Gå til innhold

Windows Vista hackes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må innrømme at jeg er skeptisk til hele Windows Vista. Funksjoner har blitt fjernet og lanseringsdatoen utsatt... Er spent om det overhodet kommer ut..

6627879[/snapback]

 

Tviler ikke på at det kommer ut, men er glad for at de utsetter lanseringen inntil de er ferdig i stedet for å shippe et uferdig produkt.

 

@ artikkelen: Er bra å høre at sikkerhetsfeil rapporteres sånn at de kan fikses før lanseringen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Slike angrep ville blitt stoppet av brukerkontokontollen i Windows Vista, men problemet med den nye kontrollen i Vista er at en vanlig bruker ikke aner om han eller hun skal godta eller ikke godta om et bestemt program skal få lov å kjøre eller ikke.

Dette er vel ett generelt problem uansett OS? Dvs så lenge ett eller annet kryptisk filnavn dukker opp og spør om å bli kjørt. Det samme problem støter man på med brannmurer, de fleste aner ikke om IEXPLORE.EXE skal ha tilgang til internett eller ikke, sånt bortsett fra den philosofiske diskusjonen, så forstår de fleste av oss hva dette går i. Og jeg må innrømme at jeg har klødd meg i hodet fra tid til annen selv under install av drivere i Vista Beta, ikke alle filnavnene er like åpenbare som IEXPLORE.EXE :) Dette gjelder forsåvidt også i Ubuntu..

Lenke til kommentar

Forskjellen på linux og windows er at linux faktisk gir brukeren full kontroll. Derfor er det ganske logisk at root-login gjør at du kan herpe ganske mye.

 

Derimot er windows bygget slik at brukeren skal beskyttes mot seg selv. Det er jo dette MS skryter slikt av og kaller sikkerhet.

 

Hele poenget med hacken er jo at vista ikke skal kunne kjøre uautorisert programvare.

Lenke til kommentar
Forskjellen på linux og windows er at linux faktisk gir brukeren full kontroll. Derfor er det ganske logisk at root-login gjør at du kan herpe ganske mye.

6628236[/snapback]

Det er akkuratt det Vista gjør jo... :roll:

 

Alle brukere er begrensede brukere, og for å gjøre endringer i systemet så må du logge inn Administrator. UAC kalles dette systemet i Vista.

Lenke til kommentar
Uansett så håper jeg at de leverer et stabilt og sikkert OS denne gangen.

 

Offtopic: Er selv veldig spent på Apples presentasjon av Leopard i kveld.

6628637[/snapback]

Ja, har kjørt OS X Tiger på pcen min en måned, og hadde aldri trodd at OS X ville være så bra. Hvis Apple bare hadde gjort noe for å gjøre MAC mer gamervennlig, hadde den neste pcen min blitt MAC.

 

Håper bare det blir noe ut av Cider.

 

http://www.transgaming.com/index.php?modul...display&ceid=24

Endret av Kris R
Lenke til kommentar
Uansett så håper jeg at de leverer et stabilt og sikkert OS denne gangen.

 

Offtopic: Er selv veldig spent på Apples presentasjon av Leopard i kveld.

6628637[/snapback]

Ja, har kjørt OS X Tiger på pcen min en måned, og hadde aldri trodd at OS X ville være så bra. Hvis Apple bare hadde gjort noe for å gjøre MAC mer gamervennlig, hadde den neste pcen min blitt MAC.

6628849[/snapback]

Leste jeg rett? OSX på pc? Nyeste versjon eller den gamle "developers preview" versjonen?
Lenke til kommentar
Uansett så håper jeg at de leverer et stabilt og sikkert OS denne gangen.

 

Offtopic: Er selv veldig spent på Apples presentasjon av Leopard i kveld.

6628637[/snapback]

Ja, har kjørt OS X Tiger på pcen min en måned, og hadde aldri trodd at OS X ville være så bra. Hvis Apple bare hadde gjort noe for å gjøre MAC mer gamervennlig, hadde den neste pcen min blitt MAC.

6628849[/snapback]

Leste jeg rett? OSX på pc? Nyeste versjon eller den gamle "developers preview" versjonen?

6628913[/snapback]

Funker fett det, du kan opp til 10.4.7 (10.4.6 på maskiner med AMD). Dessverre benytter den bare 10.4.5-kernelen.

Lenke til kommentar
Måtte også kjøre Vista i admin modus for at det var noe problem...

