Gå til innhold

Googles malware-søk avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Informasjon om måten søkemotoren Google finner frem malware på nettet har nå lekket ut til crackere.

 

Les mer

6552146[/snapback]

 

*Klappe makken på hodet*... Aaaah.....

Lenke til kommentar

Reagerer på definisjonen av cracker... at en cracker er en hacker med onde hensikter. Så vidt jeg har fått med meg, er en cracker en som forbigår kopibeskyttelse på programvare og gjør metoden tilgjengelig for andre. Gode og onde hackere er vanlig (i utlandet) å navngi som "white hackers" og "black hackers".

 

Men min personlige mening er at det ikke finnes "gode" hackere. Hacking er en techno-sport bedrevet av ansvarsløse unggutter og hvor resultatet ikke fyller noen funksjon. (tenker jeg ertet på meg noen der...) ;)

Lenke til kommentar

uhm... nei Prognatus.

 

Opprinnelig var en Hacker en som drev mye med reverse engineering og brukte tid på å finne ut hvordan ting var oppbygd, for så å prøve å gjøre "nye ting" med den enheten det var snakk om. Hackermiljøet begynte før datamaskinene, faktisk i et lukket miljø som drev med modell-jernbaner! Det er visstnok der frasen "Look at the new hack i just made" etter sigende først skal ha oppstått. (så dette på en dokumentar).

 

Ondsinnede personer (les: i dataverden) heter crackere, men media har laget en gigantisk misforståelse av dette, så "alle" kaller ondsinnede "dataterrorister" for hackere.

 

les mer her.

 

Du har forsåvidt rett ang. black hat og withe hat.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Opprinnelig var en Hacker en som drev mye med reverse engineering og brukte tid på å finne ut hvordan ting var oppbygd, for så å prøve å gjøre "nye ting" med den enheten det var snakk om.

(...)

Ondsinnede personer (les: i dataverden) heter crackere, men media har laget en gigantisk misforståelse av dette, så "alle" kaller ondsinnede "dataterrorister" for hackere.

 

Tja... I gamle dager het det seg at en hacker en som utnyttet systemet ved å forsøke å få systemet til å gjøre ting i det som det egentlig ikke skulle kunne. Det kunne være å få tilgang (eller som nevnt her, gjøre nye ting) ved hjelp av sikkerhetshull eller passord... De gjorde ikke endringer på systemet, men hakket løs på tastaturet til noe virket. Dette forklarer også hvorfor mange tradisjonelle programmerere kaller programmering for hacking - man hakker løs på tastaturet til noe virker også når man utvikler til legitimt bruk.

 

En cracker gikk mer brutalt til verks, og "slo sprekker i kildekoden" - endret filer for å få tilgang eller omgå sperrer. Dette skadet systemet.

 

Fargede hatter brukes for å skille på intensjonene, mens uttrykkene hacker/cracker brukes for å skille på arbeidsmetodene. En hacker er en som prøver å få urettmessig tilgang for å se på et system ved å utnytte svakheter i systemet (eller brukerene), en cracker er en som fysisk endrer på et system for å få urettmessig tilgang.

 

Sånn sett kan man kanskje ikke kalle noen som defacer en webside for en hacker, da han faktisk endrer på kode.

 

Min definisjon er hentet fra 90-tallets internet og er neppe mer annerkjent enn andre definisjoner, men den forklarer utvedtydig hva forskjellen mellom et hack og et crack er. Det ligger i ordene.

 

I følge minst én journalist på digi.no finnes det ikke "cracker" som et norsk uttrykk, og på norsk dekker "hacker" alle disse tilfellene med mer. Mener at samme journalisten forøvrig uttalte at alle som reagerer på feil bruk av ordet "hacker" er asosiale, barnslige, selvgode etc.

 

Selv tror jeg han bare ikke liker å bli korrigert, fordi han regner sitt skrevne ord som publisert sannhet. Derfor må jeg nok finne meg i å bli korrigert her, bare for syns skyld.

 

.tommyb

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg er vel påvirket av den gamle tiden da, mer slik som tommyb beskriver. Etter å ha lest definisjonen som JKJK lenket til for meg, ser jeg at verden går fremover og at jeg ikke har fått med meg de siste nyansene.

 

På 80-tallet, da vi drev med 5 1/4" floppy og DOS, oppfattet vi at en cracker var en (hacker-lignende) person som cracket programvare - for det meste spill. Han (som regel en ung mann) offentliggjorde så "This software is cracked. Here's the key: xxxx" eller "We have cracked the game!" eller lignende.

 

På den annen side, når det var snakk om at noen hadde brutt seg inn i en datamaskin i Pentagon eller endret på en nettside, var det alltid "en hacker". Aldri snakk om "cracker".

 

Jeg har lest datanyheter i blader og på internett i snart 30 år og dette er faktisk første gang jeg har hørt den nye definisjonen. Så man lærer så lenge man lever... Verden går videre og det er vanskelig å følge med på alt. Nå må jeg forsøke å venne meg til at en som cracker spill kalles en cracker - ikke fordi han cracker spill, men fordi han er en ondsinnet hacker. Etter en lang tilvenningsperiode går vel det også. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...