Gå til innhold

7600 GT med HDMI-utgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det slik at bildesignalet i HDMI-kabelen følger samme standard som DVI, foruten om at HDMI har en slags DRM beskyttelse innebygget.

 

Når det gjelder lydsignalet derimot lurer jeg på om det går en kabel fra lydkortet til skjermkortet for å få både bilde og lyd i HDMI kabelen? Blir det da noen konvertering av det digitale lydsignalet fra SPDIF til HDMI-standarden, eller der dette det samme signalet (slik som for bilde)? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at det sies at skjermkortet og TVen på støtte samme versjon av HDCP for at de skal virke sammen. Det er ikke nok at begge har HDMI-tilkobling.

 

Ellers er jeg også spent på hvordan de gjør det med lyden. Jeg ser heller ingen tilkobling på skjermkortet. (Den kan vel ikke være den stusselige 2-pin tilkoblinga like bak HDMI-porten?)

Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at det sies at skjermkortet og TVen på støtte samme versjon av HDCP for at de skal virke sammen. Det er ikke nok at begge har HDMI-tilkobling.

 

Ellers er jeg også spent på hvordan de gjør det med lyden. Jeg ser heller ingen tilkobling på skjermkortet. (Den kan vel ikke være den stusselige 2-pin tilkoblinga like bak HDMI-porten?)

6634554[/snapback]

Jo, det er det... SPDIF input er bare 2-pin... signal og jord...

Lenke til kommentar

Er litt usikker nå....

Jeg har et 7950 GX2 som jeg har koblet til min tv (Pioneer PDP-434 plasma) både med VGA og DVI/HDMI (overgang).

Med VGA får jeg 1280x768 i oppløsning, men jeg synes bildet er litt matt og med blasse farger.

Med DVI/HDMI får jeg 720P som oppløsning, men da må jeg kompensere for overscan og skalere ned bildet til 1216x684 for at det skal passe til skjermen.

Noe som kan forklare hvorfor jeg ikke får samme oppløsning med DVI/HDMI som med VGA?

Vil dette bli annerledes med skjermkort som har direkte HDMI utgang?

Takker for svar!

 

Bildet er forøvrig mye skarpere med DVI/HDMI enn med VGA. Liker også farger, kontrastforhold etc. mye bedre.

Spesielt på film synes jeg forskjellen er stor.

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at det sies at skjermkortet og TVen på støtte samme versjon av HDCP for at de skal virke sammen. Det er ikke nok at begge har HDMI-tilkobling.

 

Ellers er jeg også spent på hvordan de gjør det med lyden. Jeg ser heller ingen tilkobling på skjermkortet. (Den kan vel ikke være den stusselige 2-pin tilkoblinga like bak HDMI-porten?)

6634554[/snapback]

 

Er det ikke bakoverkompatibelt? Jeg ville tror det mest fornuftige var at de kommuniserte med den nyeste standarden som alle enhetene i kjeden støttet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at det sies at skjermkortet og TVen på støtte samme versjon av HDCP for at de skal virke sammen. Det er ikke nok at begge har HDMI-tilkobling.

 

Ellers er jeg også spent på hvordan de gjør det med lyden. Jeg ser heller ingen tilkobling på skjermkortet. (Den kan vel ikke være den stusselige 2-pin tilkoblinga like bak HDMI-porten?)

6634554[/snapback]

Jo, det er det... SPDIF input er bare 2-pin... signal og jord...

6634708[/snapback]

 

Flott, da fant vi lyd-inn. Men Hvordan finner vi lyd fra skjermen til høyttalerne? Er det flere enn meg som ser tåpeligheten med å tvinge lyden via skjermkabelen på skjermkort?

Lenke til kommentar
Ett 7600GS med HDMI kontakt ville etter min mening vært det perfekte kort til en Media Center PC, hvorfor lager de ikke det?

6639590[/snapback]

Jeg har tenkt akkurat samme tanken. Det holder i massevis med 7600GS til 1080p, og kortene er såpass effektive at du kan ha en passiv kjøler på de. Ikke skal man spille noe særlig på en MediaCenter-PC heller.

 

Men så er det jo også et spørsmål om du virkelig trenger HDMI utgang når du kan kjøre bildet via DVI og lyden via SPDIF, jeg seg fordelen for de som er fornøyde med høytalerene i TVen. Men de fleste her på forumet klarer å lese manualen og koble en ekstra ledning fra pcen til TVen/forsterkeren. Rett meg om jeg tar feil, men DVI gir like godt bilde som HDMI utgangen og eneste fordelen er at du har lyd i samme kabel. :hmm:

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...