Gå til innhold

AMD klargjør 4x4-plattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare FX eller skulle det stått X2

6566135[/snapback]

Her nevner ikke AMD noen annet enn FX... Men dette blir vel en ren entusiastplattform :hmm:

 

1616_large_73.png

 

Det er fremdeles mye uvissthet rundt denne plattformen, og hvilke prosessorer den vil støtte.

 

AMD did not release details on whether new 4x4 systems would be upgradeable to quad-core K8L processors, which are expected to be released sometime in 2007. However, AMD did assure DailyTech that the 65nm Brisbane-based FX processor will be compatible with 4x4.

 

Interestingly however, AMD mentioned that a more updated 4x4 system called 4x4++ will be quad-core baed and support DDR3 memory sometime in 2008. The new system will also support next-generation PCI Express and new HyperTransport technologies boosting the current HyperTransport bus from 1.4GHz to 2.6GHz, or from 2.8GT/s to 5.2GT/s. According to AMD however, K8L will support both DDR2 and DDR3 memory technologies. AMD's desktop roadmap indicates that the new 4x4 family of platforms will take over the performance segment for AMD.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2638
Lenke til kommentar
så egentlig er det 2+2. 4x4 virker bare forvirrende, greit nok at man bruker den betegnelsen på enkelte firhjulstrekkere, men....

6566215[/snapback]

 

 

men så har ikke de fleste firhjulstrekkere 16 hjul heller da...prinsippet/markedsføringstrixet blir det samme vil jeg si. det er firhjulstrekkere de vil sammenligne seg med tipper jeg.

Lenke til kommentar
Systemet har doble minnebusser der hver sokkel får dedikert får tildelt 2 GB minne.

Dette var en litt rar setning. Dere mener vel at hver sokkel får 2 minnebusser hver, altså totalt 4 minnebusser i systemet. Mengden minne per minnebuss kan man vel sikkert velge selv (f.eks 4*512MiB).

 

Forresten er det en fin artikkel om demonstrasjonen her:

http://www.gamespot.com/news/6154654.html

 

Verd å merke seg er at det skal være mulig å oppgradere fra 2 dobbeltkjerner til 2 quadkjerner når det lanseres, uten å bytte hovedkort. Noe som jeg tror betyr at også vanlige hovedkort med én AM2-sokkel vil kunne oppgraderes til quadkjerne. Mulig det bare trengs en biosoppdatering for å få det til.

Lenke til kommentar
Verd å merke seg er at det skal være mulig å oppgradere fra 2 dobbeltkjerner til 2 quadkjerner når det lanseres, uten å bytte hovedkort. Noe som jeg tror betyr at også vanlige hovedkort med én AM2-sokkel vil kunne oppgraderes til quadkjerne. Mulig det bare trengs en biosoppdatering for å få det til.

6566377[/snapback]

Det her skrev du i en annen tråd også, og jeg svarte like fullt der som her ;)

Det du skriver er et av de viktigste poengene med AM2 sokkelen jeg har hørt. Jeg er litt AMD fanboy så jeg har aldri satt meg inn i Intels teknologi, men har de noe tilsvarende? En ny sokkel som støtter en-kjerne og opp til quad-kjerne på samme HK? (synd jeg har 939..)

Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvordan dette blir i forhold til løsningen til Intel.

 

The Inquirer har noen artikler om det, men det er utrolig hvor mye de skryter av 4x4, før vi har de på bordet til test.

Intel has to produce a challenge to AMD's 4X4

AMD explains 4X4 to the world

Jeg vil ikke ta innholdet seriøst, siden Inquirer er vel litt vel optimistisk til AMD, de var de også før AM2 kom.

Lenke til kommentar
Kom til å tenke på noe... Athlon64 X2 har vel neppe HT-linkene som kreves for multisocket-systemer. Det kan vel forklare hvorfor de bare nevner FX-serien.

The-Opteron-that-isn't-an-Opteron returnerer :D

Tilbake når AMD mente socket 754 var en god idè fant de også ut at de trengte whiz og bang og stemplet da "FX" på en Opteron og gav den dobbel pris. :) Nå gjør de det samme (motsatte?), men det med prisen gjelder nok denne gangen også.

 

Jeg er litt AMD fanboy så jeg har aldri satt meg inn i Intels teknologi, men har de noe tilsvarende? En ny sokkel som støtter en-kjerne og opp til quad-kjerne på samme HK? (synd jeg har 939..)

LGA775 systemer med de siste chipsetene fra Intel kan dette. Se på forsiden av hw.no for en brukers preview av en firkjerne Kensingfield prosessor på samme hovedkort (flertall?) som du kan sette en vanlig Core2Duo og senere Core2Solo/Celeron i.

