Gå til innhold

Forbrukerombudet og iTunes uenige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg ikke orket å lese igjennom svarbrevet nå på morrakvisten er det noen litt mer ivrige sjeler som kan komme med en oppsummering? Ellers så håper jeg forbrukerombudet får igjennom det meste, synes godt de kan jobbe for å få vekk slike unødvendige begrensninger på ting man kjøper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Håper Norge putter inn ett filter mot dette programmet, eller åpner for pirat kopiering fritt. For å hevne seg!

 

for jeg gidder ikke å kjøpe musikk og så må jeg kjøpe meg en ipod.... :S

Eple er til for å spises :p

 

Blir det samme som man kjøper seg en film, men du får ikke sett den på dvd-spilleren din nei. Du må kjøpe en dvd spiller bare for denne filmen!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Denne DRM-beskyttelsen har vært mye omdiskutert. Det er helt bak mål at Apple skal sette begrensninger for hvilken musikk-avspiller som skal kunne spille av musikkfilene som er kjøpt og betalt fra iTunes.

 

At partene ikke kommer til enighet bryr meg ikke stort, da jeg ikke kjøper musikk fra iTunes uansett.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noen av brevene selv, men håper ikke Apple bøyer seg så lett. Håper forbrukerombudet går til retten med saken og får den avgjort der. En rettslig dom gir mye bedre grunnlag for å dømme tilsvarende lovbrudd fra andre leverandører. Jo høyere instans i rettsystemet jo sterkere står dommen som eksempel til etterfølgelse. Håper selvfølgelig Apple dømmes på samtlige punkter så det svir. Denslags forretning (da tenker jeg på punktene i forfrukerombudets brev) er ingen forbrukere tjent med.

Lenke til kommentar
Denne DRM-beskyttelsen har vært mye omdiskutert. Det er helt bak mål at Apple skal sette begrensninger for hvilken musikk-avspiller som skal kunne spille av musikkfilene som er kjøpt og betalt fra iTunes.

6605887[/snapback]

Ser ikke ut til at de vil gi opp DRM så lett. De mener tydligvis at de ikke legger noen begrensninger på bruken av nedlastede sanger:

"Tekniske beskyttelsessystemer som iTunes benytter, låser ikke kjøpte produkter til bestemt avspillingsutstyr. Produkter kjøpt fra iTunes kan avspilles på nesten alle moderne datamaskiner (PC eller Mac); nesten enhver CD-spiller, og på de fleste moderne stereoanlegg. (Fra en CD-spiller, eller fra en PC/Mac via kabel eller trådløst nettverk."

De vil heller ikke kalle seg dominant i markedet uten kamp, fordi de som markedsleder kan pålegges å åpne i større grad:

På bakgrunn av dette vil en, før en konkluderer med at bruk av DRM ville krenke konkurranselovgivningen, måtte fastslå at iTunes eller Apple har en dominerende stilling i DRM-markedet [...] Å skulle fastslå at noen har en dominerende stilling ville kreve en grundig analyse av de relevante markedene, under hensyntagen til at de er i et tidlig stadium og under rask utvikling.

Har bare skummet svaret, men virker som om Apple er imøtekommende på mange punkter, bare ikke DRM.

 

De gir ellers også et godt svar på hvorfor de har egne nettsider for hvert enkelt land enn en felles europeisk nettside.

Lenke til kommentar

Vil påstå at Apple er rimelig arrogante når de svarer med "Kontroll med rimeligheten av slike tekniske beskyttelsessystemer faller derfor utenfor Forbrukerombudets kompetanse" (Ref. Digi artikkel). Her antar man at Forbrukerombudet ikke har kompetanse til å uttale seg. Enhver som har fått erfare hvordan begrensningene påvirker en, har kompetanse til å uttale seg på dette.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt greia her..

Du kjøper en sang fra Apple og den kan kun spilles av på Apple sin mp3 spiller.. Dette vet du når du kjøper sangen.. akkurat som du vet at når du kjøper OS X så kan det kun brukes på Apple sin datamaskin.

6605945[/snapback]

Er faktisk litt enig med deg her, man vet hva begrensningen er når man benytter iTunes musikkbutikk. På den annen side er det kjipt å ha kjøpt masse musikk som det ligger masse sperrer og begrensninger bundet til, men at Apple må sette visse begrensninger for å hindre vill spredning av musikken kan da ikke komme som en bombe og det er neppe Apple som dikterer dette, men musikkindustrien. Er det andre musikkbutikker på nett som selger musikk uten begrensninger? Dvs bortsett fra diverse lugubre russiske som hvertfall ikke jeg hadde lagt igjen VISA kort nummeret mitt hos.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt greia her..

