Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën Xantia CT Turbo Activa -1997


Anbefalte innlegg

Showcase/prosjekt.. Dette er bilen i allefall

 

Da var go'bilen endelig kjøpt inn - etter 3-års søking på nett, endelig fant jeg en bil jeg hadde veldig lyst på.

 

Bilen ser kjempefin ut i interiøret, jeg ble overaska over hvor fint det var faktiskt, ser ubrukt ut. Det er heller ikke rust på bilen. Det er noen få steinsprutskader foran på panseret, og noen få rifter her og der. Dette skal jeg fikse fort som fy. Jeg syns bilen er utrolig god å kjøre, ligger klistra på veien med sportsunderstellet på og den er rett og slett morsom å kjøre fort med i svinger. Den er også VELDIG komfortabel, sinnsykt gode seter og relativt mye ekstrautstyr ;)

 

Bilen:

Merke: Citroën

 

Modell: Xantia -1997-modell

 

Forhjulstrekk

 

5-trinns manuellkasse

 

Activa Sportsunderstell

 

Motor

2.0-liters bensinmotor

 

8 ventiler, 4 sylyndere i rekke.

 

Lavtrykksturbo, 0.7bar

 

Intercooler

 

150HK@5800 RPM

 

235NM@2500-3600 RPM

 

Bensinforbruk: Jeg har ikke testet, men ifølge en test så var det 1.11L ved blandet og litt hard kjøring.

 

Bruker ikke olje, ingen ulyder, alle servicer fulgt på verksted

 

Km.st. 167kkm

 

Utstyr:

 

Automatisk klimaanlegg 15-28 grader (AC)

Elvinduer x4

Elektriske speil m/avblending

Klokke

Temperaturmåler

Turteller

Tåkelys

Understell med sports- og komfortinstislling

Justerbare fjæringer

Radio-/kasettspiller

Skinnratt, multifunksjonelt

Kodelås/startsperre

Alarm

Sentrallås

Skipose

DEFA motorvarmer

Airbag foran

Solgardin bak

Bagasjeromsnetting

Elektriskt justerbare forseter, 14 funksjoner

Justerbart ratt

Setervarme i forseter

Svart helskinn

Midtarmlene foran og bak

Alu.felg på vinter- og sommerhjul

 

Er det noe mer jeg ikke kommer på nå?

 

Bilder

Var litt mye rusk på linsa, så noen av bildene er litt uklare..

Flere og større bilder: her.

 

Utvendig

front.jpg

 

hs1.jpg

 

hs2.jpg

 

hs3.jpg

 

vs1.jpg

 

Innvendig

 

f%f8rerstilling.jpg

 

f%f8rerstilling2.jpg

 

interi%f8r-foran1.jpg

Pent skinninteriør

passasjersete.jpg

 

baksete.jpg

 

baksete2.jpg

El.-seter :O

elstol.jpg

 

instrument.jpg

 

Ting som skal gjøres:

De få lakkskadene som er skal fikses på

Skinnsetene skal få vanlig skinnsetevedlikehold, altså sånn krem/voks man kliner på så ikke skinnet blir hardt og sprekker opp

 

Polere/vokse ferdig bilen, har tatt en side og foran.

 

Skaffe en orginal gulvmatte foran, den som var der skled rundt, og var skummel og kjøre med.

 

Få tak i brankett til CD-spiller.. Slik at jeg får den vanlige størrelsen

Få tak i en god CD-spiller som er litt kraftig, og som det er mulig å koble til multifunksjonsrattet til. Basskasse, -element og -forsterker har jeg liggende. Men jeg tar dette når jeg får tak i CD-spilleren.

 

K&N-filter..?

 

Nye sommerdekk og kanskje felg.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pent lite prosjekt med stort potensiale. Er det Activa modellen du har?

 

Du burde så absolutt ta deg en prat med en kamerat av meg. Han har en über-nydelig Xantia Activa CT Turbo selv med modifikasjoner av en annen verden. Nå skal ikke jeg stjele tråden din, så jeg sender deg et par linker på PM istedet! :)

Lenke til kommentar

Ja, takk for svar.. Som du ser, så har jeg heva bilen på det ene bildet, men på det andre er det standard.

 

Og ja: det er activa :) sinnsykt kul å kjøre med på svingete veier med acita-sportsunderstellet på!