Lenke til kommentar
Forstår ikke at 4 kjerner kan rettes mot spillmarkedet, da man per i dag kan telle på neseborene hvilke spill som benytter doble kjerner..kjipt å svi av X antall tusen for å spare kvartsekundet i siste photoshop/encoding-program...

6567811[/snapback]

 

Fullstendig enig. Spesielt siden dette er short-term. Hva skal vi egentlig med et system som koster en helt grei bil når vi ikke får brukt det til stort?

 

Interestingly however, AMD mentioned that a more updated 4x4 system called 4x4++ will be quad-core baed and support DDR3 memory sometime in 2008.

 

2008? Det var da ekstremt. AMD har vel firekjerne-prosessorer ute i starten av 2007, så hvis de først skal starte med dette her kunne de vel like gjerne ha peisa på. Dette kan da ikke være annet enn "jeg har større kuk enn deg"-markedsføring uansett, så om de hadde fortsatt kunne de jo proklamert seg som eneste aktør som hadde 8 kjerner på "desktop" en gang i 2007.

Lenke til kommentar

Håper virkelig denne 4x4 platformen kan brukes fra alt fra sempron til x2. Viss ikkje er det lite vits :thumbdown:

 

Viss det er berre nokre spesielle fx cores som støttes, kan man likegodt satse på Amd sitt nye 22xx opteron system istedenfor:P

 

 

Edit skrev feil mente 22xx opteron systemer also 4 cores;

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Håper virkelig denne 4x4 platformen kan brukes fra alt fra sempron til x2. Viss ikkje er det lite vits  :thumbdown:

Hvorfor ikke kjøpe dobbeltkjerne på en sokkel i stedet for to enkeltkjerner på hver sin sokkel? For at det skal være noen vits med 4x4 bør det i det minste være 2 stk dobbeltkjerner, og siden hovedkortene trolig blir ganske dyre, naturlig nok, så har det egentlig lite hensikt å putte inn to av de billigste X2ene der. Det er en ren entusiastplattform og da ser jeg ikke noe galt i at det kun tilbys 3 FX-modeller til den.

 

Viss det er berre nokre spesielle fx cores som støttes, kan man likegodt satse på Amd sitt nye 12xx opteron system istedenfor:P

6568391[/snapback]

Jepp, det kan du godt dersom du bare trenger/koster på deg to kjerner.

Lenke til kommentar
2008? Det var da ekstremt. AMD har vel firekjerne-prosessorer ute i starten av 2007, så hvis de først skal starte med dette her kunne de vel like gjerne ha peisa på. Dette kan da ikke være annet enn "jeg har større kuk enn deg"-markedsføring uansett, så om de hadde fortsatt kunne de jo proklamert seg som eneste aktør som hadde 8 kjerner på "desktop" en gang i 2007.

 

Hva skal man med så grusomt mange kjerner på desktop i dag? Eller forsåvidt til neste år.

 

Det er jo uansett nesten ingen programvare som støtter flerkjerne i dag.

Lenke til kommentar
Håper virkelig denne 4x4 platformen kan brukes fra alt fra sempron til x2. Viss ikkje er det lite vits  :thumbdown:

Hvorfor ikke kjøpe dobbeltkjerne på en sokkel i stedet for to enkeltkjerner på hver sin sokkel? For at det skal være noen vits med 4x4 bør det i det minste være 2 stk dobbeltkjerner, og siden hovedkortene trolig blir ganske dyre, naturlig nok, så har det egentlig lite hensikt å putte inn to av de billigste X2ene der. Det er en ren entusiastplattform og da ser jeg ikke noe galt i at det kun tilbys 3 FX-modeller til den.

 

Viss det er berre nokre spesielle fx cores som støttes, kan man likegodt satse på Amd sitt nye 12xx opteron system istedenfor:P

6568391[/snapback]

Jepp, det kan du godt dersom du bare trenger/koster på deg to kjerner.

6568730[/snapback]

 

Hei eg mente nok 2x dual core opteron 22xx . Beklager feilen der :blush:

 

Men det spørs da om det er mulig å bare støtte FX chips med tanke på kor like k8 kjernene er.

Etter det eg har skjønt har Alle AMD k8 kjernene minst 2 ccht links . Av det eg har funne av informasjon av dette virker det som ingen veit dette sikkert so eg støtter meg til den teorien:)

 

Lever iallefall i håpet;)

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Får i allefall med bra minnehierarki på denne sammenlappa og midlertidige løsninga for 4-core maskiner til entusiaster, men de hovedkortene vil vel få noe overentusiastisk pris. Minst 4 minnemoduler må en også ha. Høres ut som en langt dyrere og noe bedre løsning enn Intel sin hasteløsning, men de kan til gjengjeld levere en kraftigere kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...