Gå til innhold

En flom av Sempron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DDR prisene er vel på vei oppover, mens DDR2 er på vei ned, i øyeblikket er vel sistnevnte billigst. Dog har vel kanskje AMD en fordel med billigere HK, mens det på selve CPUene nok blir vanskelig å selge dem stort billigere enn Intel uten å selge med massive tap. Celeron har blitt billig...

Lenke til kommentar
DDR prisene er vel på vei oppover, mens DDR2 er på vei ned, i øyeblikket er vel sistnevnte billigst. Dog har vel kanskje AMD en fordel med billigere HK, mens det på selve CPUene nok blir vanskelig å selge dem stort billigere enn Intel uten å selge med massive tap. Celeron har blitt billig...

6606117[/snapback]

Du er vel klar over at Sempron nå også finnes for sokkel AM2, som altså benytter DDR2-minne? Billige hovedkort er ikke noe problem, det finnes en drøss svært rimelige OEM-modeller som benytter brikkesett fra SiS, ULi og VIA.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
DDR prisene er vel på vei oppover, mens DDR2 er på vei ned, i øyeblikket er vel sistnevnte billigst. Dog har vel kanskje AMD en fordel med billigere HK, mens det på selve CPUene nok blir vanskelig å selge dem stort billigere enn Intel uten å selge med massive tap. Celeron har blitt billig...

6606117[/snapback]

Du er vel klar over at Sempron nå også finnes for sokkel AM2, som altså benytter DDR2-minne? Billige hovedkort er ikke noe problem, det finnes en drøss svært rimelige OEM-modeller som benytter brikkesett fra SiS, ULi og VIA.

6606434[/snapback]

Jo, men her var det vel snakk om sokkel 754 CPUer som jeg regner med er begrenset til DDR. Regner med dette er overskuddslager eller ledig produksjonskapasitet AMD ønsker å benytte?

Lenke til kommentar
Man har imidlertid noen tekniske utfordringer her. Semperon støtter kun DDR-minne med sin integrerte minnekontroller, mens Celeron D kan ta med seg DDR2 gjennom et brikkesett. AMD er dermed i stor grad avhengig av minneprodusentene for å kunne levere en komplett plattform.

 

DDR-minne vil neppe forsvinne med det første, men potensialet i dette markedssegmentet er altså opptil de respektive produsentene å bestemme.

Jeg ser ikke at dette skulle by på problemer. DDR og DDR2 koster omtrent det samme for tiden og prosessoreneer jo tenkt solgt i høst.

 

Det er sikkert et lite overskuddslager AMD ønsker å kvitte seg med før sokkel AM2 overtar helt i løpet av 2007.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at dette skulle by på problemer. DDR og DDR2 koster omtrent det samme for tiden og prosessoreneer jo tenkt solgt i høst.

Tja, dersom tanken var å konkurrere med Intel, så er marginene viktige og da kan litt dyrere RAM bety at "pakken" blir litt dyrere og at dermed kundene velger noe annet. At prisene er omtrent like vil raskt endre seg etterhvert som RAM produsentene tar DDR ut av produksjon, dessuten faller gjenbruk av RAM gjennom, men kanskje ikke hyper-aktuelt i dette markedet. Tror vel også det får liten påvirkning for AMD mht å kvitte seg med disse 1.4 millionene CPUer, spørsmålet er vel bare om det tar en mnd mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at dette skulle by på problemer. DDR og DDR2 koster omtrent det samme for tiden og prosessoreneer jo tenkt solgt i høst.
Tja, dersom tanken var å konkurrere med Intel, så er marginene viktige og da kan litt dyrere RAM bety at "pakken" blir litt dyrere og at dermed kundene velger noe annet. At prisene er omtrent like vil raskt endre seg etterhvert som RAM produsentene tar DDR ut av produksjon, dessuten faller gjenbruk av RAM gjennom, men kanskje ikke hyper-aktuelt i dette markedet. Tror vel også det får liten påvirkning for AMD mht å kvitte seg med disse 1.4 millionene CPUer, spørsmålet er vel bare om det tar en mnd mer eller mindre.

6607156[/snapback]

Jeg tror heller ikke det vil påvirke noe særlig. 1,4 millioner prosessorer er tross alt å regne som en bagatell med tanke på at det selges rundt 300-350 millioner x86-prosessorer per år på verdensbasis.

 

 

I det långa löpet är det dödfött att använda DDR sedan det är nära pådubbelt så dyrt att tillverka som DDR2. Här måste nog AMD se på en billig AM2 lösning är jag rädd.

