Gå til innhold

Lenovo ThinkPad med Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde vært fint om de kunne selge litt flere bærbare pc-er, i en mer variert prisklasse også da...

6632377[/snapback]

Det gjør de så absolutt, R-serien og Z-serien er relativt billige, mens X-serien er middels dyr og på toppen finner du T-serien.

 

Såklart litt variasjon innen modellene med p-modeller o.l.

Lenke til kommentar
Så får vi håpe det er marked for en slik løsning. Men hvem er kundegruppen for en slik spekk? Bedriftene har vel stort sett applikasjoner for PC?

6632373[/snapback]

En laptop med en x86-prosessor er en PC uansett hvilket operativsystem den kjører IMHO.

 

Veldig mange bedrifter benytter seg av diverse webapplikasjoner eller produserer dokumenter. Alt dette er fult mulig å gjøre på en laptop som kjører Linux. Selv om de holder på med utvikling, som jeg gjør til daglig, så er faktisk Linux ofte førstevalget om utvikleren selv får velge plattform, gitt at det finnes utviklingsverktøy.

 

Jeg kan bable i evigheter og vise til programvare for multiplattform som tilsvarer proprietære Windows-løsninger.

 

Edit: klarte å sitere feil :whistle:

Endret av hce
Lenke til kommentar

Jeg tror Wallmart prøvde noe tilsvarende for noen år siden og solgte konsument-PCer med Lindows (nå: Linspire) til en veldig billig penge. Salget gikk vist over all forventning og jeg husker ikke hvor mange titusner eller hundretusner av PCer de solgte med dette OSet.

 

Redigert: Billig bærbar fra Linspire og Wal-Mart

Wal-Mart, Microtel Ship $199 Lindows PC

 

Det er glimrende at Lenovo leverer en slik løsning. IBM Thinkpad har tidligere vært veldig enkle å sette opp med Linux på grunn av god driverstøtte, og det ser ut til at Lenovo gjør det ennå enklere.

 

Håper det i framtida blir flere som velger en lignende løsning og at det blir mulig å velge hvilket OS man vil ha med maskina, evt om man vil ha flere OS. F.eks som valg når man setter opp PC hos Dell.

Lenke til kommentar
Så får vi håpe det er marked for en slik løsning. Men hvem er kundegruppen for en slik spekk? Bedriftene har vel stort sett applikasjoner for PC?

6632373[/snapback]

En laptop med en x86-prosessor er en PC uansett hvilket operativsystem den kjører IMHO.

6632440[/snapback]

 

Ser alt som har skjerm og tastatur som en PC. Personal Computer gjelder også Apple maskiner IMHO. Er ikkeno mindre PC enn resten :p

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan denne maskinen konkurerer prismessig, med identisk maskin med windows pre-installert?

6632827[/snapback]

Jeg tipper det er noen hundrelapper å spare på det. Windows XP Home OEM koster fra 733 kr i prisguiden mens Suse Enterprise desktop har en veiledende pris på 50$ = 306 kr. Nå er det sikkert store rabatter for store volumavtaler for både Windows og Suse så den reelle prisdifferansen blir sikkert mindre. Men det gir kanskje en indikasjon på at det er snakk om noen få hundrelapper i forskjell.

 

Men husk at Suse EnterPrise Desktop inkluderer en rekke programmer man må kjøpe i tillegg hvis man velger windows. F.eks office, bilderedigeringsverktøy og masse annet.

Lenke til kommentar
desverre blir nok min første handling å legge inn en annen distro.

6633094[/snapback]

Ja, jeg forstår godt hva du mener. Smaken er som baken, alle har hver sin. Men det frister jo litt å støtte opp under slike lanseringer da hvis maskinvarespesifikasjonene er interessante: dvs. det er jo mye hyggeligere (for enkelte av oss) å heller la Novell få glede av pengene til videreutvikling av GNU/Linux og fri programvare fremfor at MS stikker av med kronene man må betale for et OS man uansett kanskje ikke har planer om å benytte. At det tilbys flere maskiner uten MS-skatt applauderes i hvert fall.

 

Dessuten er det fint at GNU/Linux-distribusjoner får PR og at Lenovo viser for "Hvermannsen" at laptoper ikke lenger er noe stort hinder for å få det til med fri programvare (mtp. drivere).

Lenke til kommentar
HP gjorde også et lite "stunt" for et par år siden ved å levere SUSE Linux 9.1 på Compaq nx5000. Dette var en bærbar maskin, men Linux-tilbudet ble faset ut relativt kjapt og det forble kun en midlertidig testperiode.

 

Lenovo er altså en av de første PC-leverandørene som tar steget inn på standard levering av desktop-Linux. Videre får vi observere hvorvidt dette er en bærekraftig utvikling hos selskapet eller om det kun blir midlertidig.

 

Desktop Linux? Sist jeg sjekket så var Thinkpad'en min bærbar... :hmm:

Lenke til kommentar

Godt å se at PC produsentene så smått begynner å oppgradere til linux. Det linux virkelig trenger er markedsandeler slik at programmer og drivere blir utviklet til linux. Slike ting som dette vil bidra enormt til dette.

 

Synes foresten det er rart de velger ati kort i en linux maskin, da nVidia driverne er en del bedre (i hvertfall var det slik).

Lenke til kommentar

Turgon: Jeg ble positivt overrasket over ATI-driverene i siste Ubuntu. Jeg har et hovedkort med integrert ATI grafikk og alt gikk som en lek både med Live-versjonen, den innstallerte versjonen, 32bit og 64bit-utgavene. Jeg har ikke prøvd noe 3D ennå, men innstallasjon og 2D har gått helt problemfritt. Dette er i hvertfall en stor forskjell fra forrige Ubuntu som ikke ville starte på maskina mi i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Turgon: Jeg ble positivt overrasket over ATI-driverene i siste Ubuntu. Jeg har et hovedkort med integrert ATI grafikk og alt gikk som en lek både med Live-versjonen, den innstallerte versjonen, 32bit og 64bit-utgavene. Jeg har ikke prøvd noe 3D ennå, men innstallasjon og 2D har gått helt problemfritt. Dette er i hvertfall en stor forskjell fra forrige Ubuntu som ikke ville starte på maskina mi i det hele tatt.

6635584[/snapback]

 

Innebygde ati drivere og ati kort som radeon 9200 og nedover er ikke noe problem fordi de har 3d støtte i open source driveren og vil dermed ha god 3d support ut av boksen. Disse kortene er faktisk bedre støttet enn tilsvarende nVidia kort. Når det gjelder nyere skjerkort må man bruke fglrx driveren som yter ganske dårlig i forhold til nVidia sine drivere (eller slik var det i hvertfall sist jeg så en test, men det begynner å bli en stund siden). Begge må vanligvis innstalleres etter installasjonen pga lisenser. Driverne som følger med gir bare 2d støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...