Gå til innhold

Gratis VMware Server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VMwares virtualiseringsplattform VMware Server er nå fritt tilgjengelig for alle.

 

Les mer

6506042[/snapback]

 

Det er vel kanskje noe urettferdig å sammenligne VMware Server med Virtual PC. Mer interessant i denne artikkelen hadde det kanskje vært å få frem at Microsoft Virtual Server 2005 R2 også er tilgjengelig. Denne har vel enda ikke støtte for 64-bit gjesteoperativsystem, men kan i motsetning til VMware Server brukes til å kjøre virtuelle clustre.

Lenke til kommentar
Interessant! Har lenge hatt lyst til å prøve WMware på hjemmefronten. Tror også det er nyttig med kjennskap til dette ettersom det blir mer og mer brukt hos bedriftene

6511026[/snapback]

VMWare Sever (tid GSX Server) har jeg sett ganske så lite til hos bedrifter, men ESX Sever har jeg sett noe til Den er gaske så annerledes, og langt fra gratis :)

Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen jeg kan shoppe leverandører av applikasjonshoster på samme måte som isp'er. "Halla. Nå er jeg lei overprising og dårlig service. Send miljøfila mi til en ordentlig leverandør.... "

Kan dette operere side om side med et htpc-oppsett på windows tro ? MediaPortal er tross alt viktigere enn testplatform for servere.

Lenke til kommentar

Litt snodig at denne er i versjon 1.0. Så VMware har ikke hatt en Server variant, men bare Workstation og for større systemer.

 

Workstation er ikke gratis, og det må det jo være en grunn til. Kanskje en må ha Workstation lisenser for å få ordentlig glede av Server versjonen. Noen som har innsikt på disse greiene som kunne forklart litt om dette?

 

Hyggelig overraskelse ihvertfall.

Lenke til kommentar
Litt snodig at denne er i versjon 1.0. Så VMware har ikke hatt en Server variant, men bare Workstation og for større systemer.

 

Workstation er ikke gratis, og det må det jo være en grunn til. Kanskje en må ha Workstation lisenser for å få ordentlig glede av Server versjonen. Noen som har innsikt på disse greiene som kunne forklart litt om dette?

 

Hyggelig overraskelse ihvertfall.

6511735[/snapback]

Nei, du må ikke ha workstation for å ha glede av Server. Men, server er nok noe tyngre enn det workstation er, men man har jo også WMware Player som er gratis. Jeg tipper nok at VMware Workstation også blir gratis om ikke så lenge.

 

Ellers så har VMware tidligere også hatt en server variant, men da med et annet navn: VMware GSX Server. VMware Server tar nå over for denne.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at VMware Workstation blir gratis. De må jo tjene pengene ett sted. Dessuten så må du vel ha Workstation eller bedre for å kunne lage ting som VMware Player kan kjøre. Hvis du lager ting selv vel og merke.

 

En kan jo kjøre ferdige satt opp virtuelle maskiner, men det blir jo ikke samme fleksibiliteten. Håper jeg har forstått virkemåten til VMware Player.

 

Er selv en Workstation bruker. Workstation koster minst like mye som ett gjennomsnittlig desktop operativssystem.

 

Kan hende Server versjonen er såpass "slank" ennå, slik at det å gi den ut gratis nå kun er fordelatig for VMware selskapet. Samtidig kan det kanskje være laget så bra at du bare føler du må oppgradere til den prislappen programvaren kanskje vil få, noe senere. Vi får se hva som skjer.

 

Workstation utgaven er ihvertfall super. Gi oss tilbakemeldinger da, de som måtte prøve Server varianten ut.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt VMWare Server i beta en god stund, og jeg ser ikke en eneste grunn til at ikke VMware Workstation også skulle bli gratis nå. VMware Server kan du fint bruke til å lage virtuelle maskiner til VMware Player. Som sagt tidlgiere så er clustering det punktet jeg ser hvor VMware Server ligger tilbake for Virtual Server. Når nå også Virtual PC skal ha blitt gratis, så betyr det at VMware har et større problem med å skaffe brukere til VMware Workstation, så jeg tror deres eneste valg blir å gjøre den gratis. VMware Workstation kan godt være bedre enn Virtual PC, men det er ikke dermed sagt at man kan forsvare å kjøpe VMware Workstation når man kan få Virtual PC gratis. Og VMware sine virtualiseringsløsnigner er bedre på alle måter, base images er for eksempel noe jeg savner sårt hos VMware.

 

Vel, som sagt synes jeg VMware Server virker lovende, men for min del har den fortsatt noen svakheter som gjør at jeg heller til Virtual Server, men nå har vi jo alle forskjellige krav.

 

Edit: Hva gjelder penger så har VMware ennå flere produkter som de kan tjene godt med penger på, ESX Server er et av dem.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Terms.rtf

 

Her er lisensbetingelsene for de som måtte like å finlese slikt. Fortell oss om dere finner noe "hårreisende" da.

 

Ellers prøvde jeg å få gratis lisensnøkler. Ingen problem. Bare spesifiser det antall du har behov for, opp til et maksimum da. Nå ser jeg ikke at jeg har særlig behov, annet en om jeg skulle få lyst å leke med programmet da. Litt kinkige spørsmål rundt hva slags bedrift jeg arbeider i og sånt noe under selve registreringsprosedyren. :!:

Lenke til kommentar

VMware vet nok selv at de lager kvalitetsprodukter. Dette tror jeg de kan klare å selge til den seriøse kundegruppen. Smart å la Server varianten være gratis ihvertfall en stund.

 

Workstation har så mange kvaliteter med seg, at jeg ikke ser noen grunn for VMware å gi den bort. Om konkurrenten gir vekk Virtual PC slik at folk kan leke seg så er jo det hyggelig. Men det er ikke sikkert Microsoft med "sin" Virtual PC klarer å få til noe nevneverdig salg av noe slag.

 

Virtualisering er jo litt sært fenomen i seg selv, og jeg vil tro at vanlige PC brukere stort sett ikke gidder å sette seg inn i det. Men jeg kan ta feil. Disse tiltakene kan jo gjøre at vi får øynene opp for produktene.

Lenke til kommentar

Linux host'en var omtrent en 100 MB nedlastning. Med Windows host trenger en jo dyre Windows lisenser utenom. Ikke aktuellt for meg ihvertfall.

 

Det ser ut til at "VirtualCenter for VMware Server" er noe som de forsøker å lære deg nytteverdien av. Det "tillegget" er ikke gratis:

 

#

Q: Is VirtualCenter 1.4 free?

 

A: VirtualCenter 1.4 is not a free product. Existing VirtualCenter customers with valid support and subscription can move to the VirtualCenter 1.4 management server at no charge. However, agent licenses for VMware Server must be purchased. You may also evaluate VMware VirtualCenter 1.4.

 

http://www.vmware.com/products/server/vc14.html

 

 

De har vett til å forsøke tjene noen penger ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...