6607263[/snapback]

DDR2 er ca 5-10% dyrere å produsere enn DDR hvis man sammenligner brikker produsert på samme produksjonsprosess. Dette skyldes et litt høyere kompleksitetsnivå (multiplexere mellom minnebankene og minnebusskontrolleren på minnesiden), og dermed litt større die size. I tillegg settes det høyere krav til kretskortet siden det er snakk om høyere frekvenser på minnebussen.

 

Prisen på DDR og DDR2 har forresten vært ganske stabil og like de siste månedene. Det er ikke usansynlig at prisene vil forbli omtrent like også de 4,5 neste månedene, frem mot årsskiftet. Systemene det er snakk om vil nok også utstyres med relativt lite minne.

Lenke til kommentar
DDR2 er ca 5-10% dyrere å produsere enn DDR hvis man sammenligner brikker produsert på samme produksjonsprosess. Dette skyldes et litt høyere kompleksitetsnivå (multiplexere mellom minnebankene og minnebusskontrolleren på minnesiden), og dermed litt større die size. I tillegg settes det høyere krav til kretskortet siden det er snakk om høyere frekvenser på minnebussen.

6607548[/snapback]

Mener du at DDR1 ikke benytter multiplexere? DDR1 har jo også multiplexer mellom chipenes I/O gating og I/O interface, bare at de i likhet med databussen opererer på halv klokkefrekvens i forhold til DDR2. Den interne bussen til DDR2 er jo fire ganger bredere enn den eksterne, mens den er dobbelt så bred på DDR1, så det må jo finnes en multiplexer i begge tilfeller.

 

Men DDR2 har helt klart mer kompleks oppbygning. Da tenker jeg særlig på On-Die Termination, inntil 8 banker, komplementær DQS-puls og bredere intern bussforbindelse.

Lenke til kommentar
DDR prisene er vel på vei oppover, mens DDR2 er på vei ned, i øyeblikket er vel sistnevnte billigst. Dog har vel kanskje AMD en fordel med billigere HK, mens det på selve CPUene nok blir vanskelig å selge dem stort billigere enn Intel uten å selge med massive tap. Celeron har blitt billig...

6606117[/snapback]

Du er vel klar over at Sempron nå også finnes for sokkel AM2, som altså benytter DDR2-minne? Billige hovedkort er ikke noe problem, det finnes en drøss svært rimelige OEM-modeller som benytter brikkesett fra SiS, ULi og VIA.

6606434[/snapback]

Jo, men her var det vel snakk om sokkel 754 CPUer som jeg regner med er begrenset til DDR. Regner med dette er overskuddslager eller ledig produksjonskapasitet AMD ønsker å benytte?

6606633[/snapback]

Nope

Man har imidlertid noen tekniske utfordringer her. Semperon støtter kun DDR-minne med sin integrerte minnekontroller, mens Celeron D kan ta med seg DDR2 gjennom et brikkesett.
Lenke til kommentar

Huh? Er det jeg som er treg?

Semperon støtter kun DDR-minne (...)
(quoter minst mulig)

Dette er feil... det er alt jeg (og snorreh) vil frem til.... faktafeil i reportasjoen, slik jeg ser det.... eller?

 

EDIT: Hm... jeg som leste feil i starten eller er rep. redigert? Nå stemmer ikke mine tidligere utsagn.... (*legge seg*)

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Huh? Er det jeg som er treg?
Semperon støtter kun DDR-minne (...)
(quoter minst mulig)

Dette er feil... det er alt jeg (og snorreh) vil frem til.... faktafeil i reportasjoen, slik jeg ser det.... eller?

 

EDIT: Hm... jeg som leste feil i starten eller er rep. redigert? Nå stemmer ikke mine tidligere utsagn.... (*legge seg*)

6610465[/snapback]

Nei, tror ikke rapporten har blitt endret, men slik jeg har forstått det er det KUN socket 754 versjonen som det her er snakk om. At det finnes en AM2 versjon med DDR2 støtte er en helt annen sak, men slik jeg har forstått artikkelen, så er det ikke denne man snakker om i dette tilfellet.

 

Edit: etter å ha lest artikkelen en gang til, må jeg være enig med at artikkelen kan misfortås, dvs det er uklart om det er Sempron CPUer generelt,om artikkelforfatter har misforstått og trodd at Sempron kun finnes til socket 754 eller om det faktisk kun gjelder socket 754 versjonen av Sempron(som vel jeg tror og som stemmer med kilden som er oppgitt)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...