 

For å si det sånn... Åpner du opp root-kontoen på Linux-boksen din så den alt utenom sikker den og....

6628176[/snapback]

 

Ja, om jeg forstår artikkelen riktig må et program kjøres i admin-modus, det er vel ikke så mye de får gjort med det? Kjører du ondsinnet kode i admin-mode er du vel ute å kjøre uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Uansett så håper jeg at de leverer et stabilt og sikkert OS denne gangen.

 

Offtopic: Er selv veldig spent på Apples presentasjon av Leopard i kveld.

6628637[/snapback]

Ja, har kjørt OS X Tiger på pcen min en måned, og hadde aldri trodd at OS X ville være så bra. Hvis Apple bare hadde gjort noe for å gjøre MAC mer gamervennlig, hadde den neste pcen min blitt MAC.

 

Håper bare det blir noe ut av Cider.

 

http://www.transgaming.com/index.php?modul...display&ceid=24

6628849[/snapback]

 

Hvis OSX hadde hatt samme spillstøtte som Windows hadde jeg definitivt kjøpt meg en Mac stasjonær. Har nå en Macbook Pro som brukes til arbeid og en windows maskin til spill.

Lenke til kommentar
Hackeren brukte prosessoren for å hacke seg inn. Er ikke dette da også noe AMD burde se nærmere på?

6628142[/snapback]

Det er driverfeil og ikke prosessorfeil som ble utnyttet. Det kan sikkert gjøres mange grep fra AMDs side for å gjøre alt mulig mer sikkert, men i dette tilfellet ligger problemet i kodingen.

Det spørs også om det er å ettertrakte anti-hacking-funksjoner i prosessoren.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg er skeptisk til hele Windows Vista. Funksjoner har blitt fjernet og lanseringsdatoen utsatt... Er spent om det overhodet kommer ut..

6627879[/snapback]

 

Nå ut kommer det nok skal du se. Markedskreftene besørger nok, sammen med aksjonærene i MS. Skal jo tjene masse penger vet du. Ellers så er det faktisk en kjent markedsføringsmetode MS har brukt i lang tid nå i forkant av Vista. Begynn tidlig å slippe

pressemeldinger om hvilke utrolige funkjsoner den vil ha, og hvilke fantastiske forbedringer dette vil gi brukerne. Etter en stund plukker de bort det som koster mest eller er vanskeligst å få implementert, slipper selvsagt pressemeldinger nå også. Slik holder de spenningen oppe blant journalister og forbrukere. Tenk på alle artiklene som en har lest om Vista i så lang tid. Det fantastiske filsystemet foreksempel. Skulle være så mye bedre og sikrere enn NTFS, besørge metadata og vet ikke hva. Får vi det nå?

Nei. Men MS vinner nok likevel. Er nok så mange som har ventet så lenge at de vil bytte til neste år. Og da kommer HW industrien MS til hjelp med hard disker med falshminne og liknende. Så tjener alle penger. Flott hvordan markedskreftene virker.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg er skeptisk til hele Windows Vista. Funksjoner har blitt fjernet og lanseringsdatoen utsatt... Er spent om det overhodet kommer ut..

6627879[/snapback]

 

Nå ut kommer det nok skal du se. Markedskreftene besørger nok, sammen med aksjonærene i MS. Skal jo tjene masse penger vet du. Ellers så er det faktisk en kjent markedsføringsmetode MS har brukt i lang tid nå i forkant av Vista. Begynn tidlig å slippe

pressemeldinger om hvilke utrolige funkjsoner den vil ha, og hvilke fantastiske forbedringer dette vil gi brukerne. Etter en stund plukker de bort det som koster mest eller er vanskeligst å få implementert, slipper selvsagt pressemeldinger nå også. Slik holder de spenningen oppe blant journalister og forbrukere. Tenk på alle artiklene som en har lest om Vista i så lang tid. Det fantastiske filsystemet foreksempel. Skulle være så mye bedre og sikrere enn NTFS, besørge metadata og vet ikke hva. Får vi det nå?

 

Vista vil ha støtte for metadata og tags, ja. Etter hva jeg har skjønt, er det fremdeles slik at WinFS er under utvikling, selv om det ikke vil være klart før etter lanseringen av Vista.

 

Forøvrig er det en god del nytt i Vista (kanskje ekstra mye nytt for undertegnede, som fremdeles sitter på win2k), så kritikken din virker i grunn ganske malplassert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...