Gå til innhold

Vista får en gjenopprett-funksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er denne funksjonen nøvendig? Tar man i betrakning alt av ressurser dette vil stjele begynner jeg å tvile.

 

De legger på funksjon etter funksjon uten å tenke på ytelsen. Folk må jo legge ut for ny maskin for å få med seg alt ...

 

Og for ikke å snakke om diskplassen det vil da om operativsystemet skal lagre flere versjoner av samme fil. Vås.

Lenke til kommentar

Næmmen i svarte da!!

 

Skal bloatwaremanien til MS ingen ende ta??

 

Det verste av alt er at jeg antakeligvis må punge ut for å få de 2 prosentene jeg trenger av OS'et!!

 

Uff, hadde jeg bare fått spill og seriøse drivere til X1900xt og x-fi kortet mitt så hadde jeg gått over til linux tvert. Er møkk lei all den unødvendige dritten jeg blir påtvunget av MS.

 

Dessverre har man jo ingen alternativ heller når alle spill går over til DX10 etterhvert. Tenk om det hadde blitt opprettet en åpen spillstandard ala DX. Da hadde kanskje spillmigrering til andre OS vært noe enklere??

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
tja. er det bare jeg som er rimelig sikker på at man kan skru av funksjonen hvis man vurderer den unødvendig? :roll:

6587693[/snapback]

 

 

Jeg vil ikke ha mulighet til å skru den AV. Jeg vil at den ikke skal være der i utgangspunktet, men at jeg har mulighet til å installere den om jeg trenger den. Kjenner jeg MS rett legger de inn alt sammen på disk, men de skjuler bare snarveiene til programmene dersom du "avinstallerer" dem med legg til/fjern windows komponenter.

Lenke til kommentar
Kom igjen gutter; pøs på med kommentarer om hvor mye ressurser og diskplass Vista sløser bort på unyttige ting som dette... Jeg vet dere vil :)

6587649[/snapback]

Nå skjønner jeg hvorfor Vista tar 10-15gb :p

 

Ideen er sikkert fin og det går an å skru den av for de som ikke ønsker å bruke den. Hvis funksjonen kan konfigureres til å gjelde bestemte mapper ser jeg imidlertid en viss nytteverdi. F.eks 'Mine dokumenter". Da kan man gå tilbake til tidligere versjoner hvis man har driti seg ut på diplomoppgaven e.l. så man kan gå et versjon eller to tilbake.

 

Det jeg ikke liker er muligheten for at funksjonen kan styres fra et administrativt plan over nettverk. Dvs at IT-avdelingen kan tvinge funksjonen til å være aktiv og så kan obskure personalsjefer lese dine gamle slettede mailer og andre ting som kan være sensitivt. Det er mildt sagt svært uheldig.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Ideen er sikkert fin og det går an å skru den av for de som ikke ønsker å bruke den. Hvis funksjonen kan konfigureres til å gjelde bestemte mapper ser jeg imidlertid en viss nytteverdi. F.eks 'Mine dokumenter". Da kan man gå tilbake til tidligere versjoner hvis man har driti seg ut på diplomoppgaven e.l.

6587799[/snapback]

Diplomoppgaver har man backup av minst 2 plasser likevel så man ikke driter seg ut hvis man sletter filene eller harddisken kræsjer. Har man ikke backup på noen måte så ber man om bråk selv med gjenopprettingsfunksjon. Kræsjer harddisken så hjelper det fint lite med gjenoppretting.

Lenke til kommentar
Jeg synes Windows XP sin gjenopprettingsfunksjon av slettede filer fungerer utmerket og ser ikke behovet for en ny variant.

6587753[/snapback]

 

Du har nok tydeligvis ikke brukt denne funksjonen så veldig mange ganger ;) Har brukt gjenopprettingsfunksjonen i XP _veldig_ mange ganger, både gjennom support, helpdesk, privat og til venner. Noen ganger funker den greit, andre ganger er det et mareritt...

Lenke til kommentar
ZyberZone: Jeg bruker den av og til. Behøver ikke helpdesk og det som verre er bare for å gå i søppelbøtta, høyreklikke på den aktuelle fila og velge gjenopprett ;)

6587860[/snapback]

 

Ah, det du mener :) Trodde du mente den system gjenopprettingssaken jeg :) Men, når jeg tenker etter, så funker jo ikke den på personlige filer uansett.. He he.

Lenke til kommentar

Men dette er vel snakk om ennå et nivå med gjenoppretting.

ITavisen: «Umulig» å slette i Vista

 

Windows 3.1:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

 

Windows XP:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

- Er du helt sikker på at du vil tømme søppelbøtta for slettede filer - filene vil forsvinne helt (OK - Avbryt)

 

Windows Vista:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

- Er du helt sikker på at du vil tømme søppelbøtta for slettede filer? - filene vil forsvinne helt (OK - Avbryt)

- Er du heeeeelt sikker på at du vil fjerne de filene som lå i søppelbøtta, som tidligere ble slettet? - filene vil forsvinne veldig helt (OK - Avbryt)

 

Windows 2010:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

- Er du helt sikker på at du vil tømme søppelbøtta for slettede filer? - filene vil forsvinne helt (OK - Avbryt)

- Er du heeeeelt sikker på at du vil fjerne de filene som lå i søppelbøtta, som tidligere ble slettet? - filene vil forsvinne veldig helt (OK - Avbryt)

- Er du veldig heeeeelt sikker på at du vil gjøre deg av med filene som ble fjernet fra gjenopprettingsmuligheten etter at de var tømt ut fra søppelbøtta der de slettede filene havnet først? - filene vil definitivt forsvinne veldig helt denne gangen, kors på halsen*. (OK - Avbryt)

 

* Med fingrene i kryss, for det går fortsatt an å hente frem filene med 3.parts programvare som dypleser harddisken, og selv overskrevne filer er mulig å hente frem igjen ved hjelp av avansert teknologi fra IBAS, men dette unnlater vi selvsagt å fortelle.

