Gå til innhold

UMA: Si farvel til dyre ringeminutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noe sier meg at dette kommer til å tryne så stygt at det er direkte skummelt.

 

som en fyr skrev om biler en gang:

"people talk horsepower and drive torque"

 

noe lignende kan en vel si om ip-telefoni:

"people talk bandwidth and call latency"

 

men det morsomte er jo at dette krever støtte fra mobilselskapene.

 

med mindre ett virtuelt mobilselskap (altså ett uten eget nett) klarer å få denne løsninga i gang så kan telenor og netcom bare sitte på gjerdet og se penga renne inn...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
På WiFi-telefoner, kan man der installere Skype klient programvare og kjøre samtaler med Skype istedetfor?

6528128[/snapback]

 

Ja, klart det, men jeg vil vel si at den største fordelen med UMA dersom det fungerer er den "smertefrie" overgangen fra gsm-nettet til WiFi og tilbake.

 

Ellers ønsker jeg alle slike løsninger velkommen!

 

DrE

Lenke til kommentar

Dette høres bra ut, får håpe det ikke går 10 år før dette er en realitet.

 

Var det Siemens som hadde en mobil som både kunne brukes via GSM-nettet og via en vanlig analog/ISDN basestasjon hjemme ?

 

Til slutt:

 

Alle UMA-telefoner naturligvis også har støtte for Wi-Fi

 

Den setningen ga vel ikke mye mening :ermm:

Lenke til kommentar
"Grunnen til det er at Wi-Fi-sonen må ha svært god kvalitet for å takle IP-telefoni. "

 

Er det latency det er snakk om her? Båndbredden for GSM-samtaler jo meget lav (rundt 10 kbps om jeg ikke husker feil).

 

AtW

6527556[/snapback]

 

Dei køyrer nok IP-telefonien PCM koda, då tar den omlag 80kbps med overhead. Låg bandbreidde betyr ogso høg forsinkelse.

Lenke til kommentar
noe sier meg at dette kommer til å tryne så stygt at det er direkte skummelt.

 

som en fyr skrev om biler en gang:

"people talk horsepower and drive torque"

 

noe lignende kan en vel si om ip-telefoni:

"people talk bandwidth and call latency"

 

men det morsomte er jo at dette krever støtte fra mobilselskapene.

 

med mindre ett virtuelt mobilselskap (altså ett uten eget nett) klarer å få denne løsninga i gang så kan telenor og netcom bare sitte på gjerdet og se penga renne inn...

6527974[/snapback]

 

OT: Analogien din er ikke så god da, igomed at den er rent vas :) Dreiemomentet har ingenting å si for en bils ytelse, og effekten sier alt (sammen med hvordan girene er lagt opp), iogmed at man faktisk har gir. Å si at Dreiemonent sier hvordan en bil går er som å si at den ene siden i en firkant forteller hvor stort arealet er.

 

Men jeg er enig i dine betraktning om bandwidth og latency, burde ikke være mye båndbredde man trengte for gsm-kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
"Grunnen til det er at Wi-Fi-sonen må ha svært god kvalitet for å takle IP-telefoni. "

 

Er det latency det er snakk om her? Båndbredden for GSM-samtaler jo meget lav (rundt 10 kbps om jeg ikke husker feil).

 

AtW

6527556[/snapback]

 

Dei køyrer nok IP-telefonien PCM koda, då tar den omlag 80kbps med overhead. Låg bandbreidde betyr ogso høg forsinkelse.

6529484[/snapback]

Lav båndbredde betyr høy forsinkelse? Hvor kommer denne automatikken inn i bildet?

 

AtW

Lenke til kommentar
"Grunnen til det er at Wi-Fi-sonen må ha svært god kvalitet for å takle IP-telefoni. "

 

Er det latency det er snakk om her? Båndbredden for GSM-samtaler jo meget lav (rundt 10 kbps om jeg ikke husker feil).

 

AtW

6527556[/snapback]

 

Dei køyrer nok IP-telefonien PCM koda, då tar den omlag 80kbps med overhead. Låg bandbreidde betyr ogso høg forsinkelse.

6529484[/snapback]

Lav båndbredde betyr høy forsinkelse? Hvor kommer denne automatikken inn i bildet?

 

AtW

6529486[/snapback]

Tiden det tar å sende ein pakke ut på overføringskanalen. Og tida det tar å ta imot den før den kan sendast vidare. Dette er ei av ulempene med pakkebasert nett framfor linjesvitsja.

Lenke til kommentar
"Grunnen til det er at Wi-Fi-sonen må ha svært god kvalitet for å takle IP-telefoni. "

 

Er det latency det er snakk om her? Båndbredden for GSM-samtaler jo meget lav (rundt 10 kbps om jeg ikke husker feil).

 

AtW

6527556[/snapback]

 

Dei køyrer nok IP-telefonien PCM koda, då tar den omlag 80kbps med overhead. Låg bandbreidde betyr ogso høg forsinkelse.

6529484[/snapback]

Lav båndbredde betyr høy forsinkelse? Hvor kommer denne automatikken inn i bildet?

 

AtW

6529486[/snapback]

Tiden det tar å sende ein pakke ut på overføringskanalen. Og tida det tar å ta imot den før den kan sendast vidare. Dette er ei av ulempene med pakkebasert nett framfor linjesvitsja.

6529499[/snapback]

 

Pakkebasert og linjeswitcha ja, men du sa lav båndredde betyr høy forsinkelse, hvorfor skal det være høyere forsinkelse av å mindre pakker?

 

AtW

Lenke til kommentar
"Grunnen til det er at Wi-Fi-sonen må ha svært god kvalitet for å takle IP-telefoni. "

 

Er det latency det er snakk om her? Båndbredden for GSM-samtaler jo meget lav (rundt 10 kbps om jeg ikke husker feil).

 

AtW

6527556[/snapback]

 

Dei køyrer nok IP-telefonien PCM koda, då tar den omlag 80kbps med overhead. Låg bandbreidde betyr ogso høg forsinkelse.

6529484[/snapback]

Lav båndbredde betyr høy forsinkelse? Hvor kommer denne automatikken inn i bildet?

 

AtW

6529486[/snapback]

Tiden det tar å sende ein pakke ut på overføringskanalen. Og tida det tar å ta imot den før den kan sendast vidare. Dette er ei av ulempene med pakkebasert nett framfor linjesvitsja.

6529499[/snapback]

 

Pakkebasert og linjeswitcha ja, men du sa lav båndredde betyr høy forsinkelse, hvorfor skal det være høyere forsinkelse av å mindre pakker?

 

AtW

6529504[/snapback]

 

Ups. Meinte sjølvsagt bandbreidda på overføringskanalen og ikkje på taleoverføringa.

 

 

Elles, meir komprimering gir større forsinkelse, sett at bandbreidda er god nok. Då det tar tid å "samle" opp informasjon til å få komprimert pakken.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...