Gå til innhold

Programtips: OpenOffice.org


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg ser en økende trend med programtips, men savner i den sammenheng litt mer omfattende tester/omtaler.

 

I dette tilfellet har dere bare ramset opp features fra programmet, det virker som om dere aldri har prøvd programmet selv. Og når det ikke er testet av dere, hvordan kan dere da anbefale det?

 

OpenOffice er sikkert en kjempebra kontorpakke, den har fått jevnt over gode kritikker. Men hardware.no burde ha testet produktet selv før de løper ut å anbefaler alt og alle... (Om ikke annet, sleng med en link til test foretatt av forumbrukerne.)

Lenke til kommentar

Jeg testa versjon 2.01 da den kom, men ble bare passe imponert, og gikk tilbake til M$ Office etter kort tid. To grunner: ei exel fil jeg fikk til å løse ei oppgave i skolesammenheng ville absolutt ikke fungere i math, og jeg synes ordboka i writer var utrolig treig. Det første kan hende var et engangstilfeflle, mens det andre er mer min mening. Vet feil stavet ord, tok det sekunder før lista med riktige ord dukka opp da jeg trykte på skriveleifen. Om dette blir bedre er jeg villig til å støtte openoffice fullt og helt.

Lenke til kommentar

hehe

 

"Vær oppmerksom på at selv om OpenOffice-dokumenter er kompatible med MS Office-dokumenter og omvendt, kan utseendet og formatering av et dokument endre seg når det åpnes i den andre programpakken. "

 

ergo ikke 100% kompatibelt. men uansett: godt produkt ..

Lenke til kommentar

Incanus peker helt korrekt på at jeg fortsatt ikke er ufeilbarlig :) Hadde jeg prøvd å åpne fila i programmet jeg nevnte, og da naturligvis ikke fikk det til, fikk jeg ha det så godt. Hadde glemt hva openoffices exel-versjon het ama, og gikk inn på lista med programmer, og tok da det første og beste jeg fant. Da ble calc til math.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare tipse om at følgende avstemning fortsatt er åpen:

 

Hva synes du om OpenOffice?

 

Og da sammenlignes selvfølgelig ferdig programvare med ferdig programvare, altså Mcirosoft sin office 2003 med openoffice 2

 

Ferdig programvare sammenlignet med uferdig (beta) blir selvfølgelig feil så vi får heller sette opp en ny avstemning på Office 2007 vs. Openoffice 3 når de kommer. (Begge er ventet i starten av 2007)

Lenke til kommentar

Jeg bruker OpenOffice for tiden, og kan ikke si meg helt fornøyd med denne. Ordlista i Writer er ikke helt god + den har ikke funksjoner for automatisk gjenkjenning av språk og mulighet for hurtigvalg av språk på verktøylinja slik Word har (veldig praktisk for en som redigerer dokument på flere språk). Den ser ikke ut til å virke helt sømløst med Office-dokumenter heller. Når jeg åpner dokumenter lagd i Powerpoint, i Impress, blir det et kaos uten like, bilder overlapper tekst, tekst blir enormt stor med myye luft mellom bokstavene og detter utenfor kantene av lysbildet osv. Hvis det bare var snakk om mariginale millimeter-feil, ville det ikke gjort så mye, men disse feilene er så alvorlige at de faktisk ødelegger lysarkene og gjør dem helt uleselig.

 

Så nå vurderer jeg faktisk å gå tilbake til Microsoft Office. Men jeg ser jo at OpenOffice.org blir bedre med tiden, versjon 2 er jo utrolig mye bedre enn 1. Hvis de fortsetter på den måten kan det være versjon 3 eller 4 vil bli så bra at jeg faktisk får lyst til å droppe Microsoft Office til fordel til OpenOffice.org :D

Lenke til kommentar

Halloen folkens!!?.. Har dere tenkt etter hvor unikt det faktisk er at Open Office er så bra at det faktisk kan sammenlignes med MS-Office?

Tenk på alle de kontor pakkene som har bukket under for MS-office.

Hadde Open Office vert helt nytt, så hadde det vert å regne som en utrolig sensasjon.

 

Har brukt OpenOffice omtrent siden det kom, og jeg ville vurdert å gå tilbake til MS-office dersom det noen gang skulle bli gratis. Dette har ikke med å ha råd eller ikke å gjøre, dette er en prinsippsak.

 

Dersom flere bruker og støtter åpen kildekode, og annen "gratis" programvare, så skaper dette en konkurransesituasjon som gjør verden til ett bedre og mer rettferdig sted.

Dersom du kjøper og/eller bruker miljøvennlige og rettferdige matvarer og produkter, så gjør du noe bra. Dersom du kjøper og/eller bruker miljøvennlig og rettferdig programvare så gjør du noe dumt. Synes det er noe som ikke stemmer her!

 

Hva trenger man egentlig?

Slik som jeg ser det, så har ikke MS-office noe som "mangler" i OpenOffice. Dette er fordi det som "mangler" i Open Office, stort sett er ting man klarer seg fint uten.

 

Noe av det mest negative for utviklingen av en ikke-MS kontorpakke, er "konvertering", og skriving til MS formater.

Dersom du som firma skriver en presentasjon som passer nøyaktig på én A4 side, i en ikke-MS kontorpakke. Så kan jeg love at den ikke lenger ser slik ut som den var tenkt, når kunden åpner den fra sin maskin med MS-office. Slike situasjoner tvinger firmaer over hele landet til å bruke MS-office.

MS er ikke interesert i å tilrettelegge for andre formater enn sine egne, og det er dette som i stor grad gjør dem til en "urettferdig monopol kjempe".

 

Stå på! Støtt Open Office og andre "open scoure" lignende prosjekter.

Lenke til kommentar

Jeg har en MS Office (home) 2003, eneste jeg bruker på denne idag er Outlook/mail og Kalenderen der.

 

Til resten bruker jeg Open Office. Den holder i masse hvis til det jeg bruker slike program til.

 

Minus med MS Office Home 2003;

Er at home versjonen ikke kan konvertere til PDF f.eks. Dette gjelder da Home-versjonen, du har vel kanskje muligheter for dette i Pro-versjonen?

 

Minus med Open Office 2.0;

Ikke har mail slik som Office samt kalender. Resten er meget bra til mitt bruk. Skal heller ikke klage da Open Office er gratis.

 

 

(only my 2cents)

Lenke til kommentar
Minus med MS Office Home 2003;

Er at home versjonen ikke kan konvertere til PDF f.eks. Dette gjelder da Home-versjonen, du har vel kanskje muligheter for dette i Pro-versjonen?

6600004[/snapback]

 

Nope, ikke mulig i Pro versjonen heller uten tredjeparts software. Dette fins dog tilgjengelig gratis både for home og pro. Kan ikke på stående fot anebfale en gratis en (husker ikke navn og bruker adobe i jobbsammenheng, som ikke er gratis).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...