Du kjøper en sang fra Apple og den kan kun spilles av på Apple sin mp3 spiller.. Dette vet du når du kjøper sangen.. akkurat som du vet at når du kjøper OS X så kan det kun brukes på Apple sin datamaskin.

6605945[/snapback]

Å sammenligne et operativsystem med musikk er helt hinsides... :roll: Bare tenk etter hvor idiotisk det er.

Hadde du deriomot sagt at det blir akkurat det samme som å kjøpe en DVD, men DVD'en kan bare avspilles på feks. Sony sine DVD spillere, da hadde det hvertfall vært en relevcant sammenligning :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt greia her..

Du kjøper en sang fra Apple og den kan kun spilles av på Apple sin mp3 spiller.. Dette vet du når du kjøper sangen..

6605945[/snapback]

Tekniske brukere som leser hw.no ja, men ikke hvermansen hjemme, som kjøpte ipod på elkjøp fordi han ikke visste at det fantes noe annet. Det er bare lureri og vendor lock-in, som jeg synes er kvalmende.

 

Håper de får gjennomgå i retten.

Lenke til kommentar
Det største problemet er synkroniseringen/brenningen og utestengingen av andre avspillere.

6606316[/snapback]

Men av en eller annen merkelig grunn så utelater de å nevne problemet med andre avspillere i brevet sitt. :lol:

(Men de prøver virkelig å kjøre hardt på at det finnes muligheter til å brenne på CD)

Lenke til kommentar

Jeg benytter en hver anledning jeg kommer over til å overtale alle jeg kjenner (og ikke kjenner) til ALDRI å kjøpe iPod pga drm-crappet deres eller Sony som hevn for rootkit som også ødela en brenner for meg da jeg prøvde å rippe en rootkit-CD.

Lenke til kommentar
Jeg benytter en hver anledning jeg kommer over til å overtale alle jeg kjenner (og ikke kjenner) til ALDRI å kjøpe iPod pga drm-crappet deres eller Sony som hevn for rootkit som også ødela en brenner for meg da jeg prøvde å rippe en rootkit-CD.

6606611[/snapback]

iPod i seg selv er ikke ett problem, dvs ikke i denne sammenheng hvertfall. Det finnes drøssevis av andre program til å legge opp musikk til iPod, dvs dersom du ønsker kan du kjøpe musikk fra en butikk som ikke legger slike begrensninger som Apple og laste opp til iPod. Ulempen med iPod og endel andre spillere er at det ikke er trivielt å kopiere musikk fra spiller til annen PC, men det er på en måte OK og forståelig, for den viktigste årsaken til at noen ønsker slik funksjonalitet er piratkopiering. Dog er det fullt mulig å omgå denne sperren.

Lenke til kommentar
Jeg benytter en hver anledning jeg kommer over til å overtale alle jeg kjenner (og ikke kjenner) til ALDRI å kjøpe iPod pga drm-crappet deres eller Sony som hevn for rootkit som også ødela en brenner for meg da jeg prøvde å rippe en rootkit-CD.

6606611[/snapback]

iPod i seg selv er ikke ett problem, dvs ikke i denne sammenheng hvertfall. Det finnes drøssevis av andre program til å legge opp musikk til iPod, dvs dersom du ønsker kan du kjøpe musikk fra en butikk som ikke legger slike begrensninger som Apple og laste opp til iPod. Ulempen med iPod og endel andre spillere er at det ikke er trivielt å kopiere musikk fra spiller til annen PC, men det er på en måte OK og forståelig, for den viktigste årsaken til at noen ønsker slik funksjonalitet er piratkopiering. Dog er det fullt mulig å omgå denne sperren.

6606652[/snapback]

 

iPod og iTune er Apple og det er et problem at dette Eplet ønsker å hindre fri konkuranse ved å hindre avspilling på andre mp3-spillere.

 

Selv ville jeg nok klarer å finne program som fjerner beskyttelsen slik at jeg kan bruke min Creative, men det er mange andre som ikke klarer det. Jeg ønsker ikke å føle meg "kriminalisert" fordi jeg ønsker å kunne kjøpe en hvilken som helst mp3-spiller senere UTEN å være begrenset av Eple-viruset (mener Apple sin DRM) eller andre DRM-typer.

Jeg er ikke en musikkpirat som sprer musikken min til alle og enhver! Så for HEL**** ikke kom her å antyde at jeg piratkopierer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...