 

Osv. med Windows 2015?

 

Når skal vi egentlig få lov til å slette filene heeeeeeeeeeeeelt?

Lenke til kommentar

Har driti meg ut flere ganger og tømt søppla når jeg ikke burde ha gjort det. (I motsetning til IRL hvor jeg definitivt burde tømme søppla oftere. Sukk...)

 

Hvis det er en undelete funksjon, så hilser jeg den hjertelig velkommen.

Hvis det er en ny skjult søppelbøtte, så er jeg derimot enig i at det bare er tull.

Lenke til kommentar

Det er tydligvis store misoppfatninger om hva Volume Shadow Copy servicen egentlig er. Det gjelder både artikkelforfatter og de fleste brukerne som har ytret sine innvendinger mot denne funksjonen.

 

1) Hovedfunksjonen er å hente tilbake tidligere versjoner av filer.

2) Det er ikke et alternativ til backup. Hvis en disk krasjer, er det ikke mulig å hente tilbake shadow copy backups.

3) Du kan bare hente tilbake en fil om gangen.

4) Når du fjerner en fil fra en folder hvor Volume Shadow Copy er enablet, er den borte for alltid. Det er ikke mulig for systemadministratorer å hente tilbake sensitive data (f.eks gamle mailer), med mindre du bevisst tillater det.

 

Volume Shadow Copy kan være veldig nyttig for oss som bruker PC i jobbsammenheng, dvs programutviklere, grafikere o.l. Har du ikke nytte av denne funksjonen, er det bare å la være å bruke den.

 

Dere som på liv og død må ha et så nedstrippet OS som mulig, får heller gå for Vista Home Basic. Det finnes folk som har mer avanserte behov enn å bruke PCen kun til surfing, spilling og multimedia.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Slitsomme greier synes jeg :ermm: Har siden windows 95 hatt papirkurva deaktivert; ble lei av å slette ting flere ganger :hrm: Alltid hatt "systemgjenoppretting" deaktivert i XP også, men jeg ser nytten dette kan ha for folk som ikke vet helt hva de gjør, eller eksperimenterer med drivere, systemfiler og register.

 

Når jeg leser slikt, får jeg enda mindre lyst på vista enn jeg allerede har...

Lenke til kommentar
Slitsomme greier synes jeg :ermm: Har siden windows 95 hatt papirkurva deaktivert; ble lei av å slette ting flere ganger :hrm: Alltid hatt "systemgjenoppretting" deaktivert i XP også, men jeg ser nytten dette kan ha for folk som ikke vet helt hva de gjør, eller eksperimenterer med drivere, systemfiler og register.

 

Når jeg leser slikt, får jeg enda mindre lyst på vista enn jeg allerede har...

6588472[/snapback]

 

Previous Versions finnes kun i Windows Vista Business, Enterprise, og Ultimate, og er ikke beregnet på "folk som ikke vet helt hva de gjør". Denne funksjonen medfører ikke at du må slette ting flere ganger; den lagrer kopier av dokumenter som er endret, ved gitte intervaller. Fjerner du dokumentet, er det borte for alltid. Se ellers min post over.

 

Tips: Skal du slette filer i Windows XP, uten å gå via papirkurven, trenger du bare merke filen(e) og trykke <shift><delete>.

Lenke til kommentar

Kan ikke se på dette som annet enn bra. Vanligvis har man ikke denne typen gjennopprettingsmuligheter.

 

Det er som history-funksjonen i Photoshop, og hvis jeg ikke tar helt feil tar også Word vare på tidligerer versjoner av dokumenter?

 

Det har skjedd flere ganger at jeg hadde ønsket å hoppe tilbake til et tidligere tidspunk av dokumentet/bildet jeg holdt på med fordi jeg klarte å sprade lang ut på viddene eller driver for mye eksperimentering. Ja vanligvis ville jeg tatt en kopi, men det er som de fleste backups rutiner; Du trenger den når du minst forventer det.

 

Windows XP:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

- Er du helt sikker på at du vil tømme søppelbøtta for slettede filer - filene vil forsvinne helt (OK - Avbryt)

 

Windows Vista:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

- Er du helt sikker på at du vil tømme søppelbøtta for slettede filer? - filene vil forsvinne helt (OK - Avbryt)

- Er du heeeeelt sikker på at du vil fjerne de filene som lå i søppelbøtta, som tidligere ble slettet? - filene vil forsvinne veldig helt (OK - Avbryt)

Siste punkt under Windows Vista er fjernet i en av de sista Beta-builds.

Alle tilbakemeldingene de hadde fått om plagsome dialog-bokser ble visstnok hørt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...