Gå til innhold

"Santa Rosa" med DX 10-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis den bruker EFI istedenfor BIOS, blir det da fritt fram for Apple-programmer? Hvordan blir det da med bakoverkompatibilitet til Windows XP og evt Vista som nå må bruke bootcamp for å kjøre på EFI?

6504716[/snapback]

Microsoft vil komme med EFI støtte for Windows Longhorn Server (leveres noen måneder etter Vista). Så antagelig vil de komme med en oppdatering med EFI (Ville nå tro dette blir gratis for folk som allerede har kjøpt Vista).

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Ubuntu har så vidt jeg vet ikke direkte støtte for EFI idag.

Men jeg tror alikevel det skal være mulig å kjøre det på EFI med litt ekstra programvare og fiksing.

 

EDIT: "Santa Rosa" ser veldig lovende ut.

Håper Apple lanserer noen nye MacBook (Pro) til vintern sammen med Leopard.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Kan jo håpe de har husket MPEG behandling i brikken denne gangen, slik at en kan se en vanlig DVD film uten den plagsomme hakkingen.  :tease:

6505822[/snapback]

 

Jeg er ikke helt med? Jeg kan jo se DVD-film selv på et skjermkort fra 1990-tallet uten at det hakker? Og 4-meg-kort fra den tiden har vel ikke hardware-dekoding?

 

AtW

Lenke til kommentar

OK, jeg skal ikke være for bastant med mine meninger. Kan hende en har snappet opp noe som ikke er årsaken til problemet likevel. Men tilbake til saken i ett forsøk på å oppklare mine erfaringer litt.

 

Har ved 2 anledninger opplevd problemet i PC.

 

PC 1: En stasjonær maskin med TNT2 skjermkort, altså uten noen form for MPEG støtte i hardware. Opplevde hakking med DVD avspilling (som krever MPEG støtte). Byttet til ett Radeon 8500 kort. Ingen hakking i DVD avspillingen på den PC'en etter det grepet.

 

PC2: En bærbar Acer Laptop, med dette "fantastiske" (sarkasme) integrerte skjermkortet

Intel 82852/82855 GM/GME Controller
(hentet med dxdiag kommandoen), mener det kalles GME 900 Extreme Graphics eller noe sånt noe. Bare ordet Extreme Graphics i seg selv gjør at jeg får frysninger på ryggen. Vil ikke kalle dette skjermkort tillegget for annet enn noe middelmådige greier. Har 512MB RAM på en Windows XP maskin.

 

Kan jo hende en minneoppgradering kunne hjulpet bittelitt, men jeg har mine mistanker om at det dessverre ikke vil fjerne all hakkingen. Fordi DVD avspilling bør ha MPEG støtte i hardware slik at CPU kan avlastes. Pentium M CPU'en tikker inn på 1.4 GHz. Tror CPU'en trenger sine klokkesykluser for sitt daglige virke. All annet tungt arbeid slik som DVD avspilling burdet CPU være fritatt for å måtte streve med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gjenoppliver tråden med litt ny info. MistaPi sendte meg denne interessante lenken som forklarer litt om hva Dx10 går ut på:

 

An Overview of Microsoft's Direct3D 10 API

 

Etter det jeg kan se er det noen nyttige nyheter og noen unyttige:

- Dårligere OS-støtte (Kun Vista 32/64bit mot Dx9's støtte for Win 2000/XP32/XP64/Vista32/Vista64) Etter min mening en ulempe.

- Lavere krav til driverstabilitet siden en evt kræsj vil ha mindre konsekvenser for OSet. Dersom noe kræsjer er det større sjanse for at det enkelt løser seg ved å restarte driveren/hardwaren. Dette ser jeg på som både en fordel og en ulempe.

- Skrevet fra grunnen av. (Fjerner sikkert noe legacy støtte og tilhørende problemer) Etter min mening en fordel.

- OSet får bedre frihet til å fordele ressursene på skjermkortet mellom flere applikasjoner. (fordel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...