Gå til innhold

Mye e-postsøppel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ISP-ene kunne godt tatt seg bryet med å kontrollere mailsendings-mønsteret til folk. Dersom noen plutselig begynner å sende masse mail som ikke går via ISP-ens SMTP-server, send dem en mail og gjør dem oppmerksomme på det. Hvis ikke brukeren kan bekrefte at dette er bevisst, gi ham/henne en leksjon i antivirus.

Lenke til kommentar
så grunnen til at jeg får masse spam fra "swiss watches" og pharmacy greier er fordi en bunch amatører ikke klarer å bruke litt antivirus og windows update... Æsj

6572979[/snapback]

 

det finnes forskjell på spam post, Swiss wathces (hvis det er selskapet det er snakk om) så er det nokk neppe noen zombie maskiner som sender de ut.. men det er nokk du som har registrert eposten din en plass der de har tilgang til den, og dermed kan sende deg reklame..

Lenke til kommentar
det var en god tanke ivertfall speedster :p

 

 

eller at de lager et virus som spammer dem tilbake..

6573449[/snapback]

 

Mener at det ble forsøkt en gang å lage programvare som spamet tilbake. Tror det var en skjermbeskytter med navnet "Make love, not spam" faktisk. Den ble uansett trukket tilbake fordi at det var... spam, å spamme tilbake. :thumbdown:

Lenke til kommentar
ISP-ene kunne godt tatt seg bryet med å kontrollere mailsendings-mønsteret til folk. Dersom noen plutselig begynner å sende masse mail som ikke går via ISP-ens SMTP-server, send dem en mail og gjør dem oppmerksomme på det. Hvis ikke brukeren kan bekrefte at dette er bevisst, gi ham/henne en leksjon i antivirus.

6572350[/snapback]

 

Må man ikke bruke ISPens server for all utgående mail hos de fleste ISPer allerede? Ellers er min erfaring at manglende oppdateringer er en større årsak til slikt enn manglende AV.

 

AtW

Lenke til kommentar

AV duger sjelden til noe som helst, så lenge man ikke har oppdatert maskina, så funker det lite. samme gjelder brannmur..

 

kjører selv NOD32 AV og Outpost Firewall, de funker veldig bra ilag, hvis man er redd for hackere og spyware har man altids TrueCrypt for å sikre sine personlige filer..

 

edit: leif

Endret av SiRious
Lenke til kommentar
Må man ikke bruke ISPens server for all utgående mail hos de fleste ISPer allerede? Ellers er min erfaring at manglende oppdateringer er en større årsak til slikt enn manglende AV.

Det er jo lett å få virus på en Windos-boks selv om den er oppdatert. Oppdatering hjelper først og fremst mot exploits i serverprogrammer, nettleser o.l. Mens virus f.eks kan spres ved at folk laster ned ukritiske ting fra internett, kjører .exe-filer fra Kazaa ++ Oppdatert system hjelper vel egentlig lite mot slike scenarioer, fordi den gjengse Windos-bruker (hvertfall hjemmebrukere) kjører med fulle admin-rettigheter hele tiden, og da såklart systemet veldig sårbart for virus :(

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Må man ikke bruke ISPens server for all utgående mail hos de fleste ISPer allerede? Ellers er min erfaring at manglende oppdateringer er en større årsak til slikt enn manglende AV.

Det er jo lett å få virus på en Windos-boks selv om den er oppdatert. Oppdatering hjelper først og fremst mot exploits i serverprogrammer, nettleser o.l. Mens virus f.eks kan spres ved at folk laster ned ukritiske ting fra internett, kjører .exe-filer fra Kazaa ++ Oppdatert system hjelper vel egentlig lite mot slike scenarioer, fordi den gjengse Windos-bruker (hvertfall hjemmebrukere) kjører med fulle admin-rettigheter hele tiden, og da såklart systemet veldig sårbart for virus :(

6574441[/snapback]

 

 

På et åpent nett får du en en orm etter kort tid med uoppdatert windows, uten å gjøre noe som helst. Mange gjør dumme ting, men det er enda værre med ting du får uten å gjøre noe som helst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når noen sender ut spam via en ISP sin server, vil dette som regel resultere i at mailserveren blir blacklistet på div block lister. Noe som igjen fører til at kunder får problemer med å motta mail.

 

Hos oss har vi rate control på SMTP serveren vår, så ingen får uansett sende mer enn 20 mail i minuttet. Om vi burde hatt spam filtrering i tillegg, er enkelt og greit et kostnadsspørsmål. Jeg har ihvertfall ikke fått gehør fra ledelsen til å kjøpe inn en ekstra boks til 450 000,- til dette... :(

 

Derimot har vi inngående spamfiltrering. Denne boksen tar vel i mot mellom 60-70% spam, resten er legitim mail for det meste. Det som filteret er usikker på om mail er spam eller ikke, blir sendt igjennom. Vi har ikke lyst å blokke mail som er legitimt, så filteret er ganske lavt stillt inn. Allikevel tar det unna 60-70 % av alle mailer som kommer inn..... :whistle:

Lenke til kommentar
Når noen sender ut spam via en ISP sin server, vil dette som regel resultere i at mailserveren blir blacklistet på div block lister. Noe som igjen fører til at kunder får problemer med å motta mail.

 

Hos oss har vi rate control på SMTP serveren vår, så ingen får uansett sende mer enn 20 mail i minuttet. Om vi burde hatt spam filtrering i tillegg, er enkelt og greit et kostnadsspørsmål. Jeg har ihvertfall ikke fått gehør fra ledelsen til å kjøpe inn en ekstra boks til 450 000,- til dette... :(

 

Derimot har vi inngående spamfiltrering. Denne boksen tar vel i mot mellom 60-70% spam, resten er legitim mail for det meste. Det som filteret er usikker på om mail er spam eller ikke, blir sendt igjennom. Vi har ikke lyst å blokke mail som er legitimt, så filteret er ganske lavt stillt inn. Allikevel tar det unna 60-70 % av alle mailer som kommer inn.....  :whistle:

6574561[/snapback]

 

Personlig foretrekker jeg at ISPer merker mailen som spam, og lar brukeren selv avgjør om man vil kaste den. Er ikke så fornøyd med at mail kastes tenfor min kontroll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...