Nevnes ikke et ord om at mobilen ikke har joystick/d-pad, noe som plager mange brukere.

 

Alt i alt er denne Symbian-versjonen ganske genial, og gir deg nesten uante muligheter hvis du benytter deg av muligheten til å legge inn ekstra programmer.

Er symbian-versjonen genial eller grensesnittet UIQ 3.0?

 

Med tanke på at du også kan utvide med et nytt minnekort på opp til 1 GB burde du altså ha nok av lagringsplass.

I andre mobiler kan man ha 2 gb og 4 gb. Her må man holde seg til 1 gb. Kanskje på tide å sette opp lista litt..? Jeg synes det er for dårlig å bruke M2 foreløpig i hvert fall.. Irriterer meg at SE har gjort denne mobilen dårligere bare for at den ikke skal kunne konkurrere med W950i på musikk.

 

Forstår overhodet ikke 5'ern på Maskinvare og Tilbehør i hvert fall..

 

Som dere kanskje skjønner er jeg blitt litt irritert på denne telefonen. SE hadde muligheten til å lage en genial internett-mobil, evt. en genial musikkmobil. De gjorde ingen av delene. De droppet å ha bra minnekort, de droppet wifi, de droppet edge og de droppet kamera. Det er lov å feile på en av områdene, om de er sterke på annet, men her feiler de på for mange punkter.

 

For det er vel en internett-mobil dette ble markedsført som?

 

Hadde denne hatt wifi og edge, evt. et 2mpx kamera i god SE-stil, hadde denne ligget i lomma nå og ikke N80. Personlig er jeg altså ikke enig i 5'ern.

 

edit:

En smarttelefon med trykkfølsom skjerm og fullt tastatur - som er like tynn som en Razr? Det kan ikke slå feil.

Etter hva jeg har lest på forumet har salget vært elendig av M600i. Altså slo det feil:)

Lenke til kommentar
okay, here goes:

 

- Nevnes ikke et ord om at mobilen ikke har joystick/d-pad, noe som plager mange brukere.

 

Alt i alt er denne Symbian-versjonen ganske genial, og gir deg nesten uante muligheter hvis du benytter deg av muligheten til å legge inn ekstra programmer.

Er symbian-versjonen genial eller grensesnittet UIQ 3.0?

 

Med tanke på at du også kan utvide med et nytt minnekort på opp til 1 GB burde du altså ha nok av lagringsplass.

I andre mobiler kan man ha 2 gb og 4 gb. Her må man holde seg til 1 gb. Kanskje på tide å sette opp lista litt..? Jeg synes det er for dårlig å bruke M2 foreløpig i hvert fall.. Irriterer meg at SE har gjort denne mobilen dårligere bare for at den ikke skal kunne konkurrere med W950i på musikk.

 

Forstår overhodet ikke 5'ern på Maskinvare og Tilbehør i hvert fall..

 

Som dere kanskje skjønner er jeg blitt litt irritert på denne telefonen. SE hadde muligheten til å lage en genial internett-mobil, evt. en genial musikkmobil. De gjorde ingen av delene. De droppet å ha bra minnekort, de droppet wifi, de droppet edge og de droppet kamera. Det er lov å feile på en av områdene, om de er sterke på annet, men her feiler de på for mange punkter.

 

For det er vel en internett-mobil dette ble markedsført som?

 

Hadde denne hatt wifi og edge, evt. et 2mpx kamera i god SE-stil, hadde denne ligget i lomma nå og ikke N80. Personlig er jeg altså ikke enig i 5'ern.

 

edit:

En smarttelefon med trykkfølsom skjerm og fullt tastatur - som er like tynn som en Razr? Det kan ikke slå feil.

Etter hva jeg har lest på forumet har salget vært elendig av M600i. Altså slo det feil:)

6646537[/snapback]

 

For det første støtter denne telefonen opp til 4gb, det finnes bare ikke M2-kort i denne størrelsen på markedet enda.

 

Skjønner ikke hva du mener med at den har solgt så dårlig, der jeg jobber har jeg allerede solgt flere av denne enn jeg noengang solgte av p900 og p910. Til sammenligning har jeg ikke solgt noen E60 eller E61 fra Nokia

Lenke til kommentar
For det første støtter denne telefonen opp til 4gb, det finnes bare ikke M2-kort i denne størrelsen på markedet enda.

 

Skjønner ikke hva du mener med at den har solgt så dårlig, der jeg jobber har jeg allerede solgt flere av denne enn jeg noengang solgte av p900 og p910. Til sammenligning har jeg ikke solgt noen E60 eller E61 fra Nokia

6646655[/snapback]

Ja, dårlig formulert av meg. Selvfølgelig har den mulighet for 4 gb, men hvilken rolle spiller det når vi ikke får mer enn 1 gb før til neste år. Da tar det nok en stund før vi ser 4 gb. For dårlig.

 

Salgstallene har jeg ingen personlig erfaring med. Bare refererer til det Snubbel sa i en annen tråd, kan prøve å finne det.

Lenke til kommentar

Arehei, alle (vel nesten alle) de funksjonene du etterlyser finnes i den kommende p990i telefonen. m600i er ment som et mellomledd mellom de vanlige telefonene, og super-telefonen p990i. Hadde SE gitt m600i alle funksjonene som p990i har, ville den endt opp med å være like dyr, og utkonkurrert sine egne modeller.

 

Grunnen til at SE valgte M2 har nok fint lite med å skalere den ned i forhold til w950i å gjøre, og heller mer med plass, ettersom M2 er knøttlite. Trenger du en smarttelefon, som kan utkonkurrere musikkspilleren din, ender man igjen på p990i, som bruker MS Duo. Det er ikke vits å lage 2 like telefoner...

