Gå til innhold

Vinner av konkurranse kåret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det siste spørsmålet var litt uklart syntes jeg. Bare lurer på hvor HW hentet informasjonen fra.

Jeg søkte litt rundt på google uten å finne noen enkle svar på hvor stor lagringkapasitet det var på harddisker 1986. Det positive er at jeg lærte utrolig mye, etter å ha lest gjennom en del harddisk historie.

 

edit: Bare en liten greie ang rpm, i hw's egen ord og utrykk guide står det riktige svaret. :thumbup:

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar
Hvor heter det ikke rounds per minute ?

6518816[/snapback]

Revolutions betyr omdreininger, og er dermed korrekt i denne sammenhengen. Rounds på engelsk betyr ikke omdreininger. Maskingevær og maskinpistoler, derimot, er ofte oppgitt i rounds per minute. Da betyr det antall skudd i minuttet, ikke hvor fort de snurrer rundt. :p

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Svaret på spørsmålet ville man kommet frem til ved å tenke følgende: I 1986 var harddisker med en kapasitet på rundt 20 MB vanlig. Dermed ville man trenge om lag 5000 harddisker for å oppnå 100 GB. Legger man til grunn harddisker i dagens 3,5"-format (ca 2,5 x 10 x 15 cm) vil dette oppta omtrentelig samme fysiske plass som en Mini Cooper S (ca 365 x 170 x 140 cm), og uansett meget mindre plass enn det en 50 kvm leilighet, for ikke å si en ishall, kan tilby.

Haha, hva er dette for noe?

Jeg hadde rett svar på alle spørsmålene, men mitt regnestykke ser ganske så anderledes ut.

 

Dersom en 3.5" disk har målene 2,5 x 10 x 15 = 375 cm^3 og du skal ha 5000 slike blir volumet 1,875 m^3. Hvem her tror at en MCS har volum på under to kubikkmeter?

 

Her er forøvrig mine tall for 5.25" disker og 3.5" disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...