Gå til innhold

Introduserer 4 GB SSD-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har jo også 2,5" standarden, selv om den ikke akkurat er så utbredt på stasjonære pcer... Men jeg er enig med daniel89j at det kunne vært utvilket noen nye standarer.

 

En annen ting:

Om man har "nok" minne (f.eks 2GB eller kanskje også 4GB) ville man da fått noen bedre ytelse fra dette? -Hva med oppstart o.l.?

Lenke til kommentar

Spennende!

 

Men hvordan kan Windows Vista se forskjell på denne og en roterende harddisk? Så vidt jeg ser er det standard 2,5" diskformat og tilkobling som brukes, dvs driverløst. Bærbare maskiner kan med dette bli helt lydløse og få lengre batteritid.

 

Ellers så hadde det selvfølgelig vært en fordel med SATA grensesnitt og modeller på 8 og 16 GiB. (Store nok til å kjøre et voksent OS fra pluss en drøss programvare)

 

Jeg er litt spent på om de har ordnet transferraten på denne (4 brikker som på bildet i Raid0 bør jo kunne klare opp mot 70-80 MB/s. Jeg blir skuffet om tester viser at den bare er koblet som JBOD og klarer 15-20 MB/s.

Lenke til kommentar

Må virkelig si at jeg liker denne utviklingen. Bærbare pcer får mindre støy, lenger batteritid og mindre effektforbruk. Deilig at dataindustrien har begynnt å satse på strømsparende alternativer! Det er riktig vei å gå!

 

Håper SSDdiskene kjører med raid0 (som Simen1 nevner)! Lastetiden på OS'et og andre programmer som krever lasting av mange små filer vil uansett få en senkning.

 

Bra er dette ihvertfall! Da gjenstår det bare å dobble kapasiteten, og få prislappen ned på riktig side av 2000,- =)

Lenke til kommentar
Håper disse kommer relativt kjapt, og får en voksen størrelse, helste mer enn 16Gb, og samtidig ikke koster fletta...

6567962[/snapback]

 

Da gjenstår det bare å dobble kapasiteten, og få prislappen ned på riktig side av 2000,- =)

6567983[/snapback]

Prisen vil nok begrenses nedad av prisen på selve flashbrikkene:

1 GiB - ca 30$ / 200 kr

2 GiB - ca 60$ / 400 kr

4 GiB - ca 120$ / 800 kr

8 GiB - ca 240$ / 1600 kr

16 GiB - ca 480$ / 3200 kr

32 GiB - ca 960$ / 6400 kr

 

Også er det lite vits å lagre store filer på flash hvis man har tradisjonelle harddisker i samme systemet. Det hadde vært flott med flash som OS-partisjon og f.eks en filserver på nettverket til resten.

Lenke til kommentar

...bare så synd Vista krever oppimot 16GB :no:

 

Men så blir jo slike brikker billigere og billigere... -Ikke lenge siden ett 512MB minnekort til fotokamera kostet oppimot 1000kr. Nå får man 2GB lett under 1000kr (her er ett til 700kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322093)

EDIT: Og her er 1gig til 235kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314262 samme som jeg betalte for mitt 64MB kort for 3-4 år siden.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Det er det jeg bruker å si: Komplett bruker ikke å være blant de billigste ;)

 

1GiB - 175kr

2GiB - 375kr

4GiB - 778kr

 

Men ja, det synker raskt. er forresten ganske så overvokst etter min mening. XP tar jo bare ca 1,5 - 2,5 GB så der er det potensiellt økonomisk svært billig med flashdisk. Vista skriver seg egentlig økonomisk sett ut av konkurransen om flashpartisjon i et par år til prisene blir så lave at det går an å leve med prisen for en 16-32GiB flashpartisjon.

 

Ubuntu anbefaler 2GB disk så det er også ganske bilig å få til med flashpartisjon.

Lenke til kommentar

dere må huske at når vanlige HDDer kom ut hadde de mindre GB enn det minnet her har, så om et års tid, tenker jeg vi finner 40+gb i slike :)

 

og dette kan jo lett bli fremtiden , siden de positive egenskapene med en slik 'harddisk' er så store.

 

 

BTW, vista krever sikkert ikke mer enn 8gig når den kommer ut, de som allerde har prøvd vista må husk at dere har prøvd debug versionen, og den tar mye mye mer plass en det sluttproduktet tar.

Endret av JediMindTriks
Lenke til kommentar
Spennende!

 

Men hvordan kan Windows Vista se forskjell på denne og en roterende harddisk? Så vidt jeg ser er det standard 2,5" diskformat og tilkobling som brukes, dvs driverløst. Bærbare maskiner kan med dette bli helt lydløse og få lengre batteritid.

 

Ellers så hadde det selvfølgelig vært en fordel med SATA grensesnitt og modeller på 8 og 16 GiB. (Store nok til å kjøre et voksent OS fra pluss en drøss programvare)

 

Jeg er litt spent på om de har ordnet transferraten på denne (4 brikker som på bildet i Raid0 bør jo kunne klare opp mot 70-80 MB/s. Jeg blir skuffet om tester viser at den bare er koblet som JBOD og klarer 15-20 MB/s.

6567802[/snapback]

 

 

Dailytech har oppgitt 57 meg i read, og 31 meg i write. Og prisen til å være "significantly less than" 200 dollar.

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3523

 

Noe som er helt ok. Litt skuffet over kapasitet, og at det ikke er sata, skulle ønske det kom litt større ting, og litt fortere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mon tro om disse har større toleranser når det gjelder temperatur enn tradisjonelle disker også? Vil tro det, siden det ikke er noen bevegelige deler, lagre osv. Må passer ypperlig til for eksempel bil-PCer, hvor jeg ikke ville brukt tradisjonelle disker av nettopp temperaturhensyn :)

Lenke til kommentar

Er det ikkje ein viss mengd skriv les slike flash disker tåler før de slutter å virke. Mener å hugse at dei tålte vesentlig mindre ein Vanlege Harddisker

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette ... Takk:)

 

 

 

Eller har eg installert Dsl på ein 128mb brikke og det funket fint :thumbup:

Har også brukt ein flash disk (512mb)som cache(swapon kommandoen;) og den er vesentlig raskere ein harrdisk :w00t:

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...