 

Skal legge ut flere bilder senere i kveld. Kommer også med et lite innspill om bilstereoprosjektet/-opplegget

Lenke til kommentar
Her er bildene:

her

Skal få lagt det ut på en onkli måte nå snart, men har ikke tid akuratt nå. :)

 

:::

 

Interiørdetaljer

 

Speedometer/dashbord.. Koselig med masse lys osv :)

speedo1.jpg

speedo2.jpg

speedo3.jpg

og et stort her: http://home.online.no/~sysme/xantia/240706/i/speedo4.jpg

 

 

blinkstangjpg.jpg

eld%f8r.jpg

justering.jpg

kodebrett.jpg

klima.jpg

klokke.jpg

 

Pedaler og motor

pedaler.jpg

motor1.jpg

motor2.jpg

motor3.jpg

motor4.jpg

 

 

Masse bilder, hvem liker ikke det :p?

 

Men så over til radio-prosjektet...

 

Det ser slik ut:

radio.jpg

radio2.jpg

 

Som du ser, så er det ikke helt normal størrelse på radioen. Her trengs det en slags brankett og dette er den første "problemstillinga".

 

ratt.jpg

ratt2.jpg

ratt3.jpg

 

Og her var rattet. Jeg trenger altså hjelp til å få tak i:

 

-Radiobrankett

-Radio med CD-/MP3spiller som kan kobles til multifunksjonsrattet. Her trenger jeg sikkert en slags overgang eller noe..? Det må også være muligheter for å koble til bassforsterker til radioen.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Fin bil du har!! Har lurt på å kjøpe Xantia selv, men da med Turbo diesel motor og helst stasjonvogna.

 

Overgangen slik at en annen radio passer inn er vel kanskje en slik som denne du trenger. Burde vel kunne skaffe en slik overgang til radioen og til rattstyringen hos bilradio spesialisten eller andre bilstereo forhandlere, mulig også hos Citroen. Er det CD skifter i bilen din? Ellers kan du sikkert også få bedre hjelp til dette her: http://forum.citroenakuten.com/ Sikkert noen som har lurt på det samme før.

Lenke til kommentar
Som du ser, så er det ikke helt normal størrelse på radioen. Her trengs det en slags brankett og dette er den første "problemstillinga".

 

Og her var rattet. Jeg trenger altså hjelp til å få tak i:

 

-Radiobrankett

-Radio med CD-/MP3spiller som kan kobles til multifunksjonsrattet. Her trenger jeg sikkert en slags overgang eller noe..? Det må også være muligheter for å koble til bassforsterker til radioen.

6549400[/snapback]

 

Brakett er ikke noe problem. Stikk innom et huggeri eller en Citroën-forhandler. Du får tak i braketter som passer rett inn i den brønnen der, event med ei vippeluke også.

 

Litt uggent å finne spillere som støtter det franske multifunksjonsrattet, men mener å huske at VDO og Blaupunkt er dem du mest sannsynligvis vil ha størst hell med å få tilpassa.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Anlegg:

 

Kjøper en Alpine-spiller, brankett og kabler fra TV-boden på svinesund, dette kommer inn i løpet av sept. Basskasse og -forsterker er kjøpt inn, så skal se litt ann på hvordan jeg skal montere dette..

 

Høytalere foran har jeg ikke kjøpt nye enda, er ikke så værst lyd i de som sitter der orginalt, men mulig at jeg skal sette inn noen nye i døra eller noe.

 

Reprasjoner og "lett trimming"

Skal kjøpe ny katalysator, noen som har noe å anbefale? jeg har ikke så mye peiling på eksosanlegg, men tenkte kanskje å bestille katalysator fra http://metalkat.dk/oo/index.htm , men vet ikke hvilken og hva jeg trenger ekstra.

 

Nye hjullager, muligens drivknuter og forstillingsdeler skal kjøpes nytt.

K&N-filter skal kjøpes.

Ny intercooler tviler jeg på at det blir noe av pga. AC-pumpe som tar mye plass foran.

 

Chip: Vil helst prøve å trimme ved å skifte noen smådeler først og se hvor mye bedre det blir..

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Vet ikke, men leste på en eller annen side an man ikke burde justere turbotrykk utenom chip..? Stod bare at det gjaldt generelle biler, vet ikke hvordan Citroën-en er jeg, hakke lyst til å skade motoren heller :)

 

Jeg har ikke fått øye på turboen på bilen min engang, er så trangt baki der att..

 

Kanskje turboen er dau, kanskje det er derfor jeg har lite effekt :p?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...