Lenke til kommentar

Fin test.

 

Synd golf spillet ikke fungerte, for det er meget bra!

 

Vel, arehei hadde noen velvalgte kommentarer til denne mobilen.

Først tror jeg vi skal se hva slags mobil dette er, og hvilket segment den er ment for.

Wifi er droppet for å ikke konkurere med P990.

Kamera er droppet pga business segmentet, mange bedrifter, som min, har kamera forbud.

 

De droppet å ha bra minnekort

M2 er en ny standard som kommer i alle nye SE modeller, vi vil se 2Gb neste år f.eks.

:)

 

For det er vel en internett-mobil dette ble markedsført som?

Ja, en business model, med fokus på E-post spesielt.

 

Helt grei karakter på denne modellen, liker den i hvit, men UIQ er ikke helt min greie, ei heller smart mobiler, så får slite med K800 frem mot jul.

:)

Lenke til kommentar
Arehei, alle (vel nesten alle) de funksjonene du etterlyser finnes i den kommende p990i telefonen.

Ja, det kan godt være, men det hjelper vel ikke M600i noe det?

 

P990i er en proffmobil som også er altmuligtelefon. Med A2DP, wifi, greit kamera osv så klarer den det bra. Den satser på alle områder, og klarer det fint.

 

M600i derimot, satser kun på et område så vidt jeg har forstått, og klarer ikke engang det bra. Er det en internett-telefon skulle de hatt med wifi eller edge.

 

M2 er knøttlite ja, og størrelsen er en av de få positive tingene med M600i, men ville nok heller valgt en mobil som var 1% større (kan da vel ikke være mer enn som så?) men med mulighet for 4 ganger mer minne.

 

For meg blir M600i en telefon som gjør det greit på generelle ting, men som overhodet ikke imponerer om man stiller sterke krav til den.

 

edit: Hva forsvarer prisen på 3700 kr?

 

edit2:

 

Wifi er droppet for å ikke konkurere med P990.

Kamera er droppet pga business segmentet, mange bedrifter, som min, har kamera forbud.

Selv om det er for å ikke konkurrere med P990 så er vel ikke det noen unnskyldning? Tenk om Nokia skulle utelatt wifi i N91, N80, E60 osv bare fordi f.eks. N93 kommer med wifi nå. Kamera forstår jeg forsåvidt litt bedre.

 

M2 er en ny standard som kommer i alle nye SE modeller, vi vil se 2Gb neste år f.eks.

Jeg vet hva M2 er. Det gjør det ikke bedre av den grunn.

 

(jeg skriver for mye og da blir det ofte usammenhengende)

Lenke til kommentar

Flott test. At den mangler Wi-Fi er litt dumt, men den har vel trådløst nettverk? Veldig få som er klar over det, med Sony Ericssons P-serie + Opera = trådløst nettverk. Har selv surfet på nettet over BT og det fungerer utmerket. Eneste problemet er at det er veldig lite BT nettverk å finne og telefonen har bare 10 meter rekkevidde, men til hjemmebruk fungerer det fint å surfe hvis bluetoothen ikke er så langt unna :)

Lenke til kommentar

Et par faktafeil i testen. Internminnet skal være på 80 MB, og skjermens fysiske størrelse 2,6".

 

Ser M2 fortsatt er en debatt, og at arehei mener denne standarden er noe møkk. Om du åpner øynene litt kan du legge merke til at kortet er dobbelt så raskt som alle SD-kortene og bruker mindre strøm, så selve standarden er det ikke noe noe i veien med. :)

Lenke til kommentar

Det er Sony Ericsson selv som oppgir minnet til 60 MB, men det er mulig at det er 80 MB hvis man inkluderer den plassen som OS tar opp.

Hvis man regner ut den diagonale størrelsen på skjermen, som er 64,404968752418473632860438157476 millimeters = 2,53562869 inch. Altså litt nærmere 2,5 enn 2,6. Men for all del, kanskje mine tall fra begynnelsen av er feil

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke det karakterer på første siden?

 

 

Kan også legge til at denne telefonen ligger på værstinglista når det kommer til SAR-verdier. Denne har en verdi på 1,15.

 

"SAR verdier over 0,25 W/kg ( omregnet til Europeisk målestokk) kan være medvirkende til de ubehagelige symptomer ved bruken av mobiltelefoner, især i forbindelse med lange daglige telefonsamtaler"

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kritisert M2 for hvordan kortet er på strøm, størrelse osv.. Det er sikkert et nydelig kort på alt annet enn lagringsplass, men for meg er lagringsplass, utrolig overraskende, det viktigste på et minnekort.

 

Det er klart at dette minnekortet er bedre på enkelte områder, men tror nok kapasiteten er viktigst for mange.

 

M2 er muligens fremtidens brikke, men når den fortsatt er så umoden som den er bør de vente med å bruke den.

 

regner med at dette forklarte det jeg mener, for nåååååå orker jeg snart ikke syte mer om m2 :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kritisert M2 for hvordan kortet er på strøm, størrelse osv.. Det er sikkert et nydelig kort på alt annet enn lagringsplass, men for meg er lagringsplass, utrolig overraskende, det viktigste på et minnekort.

 

Det er klart at dette minnekortet er bedre på enkelte områder, men tror nok kapasiteten er viktigst for mange.

 

M2 er muligens fremtidens brikke, men når den fortsatt er så umoden som den er bør de vente med å bruke den.

 

regner med at dette forklarte det jeg mener, for nåååååå orker jeg snart ikke syte mer om m2 :)

6649333[/snapback]

1GB vil holde til 99,9% av kjøperne av denne telefonen. Og ar du irriterer deg over denne telefonen er vel ene og alene for at det står Sony Ericsson og ikke Nokia på den?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...